Third party cookies zijn de drijvende kracht achter online adverteren. Partijen als Facebook, LinkedIn en Google verzamelen enorme hoeveelheden data over hun gebruikers. In het geval van Google gaat dat bijvoorbeeld over waar mensen naar zoeken, op welke websites ze komen, op welke locatie en vanaf wat voor apparaat. Dit is data die jij vervolgens kan gebruiken om gerichte advertenties op specifieke doelgroepen op te zetten. Nu worden die third party cookies steeds verder aan banden gelegd, en dat betekent dat Google geen gerichte data meer kan verzamelen. Dat maakt advertentiedoelgroepen een stuk minder specifiek. Third party cookies worden nu bij veel browsers standaard geweigerd, al voordat de gebruiker zelf een consent optie kiest. Gelukkig is er weinig reden tot paniek. Er zijn meer dan genoeg alternatieven die succesvolle marketingstrategieën mogelijk maken en Google zou Google niet zijn als ze niet al lang bezig zijn met een alternatief.
Waarom gaan de third party cookies verdwijnen?
Google heeft ontzettend veel op het spel staan met het verdwijnen van third party cookies. Via Google Ads maken zij ontzettend veel winst. Ze verzamelen de data immers gratis en verkopen het daarna aan de hoogste bieder. Waarom zouden ze dan ooit third party cookies willen opgeven? Het antwoord: wetgeving. Vanuit gebruikers is al een aantal jaar het geluid te horen dat de privacy niet goed gewaarborgd wordt. Cookies zijn niet transparant genoeg en waar de data allemaal aan verkocht wordt is niet te achterhalen. Onder andere de Europese Unie heeft zich gebogen over dit onderwerp en komt met nieuwe wetgeving. Tegelijkertijd heeft Safari (de browser van Apple) de third party cookies al een tijd geleden afgeschaft en Mozilla Firefox volgde al snel. Als Google met Chrome relevant en betrouwbaar wil blijven voor gebruikers dan kunnen ze niet op hun handen zitten.
Welke alternatieven kan jij nu al verkennen voordat third party cookies verdwijnen?
Laten we beginnen bij de alternatieven die je nu al zou kunnen gaan gebruiken:
- First party cookies: dit is de data die jij zelf verzamelt op jouw website, zonder dat je dat laat doen door de third party cookie van Google Analytics. Omdat alleen jij als website-eigenaar bij die data kunt en daar geen derde partij bij komt kijken blijft dit wel gewoon een legale manier van data verzamelen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan welke apparaten jouw websitebezoekers gebruiken, hoe lang ze blijven en welke pagina’s ze het meest bezoeken. Dit levert allemaal data op die jij kan gebruiken om jouw website te optimaliseren en campagnes op te zetten. Koppel dit aan een goede cookie consent banner en server side tagging en je zorgt voor een optimaal databehoud.
- Offline marketing: misschien een open deur, maar niet alle marketingcampagnes hebben cookies nodig om te werken natuurlijk. Staar je niet blind op Google Ads en onderschat vooral niet de kracht van offline marketingcampagnes. Misschien is jouw product of dienst wel veel meer gebaat bij billboards, abri’s, televisiereclames of posters.
- Contextuele advertenties: met third party cookies wordt vaak gefocust op retargeting. Een gebruiker zoekt fietsbellen op en krijgt vervolgens op allerlei andere websites steeds dezelfde reclame voor fietsbellen. De advertentie achtervolgt de gebruiker als het ware. Een tegenhanger hiervan is contextuele advertenties. Daarbij zet jij jouw advertentie voor fietsbellen in op websites over fietsartikelen of fietsroutes. In plaats van het gericht volgen van individuele gebruikers, spreek je dan een doelgroep aan op basis van brede interesse. In een tijd dat gebruikers steeds bewuster worden van privacy en hoeveel data over hen verzameld wordt is die achtervolgende advertentie meer een reminder van het gebrek aan privacy dan een aanzet tot een aankoop. Contextuele advertenties worden veel meer gewaardeerd. Zo heeft de NPO een half jaar geëxperimenteerd met enkel nog contextuele advertenties inzetten en daarbij third party cookies volledig geschrapt, zij zagen hun conversies elke maand stijgen. Gebruikers waarderen die contextuele advertenties dus veel meer!
Tekst gaat verder onder afbeelding
Welk alternatief gaat Google bieden?
Om hun marktpositie en alle winst die daarbij komt kijken niet te verliezen is Google al lang aan het werk aan een nieuw systeem. Google wil de gebruikers niet kwijt, maar de inkomsten uit advertenties ook niet. Vandaar dat ze al een tijd bezig zijn met het ontwikkelen van de ‘privacy sandbox’. Dit zou de privacy van gebruikers moeten gaan waarborgen en tegelijkertijd het inzetten van gerichte advertenties mogelijk houden. Dit werd ingezet op basis van twee initiatieven waarvan er nu nog 1 overeind staat: Topics API. Dit werkt op basis van advertentiegroepen. Google houdt bij waar een gebruiker naar zoekt en geeft op basis daarvan aan in welke advertentiegroepen die week de meeste interesse is geweest. Dit systeem zal dus minder specifiek worden, waardoor retargeting niet meer mogelijk is. Contextuele advertenties en zelf data verzamelen wordt de toekomst!
Al met al is het feit dat third party cookies verdwijnen geen reden tot paniek dus. Het is wel een goede reden om je huidige digitale marketingstrategie even onder de loep te nemen, zodat jij geen gevolgen ondervindt wanneer de third party cookies verdwenen zijn. Iemand nodig om mee te sparren over jouw marketingstrategie? Laat ons advies geven.