Wat maakt jouw product, dienst of bedrijf nu echt uniek? Want pas als je dat weet, ben je trotse bezitter van uniciteit en heb je een échte USP of UBR (Unique Selling Point of Unique Buying Reason) te pakken.
Wat is een usp?
De meeste B2B-organisaties leveren een product of dienst die eenvoudig te vervangen is. Neem nou onze eigen dienst marketing. Iedere ondernemer of directie vindt marketing zeer belangrijk, hebben een mening over marketing en vinden vaak ook dat ze ‘het’ zelf wel kunnen. De meeste organisaties verzanden dan ook in algemeenheden, zoals:
- ‘Wij leveren kwaliteit.’ Maar dat beloven al zoveel.
- ‘We ontzorgen van a tot z.’ Give me a break! Ontzorgen is niet eens een bestaand woord.
- ‘We werken nauw samen en geven persoonlijke aandacht.’ Sluit je maar aan in de rij.
Dit zijn dus duidelijk algemene ‘USP’s’ en dat is een (dood)zonde. Zeg dan ‘wij doen / beloven hetzelfde als de rest’. Want dat is wat je doet. Een USP zou dus echt iets unieks moeten zijn, maar hoe creëer je zoiets?
Hoe maak je een Unique Selling Point?
Het antwoord op de vraag ‘Wat maakt jouw product, dienst of bedrijf nu echt uniek?’ is vaak lastig te beantwoorden. Ooit geleerd in de schoolbanken grijp je waarschijnlijk naar de drie waardestrategieën van Treacy & Wiersema (Customer Intimicy, Product Leadership, Operational Excellence). Dit ietwat oude maar beproefde model biedt houvast bij het komen tot een bepaalde focus en belofte. Toch kom je dan vaak uit op bovengenoemde algemeenheden, want tja, hoe moet je het anders noemen? En zo belandt je in een vicieuze cirkel door gebrek aan creativiteit.
Tekst gaat door na afbeelding.
Geen stress, USP’s kun je ontwikkelen. Schakel daarvoor een creatieve partij in die weet hoe je uniciteit kunt creëren. Enkele tips om tot een Unique Selling Point te komen:
- Onderzoek wat directe en indirecte concurrenten als USP noemen;
- Kijk ook welke trends er in de doelmarkten spelen, of interview klanten met de vraag ‘Wat maakt ons (product, dienst of bedrijf) uniek?’;
- Benoem datgene wat jullie wel doen of leveren en de anderen niet, en maak daarvan een belofte (propositie);
- Check wat er nodig is om deze belofte te kunnen waarmaken (want belofte maakt schuld: bij slechte uitvoering ligt een slechte reputatie op de loer);
- Zorg dat de belofte van boven tot onder, van links naar rechts en diagonaal van voor naar achter onder de huid van je organisatie kruipt;
- En als laatste stap: draag het uit in al je uitingen.
Enkele USP’s voorbeelden vanuit onze eigen praktijk
- Een klassiek gerechtsdeurwaarderskantoor had zichzelf al naar FinTech getransformeerd. Wij hebben ze geholpen door een nieuwe bedrijfsnaam en de algehele positionering daarop af te stemmen, inclusief unieke online toolings. Hun uniciteit kon zo makkelijker en sterker worden uitgedragen en ervaren.
- Voor een groep hypothecair dienstverleners hebben we -naast naamgeving en de gehele positionering- een unieke SaaS-oplossing voorgesteld die vanaf de eerste lancering voorsprong gaf op de concurrentie. En die de belofte (die ook in de pay-off zit) onderstreept.
- Een laaddienstverlener in de automotive is door ons voorzien van een unieke online tool. Daarmee kan de websitebezoeker eenvoudig uitzoeken welk laadpunt het beste bij hun thuissituatie en type auto past.
Je ziet, met de juiste kennis en creativiteit kun je tot jullie Unique Selling Point komen die je organisatie ook kan waarmaken. Hulp nodig? Mail je vraag naar [email protected].