AI, nog meer privacy wetgeving, nieuwe cookiebanners, meer mogelijkheden op contentgebied. Marketing heeft bepaald niet stil gestaan in 2024. Maar hoe gaat het nu verder? Het is weer hoog tijd om te kijken naar de B2B marketing trends voor 2025.
Key takeaways B2B marketing trends 2025
- AI is here to stay, de toepassingen nemen steeds meer toe en zullen meer en meer onderdeel worden van onze dagelijkse marketing werkzaamheden.
- Wil je als B2B dienstverlener nog goede content creëren, dan zal je je moeten gaan focussen op video en termen als user generated content en zero click content.
- Door de toenemende privacy wetgeving zijn er slimme oplossingen nodig om inzicht te houden in belangrijke data zonder de gebruikerservaring te verslechteren.
- Klanten uit verschillende doelgroepen zijn op zoek naar authenticiteit bij bedrijven.
1. AI als handige tool
ChatGPT kent inmiddels iedereen wel, maar dat is al lang niet meer de enige of de grootste speler in de markt. Google is nog steeds druk bezig met het doorontwikkelen van Gemini, Microsoft heeft Copilot en dat zijn alleen nog maar de chatbots. Ondertussen kan je voor allerlei specifieke toepassingen ook passende AI’s vinden en het gebruik daarvan zal alleen maar gaan groeien in 2025. Zo heb je programma’s voor het creëren van (bewegend) beeld, voice-overs en zelfs buyer persona’s.
Na de initiële discussies over of wat AI ons ging brengen, uiteenlopend van utopische tot dystopische wereldbeelden, is het nu wel duidelijk dat AI in ieder geval niet meer zal vertrekken. Zeker marketeers en communicatiespecialisten zullen meer en meer AI gebruiken als handige tool.
Voor B2B marketing betekent dit vooral dat we de ‘makkelijke’ taken steeds meer uit handen kunnen geven aan AI. Denk aan het vertalen van content voor een tweetalige website, een grammatica check van blogcontent of het brainstormen van de juiste pay-off. AI zal hierin niet snel de creativiteit van een mens vervangen, maar kan als tool die creativiteit wel stimuleren en veel meer ruimte bieden.
2. Nieuwe verwachtingen van content
Content zal wat meer aandacht gaan vragen het komende jaar. De trends die we al langer zagen in consumentenmarketing worden ook B2B marketing trends in 2025.
Video content
TikTok heeft een verandering teweeg gebracht op alle social media platformen, waarbij video content door de gebruikers én door het algoritme de voorkeur krijgt. Nu gaat ook LinkedIn hieraan meedoen. In de LinkedIn app is dit jaar een ‘reels’ tabblad toegevoegd en ook bij het maken van een bijdrage is het toevoegen van een video de eerste optie. LinkedIn is bij uitstek het social media platform voor B2B marketeers. Dus waar we eerst videoplatforms nog wel konden negeren, de doelgroep zat er toch niet, zullen ook B2B marketeers video meer moeten gaan omarmen.
Zero click content
Zero click content zal onder invloed van AI en social media algoritmes steeds belangrijker worden. Op LinkedIn worden bijvoorbeeld posts met een link al veel minder verspreid onder de volgers dan posts zonder. Op Instagram is het toevoegen van een link in een post niet eens mogelijk. Platforms, maar ook zoekprogramma’s als Google willen de bezoekers zo snel mogelijk van informatie voorzien en binnen het eigen domein houden. Zo zorgt de nieuwe toepassing van AI binnen zoekprogramma’s bijvoorbeeld voor een kant-en-klaar antwoord, waarvoor een gebruiker geen sites hoeft te bezoeken. Deze veranderingen vragen om een nieuwe aanpak om de zichtbaarheid van jullie content op peil te houden.
User generated content
Door een overvloed aan content en advertenties vallen we in 2025 terug op een eeuwenoud succesvol concept: mond-tot-mond reclame. Nu verpakt onder een nieuwe term, user generated content, gaat het vooral over een echte gebruiker jouw product of dienst laten aanprijzen. Mensen kopen nou eenmaal liever een nieuw product als ze al weten dat andere mensen het goed vonden. Dit wordt door veel bedrijven al ondersteund door goede reviews te verzamelen, maar zal ook vaker nog terug moeten komen in de contentstrategie. Dat kan bijvoorbeeld met influencer marketing. Dat wil niet zeggen dat je nu Monica Geuze moet bellen. Denk eerder aan een autoriteit in jullie vakgebied. Een relevant persoon die een gastblog schrijft, een testimonial biedt voor op de website of op een andere manier jullie product of dienst aanprijst kan een grote boost zijn voor leads en sales.
3. Toenemende privacy wetgeving
De afgelopen jaren is de privacy wetgeving steeds strenger geworden. Met de komst van nieuwe mogelijkheden om het internet te gebruiken, zal deze wetgeving nog vaak aangepast worden. Voor B2B marketing is data nog steeds van groot belang. Dat is hoe we bepalen of de SEA-campagne genoeg oplevert en of een blog wel of niet succesvol is. Onder de nieuwe privacy wetgeving, zoals het altijd kunnen weigeren van cookies, is het verzamelen van data een stuk lastiger geworden. Voldoen aan de wetgeving, zoveel mogelijk data verzamelen en tegelijkertijd de gebruikerservaring zo min mogelijk verstoren vraagt om slimme oplossingen. Zoals het inzetten van server side tagging.
4. Authenticiteit graag
We leven in turbulente tijden, waarin belangrijke thema’s als emancipatie van minderheden en het beschermen van het klimaat hoog op de agenda staan bij verschillende doelgroepen. Hierbij ligt er wel een duidelijke focus op authenticiteit. Klanten willen weten waar een bedrijf voor staat en ook zien dat dit wordt toegepast. Een valkuil bij sociale thema’s betrekken in de bedrijfsvoering is het zogenaamde ‘rainbow washing’ of ‘green washing’. Waarbij je wel zegt dat je ergens voor staat, maar dit verder niet laat zien in acties. De beste manier om aan te sluiten bij deze trend is dan ook vooral om na te gaan waar jullie als bedrijf echt voor staan en wat jullie dus ook echt mee kunnen nemen in de besluitvorming en communicatie. Op die manier draag je je steentje bij, terwijl je authentiek blijft.