Zo kom je tot een logische merkarchitectuur bij Post Merger Integration (PMI)

Merkarchitectuur voor B2B bedrijven

Wanneer er één of meerdere bedrijven zijn overgenomen, ontstaat er een collectie van merken. Deze merken moeten vaak samenkomen binnen een logische merkarchitectuur. Maar hoe kom je tot een merkarchitectuur die de positionering van verschillende entiteiten duidelijk maakt?

Waarom een logische merkarchitectuur bij Post Merger Integration?

Het doel van een acquisities is om, daar waar het kan, de commerciële krachten van de verschillende merken te bundelen, ondersteund door de langetermijnvisie en groeistrategie. Soms blijven één of meerdere entiteiten zelfstandig opereren. Om dit voor de buitenwereld goed te bestendigen is een logische merkarchitectuur nodig.

Door een logische merkarchitectuur:

  • voorkom je kannibalisme tussen de merken onderling,
  • komt via een duidelijke positionering per merk het onderscheidend vermogen sterk naar voren,
  • zijn samenhangende proposities eenvoudig uit te leggen en te begrijpen voor gebruikers en doelgroepen.

In het artikel ‘Merkarchitectuur voor B2B-bedrijven‘ gaan we dieper in op het onderwerp merkarchitectuur.

Hoe draagt dit bij aan succes van een Post Merger Integration?

Een logische merkarchitectuur draagt onder andere bij aan betere herkenbaarheid van je merk. Het vergroot daardoor de commerciële effectiviteit. Via een uitgekiende communicatiestrategie worden de interne en externe belanghebbenden geïnformeerd en betrokken. Het resultaat van onze inzet is een format voor versnelde merkintegratie bij toekomstige add-ons.

De opmaat voor ‘brand of choice’

Wij geloven dat elk merk moet nastreven een ‘brand of choice’ te worden. Hoe groot de markt ook is en waar de doelgroep zich ook bevindt. Natuurlijk is het makkelijker gezegd dan gedaan en daarom houden wij ervan om bedrijven te helpen die de lat hoog leggen. Maar hoe krijg je het voor elkaar om ‘brand of choice’ te worden?

Hoe goed de add-ons op elkaar afgestemd zijn, de verschillen in aanpak, de markt en de behoeften van klanten verschillen. Er zijn veel factoren die bijdragen ‘brand of choice’ te worden.

Om inzicht in en overzicht op alle relevante factoren te krijgen, hebben wij het Marketing Performance Model© ontwikkeld. Over onderstaande assen bepalen wij waar, en hoe er verbeterd kan worden om jullie ambities te verwezenlijken.

  • Company Essentials, met organisatie-elementen.
  • Customer Fit, waar aanbod en behoefte van de klant elkaar vinden.
  • Business Development, met proposities en de middelen die nodig zijn voor sales.

Het Marketing Performance Model© Het is de ruggengraat van onze werkwijze bij Post Merger Integrations en B2B dienstverleners. De uitkomsten van de assessments en onze markt- en concurrentanalyses vormen een onderbouwd vertrekpunt voor het ontwikkelen van een logische merkarchitectuur, herkenbare proposities en een sterke positionering van je merk.

Deel dit artikel:

Aanmelden Ministry of Marketing Quarterly

Elk kwartaal sturen we je een update met inspirerende tips, nieuwe marketinginzichten en interessante cases

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Alles over B2B-marketing, naming en rebranding

Download Rebranding Business Case - small pop up

Als je vastzit aan meerdere merken, welk merk kies je dan?

Laat je gegevens achter en download de GRATIS whitepaper over wat nodig is bij het opzetten van een rebranding-project. Inclusief een opzet van de business case waarmee jij op basis van getallen de juiste keuze maakt.

Download whitepaper

Do-It-Yourself Dashboard

Je kiest voor een volledig ingericht dashboard met Google Analytics v4, dat inzicht geeft in

  • Google advertising (SEA),
  • SEO en op welke woorden je site wordt gevonden
  • Social Media resultaten.

Een online marketing specialist helpt je bij het inrichten van je dashboard, zodat je zeker weet dat alles goed werkt. Daarna kun je er zelf ermee aan de slag.