2023 was hét jaar van AI, de opkomst en toch ook al snel het settelen ervan. Nu naderen we het einde van het jaar. Dus is het weer hoog tijd om te kijken naar de B2B marketing trends die zich door zullen ontwikkelen in 2024.
Waar gaat AI settelen?
Om maar te beginnen met de grootste van de B2B marketing trends: AI-platforms als ChatGPT en Bard zijn enorm groot geworden afgelopen jaar. In LinkedIn berichten, op advertentieborden in de bus, op social media platformen, je ontkwam er niet aan. Er werd dan ook al volop gediscussieerd over hoe het creatieve banen onnodig zou maken, maar zo’n vaart loopt het allemaal niet. AI beweegt zich steeds meer naar een assistent rol, een handige tool, maar niet de vervanger van creatievelingen. AI heeft menselijke input nodig om tot een goed resultaat te komen én menselijke controle om fouten te voorkomen. Daarnaast wordt een tekst of beeld ook al steeds vaker herkend als AI-gegenereerd en dat geeft steeds vaker negatieve connotaties. AI zal dus zeker geen banen overnemen het komende jaar en zal eerder ingezet worden als assistent of sparringpartner bij het creëren van creatieve content.
De restricties op datagebruik en online adverteren
In 2023 is Google Analytics flink veranderd door de restricties op dataverzameling, onder andere doordat third party cookies verdwijnen. De verwachting is dat dit ook op ander platformen invloed heeft. Meta heeft al lange tijd een conflict met de EU over targeted advertising. Dit hebben ze recent geprobeerd op te lossen door gebruikers te laten kiezen tussen toestemming geven voor datagebruik of een betaald abonnement nemen. De regulering van dataprivacy wordt dus steeds strenger, waardoor online adverteren ook moet veranderen. Je verzamelt door deze maatregelen namelijk minder (of andere) data dan je gewend bent en krijgt minder opties voor targeting. Dit is positief voor consumenten en onze privacywetgeving, maar het betekent wel dat je hier rekening mee moet houden in je online marketingstrategie. Er zijn nog mogelijkheden genoeg, maar het is wel slim om een plan te maken voor het omgaan met de veranderingen in dataverzameling en de cybersecurity risico’s.
Zet in op verdiepende kwalitatieve content
Mede door AI en veranderende algoritmes wordt het voor Google steeds belangrijker dat jouw content voldoet aan de zoekvraag, van hoge kwaliteit is en van een autoriteit komt. Google heeft als doel om elke zoekvraag zo compleet en zo snel mogelijk te beantwoorden. Spammen van een zoekwoord werkt daarvoor al een tijdje niet meer, maar het algoritme wordt nog steeds slimmer en kan steeds beter inschatten of jouw pagina nou echt een antwoord biedt. Dit zie je bijvoorbeeld terug in Analytics. In plaats van de bounce rate wordt er nu gekeken of zoekers na jouw pagina nog iets anders aanklikken, want dan heb jij niet voldaan aan de zoekopdracht. Jouw pagina wordt dan afgestraft met een lagere positie. Verdiepende kwalitatieve content is één van de beste manieren om alsnog een hoge positie in Google te veroveren. Er zijn ook andere factoren, lees meer over beter gevonden worden in Google.
Wees voorzichtig met Gated Content
Gated Content levert steeds minder op. Mensen zijn voorzichtiger met het achterlaten van hun informatie. Iets minder dan de helft vertrekt zonder informatie te geven of geeft foutieve gegevens om toch bij de content te komen die ze willen zien. Natuurlijk betekent dit niet dat het een slechte tactiek is. Alleen voor écht waardevolle informatie laten mensen nog steeds wel gegevens achter. Het is dus goed om nog eens te evalueren of alles wat je nu achter een barrière hebt staan genoeg oplevert of dat het beter zou presteren als vrij toegankelijke informatie. Als iemand jouw site bezoekt, ziet dat het Gated Content is, en meteen weer vertrekt om het bij de concurrent te zoeken, dan wordt jouw site afgestraft. Unieke informatie kan daarentegen wel goed werken, dat vinden ze niet zomaar bij de concurrent, dus kan het de gegevensuitwisseling wel waard zijn.
De laatste van de B2B marketing trends: Vergeet offline niet
De laatste jaren is marketing en adverteren enorm verschoven naar online. Campagnes hebben het grootste effect als je het breed uitdraagt, en dan zijn fysieke uitingen een goede aanvulling. Je doelgroep bevindt zich zowel online als offline, dus dan is een billboard, flyer of advertorial in de krant een sterke herhalende kracht voor je online inspanningen. Je kan het dus combineren door op beide te focussen, maar je kan ze ook samenvoegen. Denk aan het toevoegen van augmented reality aspecten aan een fysieke campagne of aan het simpelweg inzetten van een QR-code, waarmee je de doelgroep via een fysieke uiting meteen naar je online omgeving brengt, waar je ze verder kan verleiden tot een aankoop, contactverzoek of andere call to action.