Beter gevonden worden in Google: de basics van zoekmachine optimalisatie

Met 3,5 miljard zoekopdrachten per dag valt er veel te halen in Google. Het is dan ook van belang dat je vindbaar bent voor de zoekmachines. Wil je beter gevonden worden in Google, houd dan rekening met de tijd, de energie en het geld dat je eraan moet besteden. Eerder schreven we een artikel over de basisprincipes van online vindbaarheid voor de B2B-markt; je online vindbaarheid verbeteren met Google? Dit zijn de basics voor B2B-bedrijven!

Zoekmachineoptimalisatie ligt aan de basis om beter gevonden te worden in Google. Maar hoe werkt het? In dit artikel leggen we de beginselen uit van zoekmachineoptimalisatie (SEA & SEO) en hoe jij ervoor kan zorgen dat je beter gevonden wordt in Google. We geven daarnaast ook een aantal praktische adviezen en tips om goed te scoren op Google.  

Wat is zoekmachineoptimalisatie?

Dit is hoe SEA en SEO er uit ziet in de zoekmachine van Google.

Beter gevonden worden in zoekmachines wordt over het algemeen bereikt door je website zo goed mogelijk in te richten en te optimaliseren voor zowel je bezoekers als voor Google. Dit noem je ook wel ‘zoekmachine optimalisatie’. Hier maken we onderscheidt tussen search engine optimization (SEO) en search engine Advertising (SEA). De basisprincipes van SEO en SEA zijn nagenoeg gelijk: relevante content, geoptimaliseerd naar hoe Google en de mensen die je website bezoeken het willen zien.  

Kortgezegd; met SEO ‘lok’ je mensen die zoeken in Google naar je site met content die relevanter is dan content op andere websites. Het doel is om als een van de eersten naar voren te komen op Google. 

Met SEA kom je hoger in Google door betaalde advertenties. Je betaalt dus om als eerste naar voren te komen bij Google. Daarmee zie je bij SEA dan ook dat je direct beter gevonden wordt op Google.  

Beter gevonden worden in Google doe je dus door:

  1. Het creëren van relevante content dat mensen aantrekt, waarbij onderzoek naar het onderwerp en zoekwoordenonderzoek centraal staat 
  1. Het optimaliseren van je website door Search Engine Optimization (SEO) 
  1. Via gerichte advertenties gevonden worden op Google (SEA) en die advertenties laten verwijzen naar een specifieke landingspage mét een duidelijke call-to-action (CTA). 

Beter gevonden worden in Google door SEO (zoekmachineoptimalisatie)

Als je online iets wilt opzoeken dan begint het in Nederland bijna altijd bij een zoekmachine als Google of Bing van Microsoft. Je typt in waar je naar zoekt. Dit is de  ‘zoekterm’ of zoekopdracht. De zoekterm is de combinatie van woorden zoals deze door de gebruiker in een zoekmachine worden ingevoerd. De termen ‘zoekterm’ en ‘zoekwoorden’ worden vaak door elkaar gehaald. Een zoekwoord is namelijk wat marketeers gebruiken om een voorspelling te doen over de gebruiker. Zoektermen worden dus vanuit de bezoeker gebruikt, terwijl een zoekwoord vanuit de marketeer komt.

Als de bezoeker een zoekterm heeft ingevuld, geeft de zoekmachine vervolgens resultaten die zo goed mogelijk aansluiten op wat je zoekt. Google en andere zoekmachines gebruiken een complex algoritme die het zoekresultaat in milliseconden bepaalt.

Denkt het algoritme dat jouw websitepagina relevant is voor de zoekopdracht? Dan kom je bovenaan te staan in Google en zal je zien dat je veel beter gevonden wordt in Google. Je wil daarbij het liefst op pagina 1 van de zoekresultaten staan. Want hoe vaak ga je zelf op Google naar ’pagina 2’ van de resultaten?

Denkt Google dat je site minder relevant is, dan zullen andere sites eerst vertoond worden. Relevante content is dus essentieel om beter gevonden te worden op Google en heeft als gevolg dat je een stuk meer bezoekers op je website krijgt.

Punten scoren bij Google

Je kan Google helpen bij het beoordelen of je site relevant is. Dit doe je door pagina’s op je site zo goed mogelijk in te richten, superrelevante content te hebben en die te optimaliseren zodat Google het ook relevant vindt. Dit proces heet zoekwoordenoptimalisatie ofwel search engine optimization (SEO). Op deze manier vinden mensen je ook als ze niet op je merknaam zoeken, maar op bijvoorbeeld een product of een service die je aanbiedt.

Wat je ook vaak ziet is dat je gevonden wordt op bijvoorbeeld een interessante blog die je online hebt gezet, over een product dat je aanbiedt of een onderwerp waarover je je kennis deelt. Door Google zo goed mogelijk te helpen, zal het algoritme jouw pagina hoger in de zoekresultaten laten zien. Hierdoor zal je zien dat je beter gevonden zal worden in Google en er meer bezoekers op je site komen.

Wat heb je nodig voor SEO? 

1. Content die aansluit bij de zoekopdracht en de intentie van de zoeker

Dit klinkt misschien simpel, want waarom zou je tenslotte niet relevante content op je site zetten? Echter wordt er vaak gedacht en geschreven vanuit het aanbod, en niet vanuit de behoefte van de bezoekers. Om beter gevonden te worden op Google moet je daarom verschillende typen content hebben die relevant zijn voor de intentie van de zoeker.

2. Statistieken van de bestaande pagina’s op je website

Achterhaal welke pagina’s de afgelopen periode de meeste bezoekers kregen. Blijkbaar hebben deze pagina’s iets wat voldoende relevant is. Wellicht kan deze pagina nog beter aansluiten op de zoekwoorden waarop het gevonden wordt, of kun je een sterke call-to-action (CTA) toevoegen.

3. Onderzoek naar de belangrijkste onderwerpen waar je op gevonden wilt worden

Met een brainstorm achterhaal je de belangrijkste termen en onderwerpen waarop je gevonden wilt worden. Deze onderwerpen verdeel je naar nog te ontwikkelen pagina’s. Hier hoef je nog niet heel erg bezig te zijn met het perspectief van de zoeker. Dat komt namelijk in de volgende stap.

4. Een validatie van de bevindingen uit het onderzoek

Je gaat de belangrijkste woorden uit deze brainstorm analyseren en toetsen in een zoekwoordenonderzoek. Hier zijn een aantal tools voor, waaronder de Zoekwoordenplanner van Google. Door de woorden in te typen zoekt de tool automatisch zoekwoorden met het hoogste zoekvolume. Ofwel, de zoekwoorden waar het meest op gezocht wordt. Dit is heel belangrijk, want hiermee toets je of mensen daadwerkelijk zoeken op de woorden die je bedacht hebt. Indirect betekent dit of je überhaupt wel veel op deze woorden gevonden zal worden.

” Een zoekwoordenonderzoek staat aan de basis van alles wat je doet op het gebied van online vindbaarheid. “

Walt Bouwmeester, online marketingspecialist bij Ministry of Marketing

In sommige gevallen kan het namelijk zo zijn dat er veel meer mensen zoeken op een net iets ander woord. Als je bijvoorbeeld een website hebt over dat je vergaderzalen verhuurt, kan het zo zijn dat veel meer mensen zoeken op ‘vergaderruimte’. Een andere woordkeuze kan dan heel veel betekenen voor je online vindbaarheid. Naast het zoekvolume geeft de tool ook gerelateerde zoekwoorden en suggesties die je kan gebruiken. 

Short tail vs. long tail zoekwoorden

Als het gaat om zoekwoorden maken we onderscheid tussen generieke (short tail) en specifieke (long tail) zoekwoorden. Het is goed om het verschil te weten voor je deze gaat gebruiken. 

  • Short tail zoekwoorden zijn generieke zoekopdrachten en worden gekenmerkt door een hoger zoekvolume en meer concurrentie. Veel concurrerende webpagina’s gebruiken generieke termen. Omdat het generiek is, is de lead-kwaliteit ook lager. Een voorbeeld is, ‘auto huren’. 
  • Long tail zoekwoorden, of eigenlijk zoekzinnen, zijn specifieke zoekopdrachten en hebben als kenmerken een lager zoekvolume en een hogere relevantie. De leads die hieruit voorkomen hebben een betere kwaliteit dan leads via de short tail aanpak. Een voorbeeld is bijvoorbeeld ‘waar kan ik een grote auto huren in Utrecht?’. 

Uit onze ervaring blijkt dat combineren de beste resultaten geeft. Op deze manier bereik je namelijk meer mensen omdat je op verschillende manieren vindbaar bent. 

5. Relevante content op basis van het zoekwoordenonderzoek

Uiteindelijk maak je een lijst met de voor jouw website belangrijkste zoekwoorden. Bij de belangrijkste zoekwoorden is het vervolgens zaak om unieke relevante content te maken. Dit kan bijvoorbeeld door nieuwe pagina’s en blogs uit te werken. Hier moet het zoekwoord dan belangrijk gemaakt worden, door vaak terug te komen in de tekst, en ook in titel, kopjes en afbeeldingen. Dit is belangrijk voor het algoritme van Google, dat moet bepalen of de content relevant is voor het zoekwoord. Het algoritme hanteert hiervoor allerlei regels en technische details, wat te ver gaat om in dit artikel uiteen te zetten.


Gelukkig zijn er gebruiksvriendelijke WordPress plug-ins, zoals Rank Math of Yoast SEO, die je een aardig eind op weg helpen bij het verbeteren van je SEO-instellingen. Met dit soort tools kan je een zoekwoord kiezen waar je je op wilt focussen. Vervolgens helpt de tool om de pagina te optimaliseren voor dit zoekwoord. Op deze manier is het ook mogelijk bestaande pagina’s te optimaliseren. De gratis versie is niet heel uitgebreid en je zal nog altijd zelf een zoekwoordenonderzoek uit moeten voeren, maar het is zeker een goed begin om er je online vindbaarheid te verbeteren en beter gevonden te worden op Google.

6. Een website die een goede gebruikerservaring biedt en goed leesbaar is voor Google 

Voor zoekmachines als Google is het niet alleen belangrijk dat de content zo relevant mogelijk is, ook de tevredenheid van de bezoekers na het klikken op een link speelt een rol. Het is dan ook van belang dat de bezoekers zo tevreden mogelijk zijn met waar ze op klikken. Klikken ze de website gelijk weg? Dan is het blijkbaar niet het juiste resultaat.

Hierbij is niet alleen relevante content belangrijk, maar ook een goede (gebruikers)ervaring. Google’s algoritme wordt continu doorontwikkeld, maar duidelijk is dat het zoveel mogelijk naar je website kijkt zoals een menselijke bezoeker dat zou doen. Door te werken aan de leesbaarheid van de content en gebruiksvriendelijkheid van de site, kan je daarom een grote stap maken om beter gevonden te worden in Google.

Het gaat dan vaan over onder andere:

  • hoe snel de site laadt,
  • hoe die technisch in elkaar zit,
  • de ervaring op mobiele apparaten en
  • de leesbaarheid van de content (gebruik van kopjes, accentuering e.a.)..

Scoor je op deze punten laag? Dan is het een stuk moeilijker om hoog te komen in Google. Aangezien dit van groot belang is voor je online vindbaarheid is het dus zeker aan te raden hier goed naar te kijken en eventuele problemen op te lossen.

7. Linkbuilding: externe signalen dat een site een belangrijke bron is voor een zoekopdracht 

Er komt nog veel meer kijken bij SEO. Dit wordt belangrijker naarmate de concurrentie in de zoekresultaten op een specifiek onderwerp groot is. In die gevallen is kun je het verschil maken met je linkbuildingstrategie.


Zoekmachines zijn namelijk op zoek naar bevestiging dat jouw pagina goed en relevant is. Een belangrijke manier waarop Google deze bevestiging zoekt zijn via (het aantal) websites dat naar jouw website verwijst, ofwel backlinks. Bij een linkbuildingsstrategie is het van belang dat andere kwalitatief goede websites gemotiveerd worden om naar jouw pagina te linken. Niet alleen levert dit meer verkeer naar je website op, je scoort ook nog eens punten bij Google!


Een linkbuildingsstrategie kan veel invloed hebben op je online vindbaarheid, maar is zoals bijna alles met SEO – complex en tijdrovend.

Het belang van een duidelijke SEO-strategie om beter gevonden te worden

Een duidelijke en goed opgebouwde SEO-strategie is belangrijk. Je kan het bijna zien als een soort puntensysteem waarbij alles meetelt voor de uiteindelijke score en je uiteindelijke online vindbaarheid. Via SEO vaker gevonden worden op Google is vaak een proces van de lange adem. Je zal niet direct resultaten zien. Maar als je er structureel aan werkt zul je uiteindelijk  zien dat je beter gevonden zal worden op Google, en daarmee ook dat je de bezoekers op de site en je leads toe zal zien nemen. En dit is (redelijk) blijvend!

Naast het blijven aanleveren van nieuwe relevante content is het daarnaast van belang om bij te houden hoe de veranderingen op je site het doen. Ga je ook daadwerkelijk die plekken vooruit in de Google ranking en word je ook daadwerkelijk vaker gevonden? Dit is gelukkig allemaal goed te meten. Het is net dat ene stapje waarmee jij vooraan kan blijven op Google. Belangrijk dus!

Google heeft een aantal tools waarmee je je online vindbaarheid kan meten, waaronder Google Analytics en Google Search Console. Die laatste richt zich specifiek op zoekwoorden en op welke pagina’s je gevonden wordt in zoekmachines. 

Meten en verder optimaliseren

Het is in het begin wat lastig om in te stellen en het overzicht te bewaren tussen de vele instellingen. Zo kan je bijvoorbeeld bijhouden hoe goed je gevonden wordt op een specifiek zoekwoord en op welke plek op Google je staat.

Op deze manier is het dus mogelijk de pagina’s nog verder optimaliseren zodat je  nog beter vindbaar bent online. Om het overzichtelijk te maken ontwikkelen wij een real-time dashboard voor onze klanten, waarbij alles overzichtelijk en makkelijk gevonden kan worden. 

Zoals gezegd is SEO een proces dat tijd, aandacht en enige technische kennis vergt. Heb je alles goed ingesteld, dan duurt het vaak nog een tijdje (weken, soms maanden) tot je echt beter gevonden zal worden in Google. Hoe lang het duurt voordat SEO werkt is dus lastig te zeggen. Maar het volgende is goed om in de gaten te houden;

  • Als je een nieuwe pagina aanmaakt duurt het een tijdje voordat Google de URL herkent. Dit duurt meestal ongeveer 2 dagen en kan je checken in Google Search Console.
  • Binnen een week zie je al de eerste verschuivingen in de pagina ranking. Hierna stabiliseert het en zijn de veranderingen minder drastisch. Als je ook gesleuteld hebt aan de linkwaarde kan dit langer duren.

Zoals gezegd is er ook een optie dat minder tijd kost en direct resultaat geeft: adverteren via Google ofwel SEA.

Gevonden worden in Google door SEA

Ook bij SEA spelen zoekwoorden een grote rol. Echter heb je geen competitie van iedereen met dezelfde content. Je betaalt via advertenties om bovenaan te staan in Google. Zo heb je dus alleen concurrentie van sites die ook betalen.

Hoewel je dus betaalt om bovenaan te staan, neemt dat niet weg dat de content relevant moet zijn. Google zal je belonen als de content relevant en goed opgesteld is en ook ‘straffen’ als dat niet zo is. Vaak komt het erop neer dat de advertentie dan minder effectief is of het meer geld kost. Hoe relevanter de content, hoe minder geld het kost en hoe vaker je vertoond zal worden.  

Hoe kan je SEA gebruiken om beter gevonden te worden in Google?

Ten eerste heb je dus net als bij SEO content nodig waar mensen op willen klikken, dat goed leest en relevant is voor de zoekopdracht. Daarom is zoekwoordenonderzoek ook hier van groot belang.

Door zoekwoordenonderzoek kom je er ook achter of een zoekwoord heel populair is, omdat er veel op wordt geadverteerd. Hierdoor is het duurder om te adverteren op dit zoekwoord. Het kan ook zijn dat er juist heel weinig op gezocht. Het heeft dan in sommige gevallen geen zin om via SEA je online hoger in Google te komen. Hier kom je dan direct achter via het zoekwoordenonderzoek!

Om bovenstaande redenen is de strategie dan ook altijd om te beginnen met een zoekwoordenonderzoek.  

1. Zoekwoordenonderzoek

Het onderzoek, dat we bij het stuk over online vindbaarheid en SEO uitgebreid hebben toegelicht, begint wederom met een brainstorm om de belangrijkste termen en onderwerpen te achterhalen.

Deze analyseer je en toets je vervolgens met een uitgebreid zoekwoordenonderzoek zoals eerder beschreven. Op basis hiervan kan bepaald worden met welke zoekwoorden of zoekwoordcombinaties het beste geadverteerd kan worden en tegen welk budget. 

2. Landingpagina’s maken

Op basis van een zoekwoordenonderzoek richt je een landingspagina in waar jij op gevonden wilt worden. Dit is de pagina waar mensen op terecht komen of ‘landen’ als ze op de geadverteerde link klikken. Op deze pagina moet je de zoekwoorden uit het onderzoek weer goed gedoseerd terug laten komen.

Daarnaast is een prettige gebruikerservaring van belang. Op de landingspagina willen we namelijk de kliks succesvol om zetten tot leads of nieuwe klanten. Dit kan bijvoorbeeld door ze een contactformulier in te laten vullen of een aankoop te laten doen. Beter gevonden worden in Google is één, het genereren van leads of prospects is misschien wel net zo belangrijk. Let er bij het creëren van een landingspagina dus op dat:

  • De content relevant is en gebaseerd op het zoekwoordenonderzoek
  • Het zoekwoord of de zoekwoorden meermaals terugkomen op de pagina
  • De landingspagina gebruiksvriendelijk is ingericht
  • De tekst goed leest en ‘straight to the point’ is met een duidelijke call to action
  • Het genereren van leads en prospects centraal staat

3. Advertenties opzetten

Als de landingspagina goed is ingericht, is het tijd om aan de slag te gaan in Google Ads, het platform voor adverteren op Google. Je adverteert op zoekwoorden waarbij je betaalt voor kliks naar je landingspagina.

Als een gebruiker dus op dat woord zoekt, is het de bedoeling dat je site als een van de eerste bovenaan zal staan. De advertentie(s) moeten zo worden ingericht dat ze precies matchen bij de zoektermen waarop geadverteerd wordt. Dit zorgt voor herkenbaarheid en vergroot de verwachte klikfrequentie.

4. Advertenties instellen in Google Ads

Google Ads biedt vele mogelijkheden en nog veel meer instellingen. Dit begrijpen en onder de knie krijgen kost enige kennis en ervaring en is een heel artikel op zichzelf waard. Echter, loodst Google je redelijk automatisch door de meeste instellingen heen. Wil je je online vindbaarheid maximaliseren voor het budget? Dan heeft het vaak wel zin om goed onderzoek te doen en te pielen met alle mogelijkheden.

Ook raden we altijd aan verschillende advertenties te testen. Met een uitgebreid en goed uitgewerkt zoekwoordenonderzoek is het vaak voldoende om minimaal 3 advertenties in te stellen. Wil je meer testen, is het aan te raden om zo’n 5 tot 20 advertenties in te stellen. Dit kan je later altijd aanpassen als blijkt dat bepaalde advertenties het bijzonder goed doen. Meten is weten!

Het belangrijkste is dus dat de advertentie zo ingericht is dat het matcht met de zoektermen en dat de content aantrekkelijk is om op te klikken.

5. Conversies meten op de website

Snippet van het online marketing dashboard die we inrichten om klanten inzicht te geven in wat we doen op het gebied van online vindbaarheid in Google
Voorbeeld van het Online Marketing Dashboard dat we voor klanten ontwikkelen. Hier staat alle belangrijke informatie over de SEA advertenties in, zoals het aantal klikken en het aantal conversies. Het is belangrijk om je online vindbaarheid te blijven meten en te optimaliseren. 

Na goedkeuring van Google staat de advertentie live en als het goed is zie je de clicks binnen enkele uren binnenstromen! Je zal dus vrijwel meteen beter gevonden worden in Google. Nu is het zaak om te meten hoe je advertenties het doen en hoe je dit verder kan optimaliseren. In Google Ads kan je per advertentie zien hoe ze presteren. De belangrijkste waardes om te meten zijn het aantal vertoningen, het aantal klikken, de Click Through Rate (CTR) en het aantal conversies.

  • Vertoningen of impressies: hoeveel mensen krijgen de advertentie te zien in hun Google Resultaten.
  • Klikken: hoe veel mensen klikken op de advertentie
  • CTR: het percentage mensen dat klikt na het zien van de advertentie

We hadden het net al over leads en klanten. Deze krijg je binnen via de landingspagina als iemand bijvoorbeeld een contactformulier invult of zich inschrijft voor de nieuwsbrief. Dit soort acties die mensen uitvoeren op je website zijn conversies. Deze conversies zijn belangrijk om te meten. Het is naast het aantal klikken, de meest relevante statistiek voor de online vindbaarheid. Conversies kan je instellen en bijhoudenin Google Ads.

Hoe meet je het aantal conversies?

Voordat een conversie bijgehouden wordt – en hier wordt het wat technisch – is er ook een stukje code nodig in je website. Die code verstuurt een signaal naar Google Ads wanneer een conversie wordt behaald. Dat kan rechtstreeks in je website of via de tool Google Tag Manager.

Voor onze klanten stellen wij conversies in en ontwikkelen we een Online Marketing dashboard waar overzichtelijk en real-time alle statistieken over online vindbaarheid ingezien kunnen worden. Door kritisch te zijn op wat er gebeurt kan je je advertenties bijschaven waar nodig om zo nog beter gevonden te worden in Google.

Dus, hoe kan je beter gevonden worden in Google?

Wil je vaken gevonden worden in Google en daarmee meer websitebezoekers en meer leads krijgen? Dan is de meest logische stap om te beginnen met SEO en SEA. Hoewel het leunt op dezelfde basisprincipes (relevante zoekwoorden en relevante content zodat je beter gevonden wordt op Google), verschilt het doel en de uitwerking wel enigszins.

SEO is een proces voor de langere termijn; je ziet misschien niet direct resultaat, maar uiteindelijk levert je gedurende een lange tijd een verbeterde online vindbaarheid op. Daarnaast is het een proces dat tijd kost om op te zetten, en vaak ook enige technische expertise vraagt. De belangrijkste zaken die je op orde moet hebben om beter gevonden te worden met SEO zijn:

  • Super relevante content die inspeelt op de behoefte van zoekers, op basis van een zoekwoordenonderzoek
  • Voor Google geoptimaliseerde pagina’s die aansluiten op het zoekwoordenonderzoek
  • Een goed werkende en gebruiksvriendelijke site

Zorg voor een blijvend resultaat

SEA is voor de korte termijn. Het levert direct en vrijwel zeker resultaat op en je kan in een mum van tijd beter gevonden worden in Google. Maar, dit kost wel budget. Voor een blijvend resultaat moet er dus continu worden geïnvesteerd om gevonden te worden op Google.

Daarnaast is het belangrijk dat de advertentie goed is ingericht, anders geef je geld uit voor een teleurstellend resultaat. Wat hier vaak mist, ook bij veel online marketingbureaus, is een zorgvuldig zoekwoordenonderzoek, de kritische blik vooraf (werkt dit wel?) en een kritische houding achteraf (kunnen we het nog verder optimaliseren?).

” Wat vaak mist, ook bij veel online marketingbureaus, is een écht goed doordacht onderzoek en een kritische houding die verder gaat dan alleen maar getalletjes.”

Hans Dekker, marketingadviseur en oprichter van Ministry of Marketing

SEO en SEA kunnen elkaar versterken. Samen zijn ze het meest krachtige middel om beter gevonden te worden in Google. Het is wel zaak om te blijven investeren in je online vindbaarheid. Door nieuwe relevante content te blijven ontwikkelen in de vorm van blogs of een whitepaper en te blijven optimaliseren waar nodig. Het algoritme van Google schat websites die structureel nieuwe content op verschijnt hoger in.

Waar moet je verder rekening mee houden om je online vindbaarheid in Google te verbeteren?

Zoals je na het lezen van dit artikel begrijpt  zijn er veel zaken waar je bij SEO en SEA rekening mee moet houden. De finesses en de technische details zijn simpelweg te uitgebreid voor het doel van dit artikel. Los van SEO en SEA zijn er echter nog een aantal belangrijke zaken om rekening mee te houden als je online beter gevonden wilt worden. Die lees je in dit artikel waarin we uitleggen hoe je online beter gevonden wordt.

Zes ingrediënten voor online marketing succes. Onderdeel van beter gevonden worden in Google - Ministry of Marketing

Hoe kunnen wij helpen?

Beter gevonden worden in Google is in principe niet heel moeilijk. Volg de juiste stappen en online tutorials en je komt al een heel eind. Echter, en dit zal je misschien wel herkennen, merken wij vaak dat de meeste bedrijven en ondernemers stuk lopen op factor tijd en kennis. Dat is waar wij, met de juiste kennis en ervaring, kunnen inspringen.

Vaak mist de technische kennis en ervarenheid om nog nét dat stapje verder te gaan en het budget zo efficiënt mogelijk in te zetten. Dit is ook het geval bij veel online marketingbureaus. Daarnaast word vaak de basis, zoals een duidelijke niche en een aantrekkelijk aanbod (de nummer 1 en 2 ingrediënten voor online succes), vergeten. De rest blijft dan automatisch achter.

Als ervaren marketing adviseurs hebben wij niet alleen de kennis in huis, maar ook juist de ervarenheid om nét dat stapje verder te gaan. Door kritisch te durven zijn en door ook ongevraagd mee te denken waar nodig helpen wij je (online) marketing tot een écht duurzaam en blijvend succes te maken. Meer weten? Ga naar de online marketing pagina of neem contact met ons op.

Quote Jurable, een klant die we helpen om beter gevonden te worden in Google

Deel dit artikel:

Aanmelden Ministry of Marketing Quarterly

Elk kwartaal sturen we je een update met inspirerende tips, nieuwe marketinginzichten en interessante cases

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Alles over B2B-marketing, naming en rebranding

Download Rebranding Business Case - small pop up

Als je vastzit aan meerdere merken, welk merk kies je dan?

Laat je gegevens achter en download de GRATIS whitepaper over wat nodig is bij het opzetten van een rebranding-project. Inclusief een opzet van de business case waarmee jij op basis van getallen de juiste keuze maakt.

Download whitepaper

Do-It-Yourself Dashboard

Je kiest voor een volledig ingericht dashboard met Google Analytics v4, dat inzicht geeft in

  • Google advertising (SEA),
  • SEO en op welke woorden je site wordt gevonden
  • Social Media resultaten.

Een online marketing specialist helpt je bij het inrichten van je dashboard, zodat je zeker weet dat alles goed werkt. Daarna kun je er zelf ermee aan de slag.

"*" geeft vereiste velden aan

Factuuradres*
Je betaalt eenmalig:
Je betaalt maandelijks: