Lanceren online platform Vivine

lanceren online platform ViVine

Sinds kort staat ‘ie live: Vivine.nl. Hét platform voor iedereen die met VvE’s te maken heeft. Voor het lanceren van dit online platform ontwikkelden we de positionering story, prijsstrategie en het merkconcept.

In deze case lees je over het idee achter dit platform en hoe we te werk zijn gegaan

Complexe opdracht met verschillende stakeholders

Onze opdrachtgever wil een onafhankelijk online platform ontwikkelen dat zich richt op VvE’s. Om specifiek te zijn moet het platform individuele appartementseigenaren en bestuurders van VvE’s verbinden met professionele VvE-beheerders. Dit zijn bedrijven die het beheren van de VvE volledig uit handen nemen. Daarbovenop moet het ook een plek zijn om onderhoudspartners te vinden. Denk bijvoorbeeld aan schilders, elektriciens en installatiebedrijven van zonnepanelen, laadpunten, groene daken, etc.

De complexiteit zit hem in de combinatie van een primaire doelgroep en twee secundaire doelgroepen. Primair zijn de appartementseigenaren en VvE-bestuurders. De twee secundaire doelgroepen zijn de professionele VvE-beheerders en onderhoudspartners. Verderop lees je meer over de impact van de complexiteit in deze opdracht.

Tekst gaat verder onder afbeelding

Onze bijdrage

In de ontwikkelfase van dit nieuwe concept creëerden en adviseerden we onze opdrachtgever over:

  • Positioning story
  • Merknaam
  • Proposities
  • Prijsstrategie
  • Merkidentiteit
  • Script explainervideo

Het business plan hebben we getoetst en aangevuld met grondige analyses van de concurrentie en de trends en ontwikkelingen in de markt. Personas hebben we ontwikkeld door verschillende personen uit de primaire en secundaire doelgroepen te interviewen. Zo creëerden we een solide basis om een sterke positionering en merkidentiteit op te ontwikkelen.

In samenwerking met Zeker Zichtbaar voor de visuele identiteit en Code Blauw voor contentcreatie is het platform tot leven gekomen.

Strategische richting

Onze analyses lieten zien dat de wereld van VvE’s complex is. Er zijn allerlei stakeholders, wetten en regelgeving en medebewoners met verschillende achtergronden en emoties. En iedere appartementseigenaar – ervaren of onervaren – krijgt ermee te maken.

Om echt waarde toe te kunnen voegen dient het platform hier een actieve rol in te spelen. Dat doet het door complexe zaken te versimpelen en betrouwbare en actuele kennis te delen. Daarmee kunnen VvE-bestuurders en appartementeigenaren sneller tot de juiste keuzes komen. Onderwerpen daarbij zijn onder anderen: nieuwe wet- en regelgeving, verduurzaming, besturen en administratie.

VvE-beheerders en onderhoudspartners beoordelen

Niet elke VvE-beheerder of onderhoudspartner levert dezelfde kwaliteit. Er is veel kaf en koren. Hoe vind je dan als VvE de juiste partij om je VvE door te laten beheren? Of om je onderhoudsklussen door te laten uitvoeren?

Door individuele appartementseigenaren en bestuurders van VvE’s op het VvE-platform professionele VvE-beheerders en onderhoudspartners te laten reviewen en beoordelen. Daardoor kunnen VvE-besturen zich op het platform eenvoudig oriënteren op het vinden van een betrouwbare partij in hun regio.

Het platform moet zodoende echt naast de VvE-bestuurders gaan staan en een actieve community worden. Appartementseigenaren en VvE-bestuurders kunnen vragen stellen aan de professionele partijen. En die delen op hun beurt weer hun kennis via webinars, podcasts en artikelen.

Naamgeving

Omdat er al meerdere concurrenten actief zijn, zijn de meeste beschrijvende namen al bezet. De concurrentieanalyse liet snel zien dat dit geen optie was is. Denk bijvoorbeeld aan namen die de woorden VvE, platform, beheerders of duurzaam combineren. In het creatieve proces kwamen we al snel uit op wat abstractere namen. Door wat te spelen met de letters VvE ontstond uiteindelijk de naam Vivine.

De verbindende rol die het platform moet krijgen vraagt vertrouwen. Persoonsnamen sluiten hier goed op aan. Daarnaast kan Vivine als merk zich hierdoor ook als persoon opstellen. Een richting die al vorm kreeg tijdens het ontwikkelen van de positioning story. Hoe dit uitpakt komt goed naar voren in de explainervideo.

Tekst gaat verder onder explainervideo

Lanceren online platform

Vivine is op woensdag 21 april 2021 gelanceerd met een tijdelijke onepager. Op die manier kunnen de verschillende doelgroepen alvast kennismaken met het concept. Het volledige platform wordt op medio mei 2021 gelanceerd. Daarna wordt de website doorlopend geoptimaliseerd op basis van data en aanvullend onderzoek.

Alles over B2B-marketing, naming en rebranding

Do-It-Yourself Dashboard

Je kiest voor een volledig ingericht dashboard met Google Analytics v4, dat inzicht geeft in

  • Google advertising (SEA),
  • SEO en op welke woorden je site wordt gevonden
  • Social Media resultaten.

Een online marketing specialist helpt je bij het inrichten van je dashboard, zodat je zeker weet dat alles goed werkt. Daarna kun je er zelf ermee aan de slag.

"*" geeft vereiste velden aan

Factuuradres*
Je betaalt eenmalig:
Je betaalt maandelijks: