Sterke merkpositionering voor innovatieve software: Fiona Festival

Fiona-Festival-Merkpositionering-Ministry-of-Marketing

Bij het organiseren van een filmfestival komt een hoop kijken, complexe planningen, unieke processen en veel stakeholders. Het zou je dan ook verbazen hoeveel filmfestivals nog voornamelijk werken met grote hoeveelheden Excel-bestanden of met software die maar gedeeltelijk bij hun behoeften past. Fiona Festival heeft samen met enkele grote filmfestivals software ontwikkeld die specifiek bedoeld is voor filmfestivals. Deze filmfestival management software kan vervolgens worden aangepast voor elk uniek festival. Duidelijk probleem, sterk antwoord, dan zou je denken, opgelost! Maar ook een geweldig product kan het verschil maken met een goede merkpositionering, waarmee ze de juiste doelgroep vinden én overtuigen.

Deze case gaat over de volgende verbeterpunten:

De marketing assessment

We zijn de samenwerking gestart met een breed assessment aan de hand van ons Marketing Performance Model©. Daar kwamen een aantal quick wins uit, maar ook wat grotere uitdagingen. Eén van die uitdagingen was hoe het product en het bedrijfsverhaal omschreven kon worden. Fiona Festival is een complex en uitgebreid software platform. Er is een heleboel over te vertellen, maar dit zorgde voor een stortvloed aan informatie op o.a. de website. Dat schrikt een potentiële klant af.

Het scherp krijgen van het verhaal was dan ook de eerste focus. Uitgangspunt daarbij was om goed in te spelen op de behoefte van de doelgroep én de barrières en mogelijke risico’s die zij ervaren. Door sparringsessies zijn we gekomen tot een kort en krachtig verhaal. Met een heldere pay-off, duidelijke USP’s en een passende tone of voice.

De online merkpositionering

Met het aangescherpte verhaal in het achterhoofd zijn we aan de slag gegaan met de merkpositionering in alle (online) uitingen. Eerst de website. Die hebben we opnieuw gestructureerd met nieuwe (kortere) teksten. Daarin wordt een duidelijk beeld geschetst van wie Fiona is, wat het platform kan en wat je van het team erachter mag verwachten. In combinatie met de, al eerder voor ze ontworpen, illustraties hebben we er een vrolijk, luchtig en bovenal overzichtelijk geheel van gemaakt.

Online-merkpositionering-website-fiona-festival-ministry-of-marketing

Kort & krachtige visuele communicatie

Naast het herstructureren van de website, was een grote uitdaging de complexiteit van het platform. Fiona Festival kan geheel worden aangepast aan de behoeften van een klant. Dat is natuurlijk een grote USP. Het zorgt er alleen ook voor dat je het niet zomaar uitgelegd hebt wat er allemaal mogelijk is. Om dat makkelijker te maken hebben we in samenwerking met Studio Urrebuk en illustrator Nina Fernande een geanimeerde explainer video gecreëerd. In precies 1 minuut en 21 seconden wordt er in heldere taal uitgelegd wat Fiona Festival is, waarom je het zou moeten willen gebruiken en wat er zoal mogelijk is. Deze video heeft een prominente plek bovenaan de startpagina gekregen. Zo heeft elke bezoeker binnen 2 minuten een helder beeld van Fiona Festival en richting om hun specifieke vragen te vinden binnen de website.

Check ook de blog Unique Selling Point (USP) voorbeelden.

Van merkpositionering naar actief uitdragen

De algemene merkpositionering staat. Overal waar je Fiona Festival kan vinden, vind je een vrolijk, professioneel en overzichtelijk merk. Nadat we hebben gezorgd dat het merk goed wordt uitgedragen, was de logische volgende stap om de doelgroep actief te gaan benaderen. Al geruime tijd werken we samen met Fiona Festival aan hun merkcommunicatie. Dit doen we o.a. via een social media strategie, het ontwikkelen van SEO-gefocuste content voor de website en het doorlopend uitvoeren van (online) advertentiecampagnes. De inspanningen zorgen gezamenlijk voor een duidelijke stijging in het aantal leads dat binnenkomt.

Ook benieuwd hoe wij jouw merk goed kunnen positioneren in de markt?

Alles over B2B-marketing, naming en rebranding

Do-It-Yourself Dashboard

Je kiest voor een volledig ingericht dashboard met Google Analytics v4, dat inzicht geeft in

  • Google advertising (SEA),
  • SEO en op welke woorden je site wordt gevonden
  • Social Media resultaten.

Een online marketing specialist helpt je bij het inrichten van je dashboard, zodat je zeker weet dat alles goed werkt. Daarna kun je er zelf ermee aan de slag.