Merknaam bedenken: zo doen we dat

Merknaam bedenken brainstorm

Een merknaam bedenken is een uitdaging die je op verschillende manieren kunt aanpakken. Je kunt natuurlijk uit de losse pols een merknaam verzinnen, maar je kan het ook zien als onderdeel van een merkstrategie. Daarmee zorg je ervoor dat de merknaam aansluit bij jouw positionering en merkwaarden. De ervaring leert dat je op die manier het beste resultaat krijgt. Makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk, dus om jou op weg te helpen hebben wij een stappenplan opgesteld. 

Bedrijfsnaam bedenken of merkontwikkeling?

Om te beginnen is het belangrijk om te weten wat je wil gaan ontwikkelen. Een bedrijfsnaam bedenken kun je zo eenvoudig maken als je wil. Er zijn online zelfs bedrijfsnaam generators te vinden. Hoewel deze echt wel goede inspiratie kunnen bieden tijdens je brainstorm fase, is ons advies om het daar niet bij te laten. Een bedrijfsnaam is één ding, een merk gaat een stap verder.

Een merk is een concept en omvat onder andere voor welke beloftes je staat en naar welke normen en waarden je handelt. Tegelijkertijd gaat het over de perceptie van je doelgroep. Een merk beïnvloedt het imago, de beleving, jouw status, de aantrekkingskracht, de prijs/kwaliteit verhouding en de loyaliteit. Een bedrijfsnaam is daarin een belangrijk onderdeel. Het is dus goed om een bedrijfsnaam bedenken niet los te zien van de merkontwikkeling. Maar hoe pak je dit aan?

Aanpak merkontwikkeling

Of het nu gaat om een start-up of een rebranding, onze jarenlange ervaring heeft ons geleerd dat je daarbij minimaal de volgende drie stappen wil doorlopen, vóórdat je overgaat tot naamgeving:

  1. Verken je markt. Dat begint met je (potentiële) klanten. Hoe ziet de doelgroep eruit? Wat vinden zij belangrijk? Vervolgens onderzoek je de trends en ontwikkelingen in jouw vakgebied: wat speelt er en welke kant gaat het in de toekomst op? Tot slot gaat het ook over concurrentie. Hoe positioneren zij zich? Hoe val je op? 
  2. Bepaal je positionering en propositie(s). Wat zijn de unieke karakteristieken van jouw bedrijf, product of dienst? Welke kansen liggen er in de markt waar je met je verhaal op in kunt spelen? Welke beloftes doe je? Zorg dat het aantrekkelijk, uniek, authentiek en relevant is.
  3. Ontwikkel een marketingplan. Als je helder hebt hoe jouw markt eruit ziet en hoe jouw bedrijf daar in past, is het tijd om te kijken naar een marketingplan. Hoe ga je je merk in de markt zetten (en hoe past het eventueel in je merkarchitectuur? Maar denk ook aan vragen als: wat wordt je prijsstrategie? Bepaalde merknamen passen namelijk beter bij prijsvechters dan premium producten. Heb je je markt, positionering en marketingplan helder? Dan kun je de stap nemen naar een bedrijfsnaam bedenken.

Stappenplan merknaam bedenken

Je kunt nu lukraak gaan brainstormen, maar ons stappenplan kan je helpen om gericht en effectief te werk te gaan én tot de juiste keuze te komen:

  1. Denk na over je positionering en propositie(s). Wat beloof je en hoe kun je dat onder woorden brengen? Welke associaties wil je je merknaam laten oproepen? Probeer je merkwaarden en beloftes op allerlei manieren te verwoorden. Doe inspiratie op met synoniemen, spreekwoorden en andere bestaande merknamen. Verplaats je in je doelgroep en kijk hoe zij het zouden beleven. In deze fase is het goed om zoveel mogelijk ideeën en opties te genereren.
  2. Denk vervolgens na over hoe je je wil afzetten tegenover concurrenten in de markt? Wil je een vergelijkbare stijl of juist totaal anders? Je kunt bijvoorbeeld kiezen voor een beschrijvende merknaam (zoals Beter Bed, Vakantiediscounter of Carglass) of een meer abstracte merknaam (zoals Coolblue, Ziggo of Senseo).
  3. Kies je favorieten en bepaal een shortlist. Zorg wel dat je hier je opties openhoudt met oog op de volgende stappen.
  4. Bepaal of er mogelijke negatieve associaties te bedenken zijn, ook in andere talen, en of de namen eenvoudig en goed uitspreekbaar zijn.
  5. Doe een juridische check op beschikbaarheid. In het merkenregister kun je zien of een merknaam in een bepaalde categorie al vastgelegd is. Hier kun je je definitieve keuze zelf ook vastleggen.
  6. Check ook beschikbare domeinnamen voor je websites. Leg je favoriete namen al met .nl of .com vast voordat iemand anders het doet. Tip: check dit niet te vaak, er zijn bedrijven die dit geautomatiseerd in de gaten houden. Ze zien de activiteit en zullen je beoogde domeinnaam snel vastleggen, om hem vervolgens aan jou te willen verkopen.

Deze aanpak en stappen zijn precies hoe wij voor onze opdrachtgevers tot de mooiste merken en positioneringen komen. Geïnteresseerd wat dit in de praktijk oplevert? Check ook eens onze cases.

Workshop naming & (re)branding

In dit artikel beargumenteren we dat je een merknaam bedenken goed en grondig moet aanpakken. Maar wat als je nog niet zeker weet of zo’n traject voor jouw situatie geschikt is of er niet uit komt in je eentje? Daarvoor hebben wij onze workshop ‘What’s in a (brand)name?‘. Hierin doorlopen we gezamenlijk de stappen naar naamgeving en geven we mee wat er allemaal bij komt kijken bij (re)branding. We geven antwoord op vragen als:

  • Hoe ontwikkel je een sterke, onderscheidende naam en een nieuw merk?
  • Welke valkuilen zijn er als het gaat om naamgeving?
  • Wat komt er allemaal kijken bij rebranding?
  • Hoe krijgen we de directie of het MT/de stuurgroep mee in onze nieuwe ideeën?

Of neem direct contact op.

Deel dit artikel:

Aanmelden Ministry of Marketing Quarterly

Elk kwartaal sturen we je een update met inspirerende tips, nieuwe marketinginzichten en interessante cases

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Alles over B2B-marketing, naming en rebranding

Download Rebranding Business Case - small pop up

Als je vastzit aan meerdere merken, welk merk kies je dan?

Laat je gegevens achter en download de GRATIS whitepaper over wat nodig is bij het opzetten van een rebranding-project. Inclusief een opzet van de business case waarmee jij op basis van getallen de juiste keuze maakt.

Download whitepaper

Do-It-Yourself Dashboard

Je kiest voor een volledig ingericht dashboard met Google Analytics v4, dat inzicht geeft in

  • Google advertising (SEA),
  • SEO en op welke woorden je site wordt gevonden
  • Social Media resultaten.

Een online marketing specialist helpt je bij het inrichten van je dashboard, zodat je zeker weet dat alles goed werkt. Daarna kun je er zelf ermee aan de slag.