Internationale B2B marketingstrategie Eneco eMobility

Internationale B2B marketingstrategie Eneco eMobility - Ministry of Marketing

Eneco eMobility is in Nederland een top drie dienstverlener in elektrisch autoladen en heeft de ambitie om een sterke Europese speler te worden. Tijdens een interimperiode van 1,5 jaar is hun internationale B2B marketingstrategie opgezet en het merk sterker op de kaart gezet.

Hoe worden we koploper in een opkomende groeimarkt?

Eneco eMobility is sinds maart 2018 als BV zelfstandig opererend onder de vleugels van het moederbedrijf Eneco Group. Vanaf februari 2019 tot en met mei 2020 hebben we wij hen op interimbasis (32 uur per week) geholpen bij het ontwikkelen van de internationale B2B marketingstrategie, waarbij we de communicatie- en salesbehoefte hebben meegenomen.

De case Eneco eMobility

Eneco eMobility biedt zekerheid bij het kiezen, installeren en gebruiken van laadoplossingen voor thuis, bij kantoor en op openbare locaties. Zo helpen ze hun relaties bij het naadloos omschakelen naar elektrisch rijden met slimme, toekomstbestendige laadoplossingen. Daarmee is de focus niet alleen B2B, maar ook B2C: B2B2C.

Tekst loopt door onder de afbeelding

Internationale B2B marketingstrategie - Ministry of Marketing

Het fijne van een scale-up is dat veel nog niet geregeld is. Vaak is er wel over nagedacht over marketingcommunicatie, maar is er onvoldoende tijd of capaciteit om het grondig op te pakken. Vanaf scratch werken aan een internationale B2B2C marketingstrategie is ons op het lijf geschreven.

Op hoofdlijnen hebben we de volgende punten gerealiseerd:

  • Samenwerking tussen sales en marketing sterk verbeterd;
  • Identiteitsissues met het moederbedrijf beslecht;
  • Websites voor BE-NL, BE-FR, DE en NL ontwikkeld;
  • Vanuit de meest voorkomende klantvragen artikelen en explainers ontwikkeld;
  • Sterke focus op PR zodat directieleden en managers werden uitgenodigd om deel te nemen aan panels, interviews, presentaties en podcasts;
  • Kantoren BE en DE uitgedaagd over hun marketingbehoefte;
  • Employer branding campagne ontwikkeld;
  • Cijfermatig onderbouwde businesscase over rebranding uitgewerkt;
  • In overleg met sales POS-materiaal gecreëerd;
  • Partner Event mede-georganiseerd;
  • B2B Client Panels met de belangrijkste stakeholders georganiseerd.

Momenteel is Eneco eMobility actief in België, Duitsland, Luxemburg en natuurlijk in Nederland.

Alles over B2B-marketing, naming en rebranding

Do-It-Yourself Dashboard

Je kiest voor een volledig ingericht dashboard met Google Analytics v4, dat inzicht geeft in

  • Google advertising (SEA),
  • SEO en op welke woorden je site wordt gevonden
  • Social Media resultaten.

Een online marketing specialist helpt je bij het inrichten van je dashboard, zodat je zeker weet dat alles goed werkt. Daarna kun je er zelf ermee aan de slag.