Rebranding business case, met handige checklist

Download Rebranding Business Case

Hoe bouw je een sterke business case op voor je rebrandingproject? We delen een checklist met de belangrijkste metrics.

Voor veel kleinere bedrijven is rebranding op zich niet zo moeilijk. Je heroverweegt de positionering van je bedrijf, laat een nieuwe identiteit ontwikkelen en zorgt dat die nieuwe identiteit overal op en in terugkomt. Toch bedriegt deze schijn vaak en blijkt dat op meerdere items identiteit terugkomt. Denk bijvoorbeeld aan sponsoring van shirts, borden of events. Of aan brieven of e-mails die vanuit een systeem automatisch worden verzonden. Of aan de verschillende online platforms waar mogelijk je logo en je oude positioning story staat. En zo blijkt rebranding ineens toch wel een klusje te worden.

Rebranding projecten en adviezen

Naast onze marketingadviezen hebben we diverse rebranding en (re)naming trajecten opgezet en uitgevoerd. Altijd vanuit de behoefte van een sterke positionering. De afgelopen jaren hebben we dit gedaan voor onder andere:

De rebranding business case

Uiteindelijk wil je weten welke middelen er allemaal moeten worden voorzien van de nieuwe identiteit en het nieuwe verhaal. En je wilt natuurlijk weten welke kosten je kunt verwachten. Wij hebben uiteengezet met welke factoren je rekenen moet als je een heldere business case wilt opbouwen. En op welke punten je mogelijk kunt besparen. In onze whitepaper vind je de parameters waarmee wij rekenen.

Voor het opbouwen van een degelijke business case nemen wij de volgende punten mee:

  • De spontane naamsbekendheid van het merk onder de doelgroep;
  • Geschatte merkwaarde die op de balans staat, en de geplande afschrijving daarop in jaren;
  • Of het nieuwe merk (internationaal) geen juridische bezwaren kent;
  • Een schatting van de kosten voor de rebranding op merkdragers als
    • Advertenties;
    • Automotive;
    • Drukwerk;
    • Gebouwen;
    • IT-systemen;
    • Online sites, platforms & apps;
    • Radio en televisie (narrow en broad casting);
    • Sponsoring.
  • De impact op benodigde fte voor en tijdens het rebrandingproject:
    • Voor de inventarisatiefase;
    • Voor projectleiderschap;
    • Voor het projectteam (betrek hierin vertegenwoordigers van alle afdelingen);
    • Overige fte die zijdelings betrokken worden.
  • Een schatting van de potentiële uitstroom van klanten;
  • De communicatiekosten en advertentiebudgetten rondom de rebranding van het overgenomen bedrijf.

Besparingspotentieel

Op basis van aanwezige merkdragers een schatting van de potentiële kostenbesparing bij het rebranden van

  • Advertenties;
  • Automotive;
  • Drukwerk;
  • Gebouwen;
  • IT-systemen;
  • Online sites, platforms & apps;
  • Radio en televisie (narrow en broad casting);
  • Sponsoring.
  • De impact/besparing op de reguliere bezetting na voltooiing van het rebranding-project;
  • Een inschatting van de besparing bij het mogelijk herbeleggen van rollen en taken.

Deel dit artikel:

Aanmelden Ministry of Marketing Quarterly

Elk kwartaal sturen we je een update met inspirerende tips, nieuwe marketinginzichten en interessante cases

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Alles over B2B-marketing, naming en rebranding

Download Rebranding Business Case - small pop up

Als je vastzit aan meerdere merken, welk merk kies je dan?

Laat je gegevens achter en download de GRATIS whitepaper over wat nodig is bij het opzetten van een rebranding-project. Inclusief een opzet van de business case waarmee jij op basis van getallen de juiste keuze maakt.

Download whitepaper

Do-It-Yourself Dashboard

Je kiest voor een volledig ingericht dashboard met Google Analytics v4, dat inzicht geeft in

  • Google advertising (SEA),
  • SEO en op welke woorden je site wordt gevonden
  • Social Media resultaten.

Een online marketing specialist helpt je bij het inrichten van je dashboard, zodat je zeker weet dat alles goed werkt. Daarna kun je er zelf ermee aan de slag.