AI en SEO; dit is er veranderd en zo pas jij je aan!

Generative Engine Optimization (GEO) en SEO in AI marketing

Search Engine Optimization (SEO) is inmiddels een bekend concept voor de meeste bedrijven. maar nu AI steeds vaker als zoekmachine wordt gebruikt is er verwarring ontstaan. Werkt je SEO strategie nog wel? Of moet alles overboord? Is er eigenlijk nog wel een link tussen AI en SEO?

In dit artikel (en in de gratis download onderaan deze pagina) leggen we uit wat er precies veranderd is op het gebied van AI en SEO en hoe je daar op in kan spelen. We gaan dieper in op:

Wat is de invloed van AI op SEO?

AI, en dan met name modellen als ChatGPT, Copilot en Gemini, worden steeds vaker als zoekmachine gebruikt. Daardoor moeten jouw websitepagina’s niet alleen vindbaar zijn op zoekwoorden, maar steeds vaker juist op zoekintenties. Er wordt eigenlijk op een nieuwe manier gezocht, minder op steekwoorden als ‘AI en SEO’ en meer in vragen zoals ‘wat is de invloed van AI op SEO?’. Dat vereist een nieuwe manier van je content optimaliseren. Die nieuwe manier wordt bestempeld als GEO.

Wat betekent GEO?

GEO staat voor Generative Engine Optimization. Het gaat dus over het optimaliseren van je content voor een ‘generative engine’ oftewel een AI model als ChatGPT. Hiervoor gelden nieuwe regels:

  1. De gebruiker stelt vragen aan AI; dus gebruik die vragen als startpunt voor je content.
  2. Geef meteen antwoord; een AI model zoekt snel naar het juiste antwoord, dus hoe dichter je het antwoord bij de vraag zet, hoe duidelijker. Ga pas daarna in op de context en eventuele details.
  3. Zorg voor structuur; met een goede headerstructuur, JASN-LD code en HTML tabellen kan je je content zo duidelijk mogelijk maken voor een AI model om te lezen en te beoordelen.

SEO vs GEO in een notendop

  • SEO gaat om zichtbaarheid in traditionele zoekresultaten. Denk aan zoekwoord optimalisatie, backlink strategieën en technische optimalisatie zoals laadsnelheid.
  • GEO gaat om zichtbaarheid in AI-gedreven zoekmachines (ChatGPT, Copilot, Gemini etc.). Denk aan vertoond worden als bron bij een vraag van de gebruiker.

Leuk om te weten: Microsoft heeft behoorlijk ingezet op AI-integratie, waarbij Bing als bron wordt gebruikt door AI-modellen. Oftewel hoe goed je presteert in Bing wordt opeens een goede indicator van hoe je het zal doen in AI-resultaten.

SEOGEO
DoelHoog ranken in zoekmachinesAls bron verschijnen in AI-antwoorden
FocusKeywords, backlinks, autoriteitZoekintentie, Structuur, direct antwoord
ContentopbouwIntro → context → conclusieAntwoord → context → details
MetricsKliks, ranking, bounce rateCitatie in AI, zichtbaarheid zonder klik
ToolsSearch Console, Semrush, YoastBing Webmaster Tools, AI zelf

En in de praktijk? Zo check je of je ook vertoond wordt

AI-and-SEO-Leadinfo- found-in-ChatGPT-Ministry-of-Marketing

Het plaatje hiernaast laat zien dat de website van Ministry of Marketing gevonden wordt via ChatGPT. AI heeft dus ons artikel gescraped en gebruikt om tot een antwoord te komen. Mensen klikken vervolgens op de bronvermelding en komen dan op onze site terecht. Deze blog staat SEO-proof op onze site en wordt gevonden door AI. GEO is dan ook niet zozeer de vervanger van SEO, het is vooral een aanvulling.

Dit screenshot komt uit LeadInfo, maar ook via Google Analytics kan je erachter komen of je website al gevonden wordt door AI.

AI als spam, heb ik dat niet al eens eerder gelezen?

Blogs en artikelen die gegenereerd zijn door ChatGPT of CoPilot en die een-op-een op een website zijn geplaatst, worden door de huidige zoekmachines al herkend en snel bestempeld als een nieuwe vorm van spam.

Dat zit zo. Wat ChatGPT en CoPilot aan tekst genereert is een recycling van de reeds aanwezige content op het web. Ze stellen tekst samen op basis van wat online al eens gepubliceerd is. Iets nieuws toevoegen gebeurt dan dus niet. Laat dat nou net zijn wat Google liever niet heeft. Jouw gerecycelde tekst wordt benaderd als weinig toevoegends en verschijnt laag in de zoekresultaten.

Dat wil niet zeggen dat je AI niet in kan zetten om je te helpen met brainstormen, een opzet uitwerken of je tekst beoordelen. Het betekent wel dat je zelf ook nog wat werk moet leveren. Denk dus altijd even na of je tekst echt relevant is.

AI wordt belangrijk, maar zoekmachines zijn nog niet verdwenen

Iedereen die een business heeft of er één vertegenwoordigt wil online goed vindbaar zijn. Google is daarbij de beste vriend van marketeers. Want als het op Google niet lukt om vindbaar en zichtbaar te zijn, vergeet het dan maar.

In 2024 bleef Google Search het dominante platform voor online zoekopdrachten, met meer dan 14 miljard zoekopdrachten per dag. Ter vergelijking: ChatGPT verwerkte ongeveer 37,5 miljoen dagelijkse interacties met een zoekachtige intentie, wat betekent dat het zoekvolume van Google ongeveer 373 keer groter was dan dat van ChatGPT.
[Bronnen: ChatGPT, met als bronvermelding Exploding Topics, sparktoro.com, Search Engine Land]

Ondanks de snelle groei van ChatGPT —het bereikte 100 miljoen gebruikers binnen twee maanden na de lancering en had begin 2025 ongeveer 250 miljoen wekelijkse actieve gebruikers— blijven traditionele zoekmachines zoals Google op grote schaal gebruikt worden. Uit een studie uit 2025 bleek dat 99% van de gebruikers van AI-platforms nog steeds op traditionele zoekmachines vertrouwde, en dat slechts 16,45% van de gebruikers van traditionele zoekmachines ook AI-platforms gebruikte.
[Bronnen: ChatGPT, met als bronvermelding Business of Apps, BrandWell, 9rooftops.com]

Echter, AI is niet meer weg te denken uit onze manier van werken en zoeken. Nog niet iedereen werkt met regelmaat met AI, maar dat zal de komende paar jaar sterk veranderen. En AI wordt met de dag beter.

Meer weten over GEO, AI en SEO in marketing?

Via onderstaande knop lees je diepere inzichten over GEO, zoals:

  • Hoe je GEO-tekst in 3 stappen omgekeerd schrijft.
  • De focus op people-first teksten (E.E.A.T: Experience, Expertise, Authority & Trustworthy).
  • Deep Research als je nieuwe SEO analist
  • Andere optimalisatieslagen en tips.

Deel dit artikel:

Aanmelden Ministry of Marketing Quarterly

Elk kwartaal sturen we je een update met inspirerende tips, nieuwe marketinginzichten en interessante cases

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Alles over B2B-marketing, naming en rebranding

Download Rebranding Business Case - small pop up

Als je vastzit aan meerdere merken, welk merk kies je dan?

Laat je gegevens achter en download de GRATIS whitepaper over wat nodig is bij het opzetten van een rebranding-project. Inclusief een opzet van de business case waarmee jij op basis van getallen de juiste keuze maakt.

Download whitepaper

Do-It-Yourself Dashboard

Je kiest voor een volledig ingericht dashboard met Google Analytics v4, dat inzicht geeft in

  • Google advertising (SEA),
  • SEO en op welke woorden je site wordt gevonden
  • Social Media resultaten.

Een online marketing specialist helpt je bij het inrichten van je dashboard, zodat je zeker weet dat alles goed werkt. Daarna kun je er zelf ermee aan de slag.