Blogs
Hier vind je kennis en inzichten om je grootste (online) marketing gaps te kunnen overbruggen. Onze marketingstrategen hebben tientallen jaren ervaring in (interim-) marketingposities en marketingprojecten. Waardevolle lessen en deskundigheid die we graag delen in blogs, artikelen en longreads.

AI en SEO; dit is er veranderd en zo pas jij je aan!
Search Engine Optimization (SEO) is inmiddels een bekend concept voor de meeste bedrijven. maar nu AI steeds vaker als zoekmachine wordt gebruikt is er verwarring

Commerciële uitdagingen bij bedrijfsovernames
Wanneer een partij één of meerdere bedrijven gaat overnemen of heeft overgenomen, dan loopt het tegen een aantal uitdagingen aan. In dit artikel gaan we

De evolutie van merknaam Nokia: van marktleider naar memory lane
Nokia was en is nog steeds één van de meest bekende merknamen als het gaat om mobiele telefoons, maar de connotaties zijn veranderd. Toen Nokia

Zo kom je tot een logische merkarchitectuur bij Post Merger Integration (PMI)
Wanneer er één of meerdere bedrijven zijn overgenomen, ontstaat er een collectie van merken. Deze merken moeten vaak samenkomen binnen een logische merkarchitectuur. Maar hoe

De B2B marketing trends voor 2025
AI, nog meer privacy wetgeving, nieuwe cookiebanners, meer mogelijkheden op contentgebied. Marketing heeft bepaald niet stil gestaan in 2024. Maar hoe gaat het nu verder?

Beperk data verlies met server side tagging
Door scherpere EU-wetgeving is er nogal wat te doen rondom AVG cookie banners en third-party cookies. Die scherpere wetgeving en de strengere controle daarvan heeft

Privacy-vriendelijk data verzamelen, hoe werkt dat?
Het is een tijdje geleden dat de AVG/GDPR-wetgeving in 2018 van kracht werd. Sindsdien word je bij het bezoeken van een website op allerlei manieren

M&A marketing en communicatie: 5 tips voor tijdens en na een overname
M&A marketing en communicatie krijgt bij een buy & build-strategie vaak geen aandacht. De board maakt zich vooral druk over de interne structuur en organisatie.

De vijf B2B marketing trends voor 2024
2023 was hét jaar van AI, de opkomst en toch ook al snel het settelen ervan. Nu naderen we het einde van het jaar. Dus

Een killer persona opstellen: inclusief ready-to-use vragenlijst
Wat speelt er in het hoofd van jouw ideale klant? Als je dat eens wist, dan was het opstellen van een marketingstrategie een stuk makkelijker.

De volmacht als FinTech? Drie kansen die je moet benutten
Verzekeringen en assurantiën zijn een klassieke dienst, met een klassieke productopbouw en manier van profileren. Wat kan je doen om je volmacht als FinTech te

Online reviews verzamelen: een checklist om jou op weg te helpen
Mond-tot-mond reclame is één van de beste en goedkoopste manieren om meer klanten te genereren. Nu is dat makkelijker dan ooit door online reviews te

Help, third party cookies verdwijnen!
Third party cookies zijn de drijvende kracht achter online adverteren. Partijen als Facebook, LinkedIn en Google verzamelen enorme hoeveelheden data over hun gebruikers. In het

Merkarchitectuur voor B2B-bedrijven
Als je werkt met meerdere merken, labels of bv’s, kan het van grote waarde zijn om goed na te denken over je merkarchitectuur. Om te

In 6 stappen naar Unique Selling Point (USP) + voorbeelden
Wat maakt jouw product, dienst of bedrijf nu echt uniek? Want pas als je dat weet, ben je trotse bezitter van uniciteit en heb je

Merknaam bedenken: zo doen we dat
Een merknaam bedenken is een uitdaging die je op verschillende manieren kunt aanpakken. Je kunt natuurlijk uit de losse pols een merknaam verzinnen, maar je

Je online vindbaarheid verbeteren met Google? Dit zijn de basics voor B2B-bedrijven!
Waarom het verbeteren van je online vindbaarheid belangrijk is? Simpel; iedereen zoekt online. Per dag zijn er wereldwijd zo’n 3,5 miljard zoekopdrachten op Google. Onder al die

Beter gevonden worden in Google: de basics van zoekmachine optimalisatie
Met 3,5 miljard zoekopdrachten per dag valt er veel te halen in Google. Het is dan ook van belang dat je vindbaar bent voor de zoekmachines. Wil

Merkwaarde berekenen (brand equity)
Over merkwaarde berekenen is al veel geschreven en nog meer onderzoek naar gedaan. Op basis van eigen onderzoek en onze ervaring als B2B-merkadviseurs, hebben wij

10 jaar Ministry of Marketing
MoM = WoW. Dit stond op een klein schilderijtje dat een collega ooit cadeau aan Hans heeft gegeven. En wow, sinds 1 januari van dit

Online marketing benchmark van commercieel Nederland
Waar zitten de gaten in jouw marketing aanpak? In onze online marketing benchmark (de Marketing Gap Scan) beantwoord je 15 stellingen over je commerciële organisatie.
Aanmelden Ministry of Marketing Quarterly
Elk kwartaal sturen we je een update met inspirerende tips, nieuwe marketinginzichten en interessante cases