Beperk data verlies met server side tagging

Server-side-tagging-ministry-of-marketing

Door scherpere EU-wetgeving is er nogal wat te doen rondom AVG cookie banners en third-party cookies. Die scherpere wetgeving en de strengere controle daarvan heeft direct effect op de hoeveelheid data die je kan verzamelen. In dit artikel leggen we je uit wat er anders is en hoe je met server side tagging in combinatie met een AVG cookie banner je data verlies kan beperken.

Zo blijft je online marketing performance op peil

Online marketing draait op data. Hoeveel mensen zijn er op de website geweest, hoe lang blijven ze, welke acties voeren ze uit en hoeveel conversies hebben we behaald. Die data is nodig om je online marketing te kunnen optimaliseren. De strengere wetgeving is hierin dan ook een schrikbeeld. Hoe verzamel je die belangrijke data als de huidige methodes aan banden worden gelegd. De afgelopen maanden zijn wij in de wereld van EU-wetgeving, cookie banners en server side tagging gedoken om precies die vraag te kunnen beantwoorden. Met onderstaande oplossing blijft je online marketing performance op peil terwijl je wel voldoet aan de AVG. Zo heb je het juridisch goed geregeld én maximaliseer je de hoeveelheid data die je binnenkrijgt.

Strengere EU-regels voor AVG en cookie banners

Third Party Cookies verdwijnen - verschil First Party Cookies - Ministry of Marketing

We schreven er vorig jaar al een blog over: third-party cookies verdwijnen op termijn. Omdat de EU steeds strenger toeziet op het gebruik van third-party cookies worden deze door steeds meer webbrowsers als standaardinstelling geweigerd. Safari en Firefox doen het bijvoorbeeld al en Chrome heeft het aangekondigd. Third-party cookies gebruik je voor bijvoorbeeld Google Analytics, Google Ads en LinkedIn Ads, zodat je in die tools kunt zien wat websitebezoekers hebben gedaan.

Dat third-party cookies door een webbrowser geweigerd worden heeft gevolgen voor de hoeveelheid data die je via die tools kunt verzamelen en analyseren. Daardoor heb je ook meteen minder controle over je online marketing. Begin dit jaar zijn wij daarom gaan testen met server side tagging (SST).

Van third- naar first-party cookies met server side tagging

Server side tagging houdt in dat je first party cookies op je website plaatst die daar data verzamelen en het dan naar een eigen server sturen. Vanaf daar wordt de juiste data dan doorgestuurd naar tools als Google Analytics, Google Ads, LinkedIn, Meta enzovoort. Omdat er nu sprake is van een eigen server met first party cookie(s), ben je zelf de dataverzamelaar geworden in plaats van een derde partij. Daardoor wordt dataverzameling niet automatisch geblokkeerd. Daarmee bespaar je al een heleboel data, maar gebruikers hebben natuurlijk ook nog steeds zeggenschap over de data die zij willen delen.

AVG-proof en EU-compliant

Server side tagging is geen trucje om wetgeving te omzeilen, want natuurlijk moet je blijven voldoen aan de AVG. Daarom is een goede cookie-toestemmingsbanner noodzakelijk, ongeacht of je nu met first- of third-party cookies werkt. Een cookie banner zorgt ervoor dat gebruikers data verzameling kunnen weigeren, waardoor je voldoet aan de wetgeving. Je kunt dus ook met server side tagging geen websitedata analyseren van mensen die geen toestemming verlenen.

Voordelen van server side tagging met de juiste AVG cookie banner:

  • AVG cookie banner conform EU-wetgeving: Gegevens worden verzameld en dan eerst naar een server gestuurd die je zelf beheert. Vervolgens worden alleen de noodzakelijke gegevens verzonden naar derde partijen – conform de toestemming die ze hebben gegeven in de cookie banner. Doordat je de selectie van het doorsturen van persoonlijke data niet aan derde partijen overlaat, is de privacy van de klant beter gewaarborgd.
  • Server locatie: Door zelf de server te beheren, kun je bepalen waar de gegevens worden verwerkt en opgeslagen. Bijvoorbeeld gewoon in Nederland, zodat je zeker weet dat het AVG-proof is.
  • Completere data: Omdat je geen third-party cookies gebruikt om de data te verzamelen heb je geen last van adblockers en browserinstellingen die die cookies automatisch blokkeren. Dat zorgt ervoor dat je de data van meer websitebezoekers verzamelt dan voorheen.
  • Snellere website: de first-party cookie(s) zijn minder zwaar dan de third-party cookies. Er hoeven dus minder scripts en codes geladen te worden als een bezoeker op je site komt, waardoor je website sneller laadt. Dat is niet alleen prettig voor de websitebezoeker, maar wordt ook door Google voor zowel SEO als SEA meegewogen in je prestaties.
  • Veiligheid: Doordat er minder scripts op de website worden geladen, verminder je de kans op gegevensdiefstal of misbruik door kwaadwillende partijen.

Hoe regel je dit dan?

De implementatie ervan is technisch complex. Daarom hebben wij uitgezocht hoe je dit het beste kunt regelen en met welke tools.

De meeste bedrijven hebben geen fysieke server in het eigen kantoor staan. Daarom raden we aan om gebruik te maken van een cloudopslag voor het opslaan van de verzamelde data. Google zelf biedt een cloudopslag van zo’n 40 euro per server. Een goedkopere (en makkelijkere) oplossing is het Nederlandse bedrijf TAGGRS. Hun techniek maakt het opzetten minder tijdrovend en de prijzen zijn verbonden aan het aantal websitebezoekers. Als je minder dan ongeveer 700/800 websitebezoekers per maand hebt dan zijn er nog geen kosten aan verbonden. Ook heb je controle over de locatie van de server. 

Hulp nodig bij het inrichten?

We kunnen server side tagging in combinatie met een goede cookie toestemmingsbanner per website inrichten voor een eenmalige investering van 900 euro, exclusief 21% btw. Daarbij komt een maandelijks abonnement voor de cookiebanner en -afhankelijk van het aantal websitebezoekers- voor de cloudopslag van TAGGRS.

Als je al een AVG-compliant cookie banner op je website hebt, dan kunnen we server side tagging opzetten voor 500 euro per website. Dit is exclusief abonnementen voor een cookie toestemmingsbanner en -afhankelijk van aantal websitebezoekers- voor de cloudopslag van TAGGRS.

Prijzen server side tagging met of zonder implementatie AVG cookie banner

In combinatie met een door ons te implementeren cookie bannerMet al een aanwezige AVG-compliant cookie banner
Per website900 euro*, eenmalig500 euro*, eenmalig
Abonnement per website (schatting)50 euro*, per maand25 euro*, per maand
* Bedragen worden vermeerderd met 21% btw.

Ter afsluiting: ons advies

Wij adviseren om het op deze manier in te richten. Je kunt dan met online marketing aan de slag (blijven), met de wetenschap dat het juridisch goed geregeld hebt én de maximale hoeveelheid data verzamelt. Daarmee is je website klaar voor een toekomst waarin wetgeving en controle steeds strenger wordt.

Meer weten?

Deel dit artikel:

Aanmelden Ministry of Marketing Quarterly

Elk kwartaal sturen we je een update met inspirerende tips, nieuwe marketinginzichten en interessante cases

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Alles over B2B-marketing, naming en rebranding

Download Rebranding Business Case - small pop up

Als je vastzit aan meerdere merken, welk merk kies je dan?

Laat je gegevens achter en download de GRATIS whitepaper over wat nodig is bij het opzetten van een rebranding-project. Inclusief een opzet van de business case waarmee jij op basis van getallen de juiste keuze maakt.

Download whitepaper

Do-It-Yourself Dashboard

Je kiest voor een volledig ingericht dashboard met Google Analytics v4, dat inzicht geeft in

  • Google advertising (SEA),
  • SEO en op welke woorden je site wordt gevonden
  • Social Media resultaten.

Een online marketing specialist helpt je bij het inrichten van je dashboard, zodat je zeker weet dat alles goed werkt. Daarna kun je er zelf ermee aan de slag.