Herpositionering en rebranding Cherubs

Herpositionering en rebranding Cherubs cover - Ministry of Marketing

Cherubs is in 1996 gestart als beveiligingsbedrijf en heeft zich over de jaren continu doorontwikkeld. Het dienstenpakket werd daarbij veel breder dan beveiliging alleen en dat zorgt voor een mismatch met de uitstraling in de markt. In 2019 werd dan ook geconstateerd dat een herpositionering en rebranding noodzakelijk was.

Waarom een herpositionering en rebranding?

Sinds 1996 maken de beveiligers van Cherubs hun rondes door kantoren, winkelcentra en bedrijfsverzamelgebouwen. Daarbij komen ze in aanraking met allerlei randzaken, zoals ongastvrije situaties, in storing staande installaties en achterstallig onderhoud of schoonmaak. Omdat eerlijkheid en betrokkenheid bij Cherubs in het DNA zit, worden die verbeterpunten altijd direct ter sprake gebracht.

Als er vervolgens een oplossing moet komen is het altijd zoeken naar het hoe en met wie. En als onduidelijk is waar verantwoordelijkheden liggen en er allerlei verschillende partijen betrokken zijn ontstaan er frustrerende situaties. Situaties waar een hoop tijd en geld aan verloren gaat. Logisch dus voor Cherubs om dit zelf aan te pakken en de dienstverlening te verbreden.

Beveiliging is een vechtersmarkt

In het besluit om te verbreden in de dienstverlening voelt de directie zich gesteund door de karakteristieken van de bedrijfstak. De branche van beveiliging en surveillance zijn tegenwoordig een behoorlijk verzadigde markt met lage marges. Er zijn veel partijen actief, waaronder enkele grote spelers. Daarbij wordt de urgentie van goede beveiliging niet altijd even goed op waarde geschat. Het is daardoor een vechtersmarkt waarin het vooral over prijs gaat. Dat maakt het bijzonder lastig om te groeien. Geen gek idee dus om je op een andere manier in de markt te zetten.

Tekst gaat verder onder afbeelding

Herpositionering-en-rebranding-Cherubs-locatiesticker-Ministry-of-Marketing-2

Van beveiliging naar locatiemanagement

Cherubs haakte Ministry of Marketing aan om te helpen bij het maken van strategische keuzes. Is de verbreding van de dienstverlening inderdaad een goede stap en zo ja, hoe maken we die dan? En hoe brengen we onze transformatie vervolgens over bij onze huidige en nieuwe doelgroepen?

Om antwoord te geven op die vragen hebben we gezamenlijk de 3 fases van onze aanpak doorlopen: de Reality Check, Strategy Leap en Execution Power. Daarin hebben we aan de hand van interne analyses, marktonderzoek en concurrentieanalyses een richting gekozen. Daarna hebben we het concept uitgedacht van hoe het nieuwe Cherubs zichzelf in de markt zou moeten zetten. In dat proces is de keuze gemaakt Cherubs Beveiliging neer te zetten als Cherubs Locatiemanagement. Met daaronder (in eerste instantie vier) labels die weergeven welke diensten daaronder vallen.

Cherubs Locatiemanagement en de 4 labels daaronder dekken de lading van de dienstverlening. Want als er hospitality-medewerkers nodig zijn kan Cherubs die regelen. Of als er een onveilig sluitsysteem aanwezig is kan Cherubs dat laten vervangen. En als er een installatie in storing staat kan de medewerker van Cherubs prima een installateur laten komen. En de labels zijn in de toekomst eenvoudig uit te breiden.

Tekst gaat verder onder afbeelding

Herpositionering en rebranding Cherubs 4 labels - Ministry of Marketing

De positionering en uitstraling

De herpositonering en rebranding van Cherubs heeft intern geleid tot veranderingen in onder anderen de aanpak, de invulling van de dienstverlening en de prijsstrategie. En extern heeft het geleid tot een nieuwe visuele identiteit en huisstijl, inclusief onder anderen een pitch deck en een nieuwe website. De uitvoering van dit gehele traject van herpositionering en rebranding is door Ministry of Marketing begeleid.

Daarbij zijn gerichte keuzes gemaakt, zoals het uitwerken van een positioneringsstrategie met als centrale boodschap: “Cherubs, een comfortabel en veilig gevoel”. Een pay-off die de brede dienstverlening vertaalt naar het idee dat Cherubs ervoor zorgt dat je met een comfortabel en veilig gevoel kunt wonen, werken en leven, omdat alles goed geregeld is. In de visuele identiteit wordt dit idee ondersteund met een dynamische beeldtaal van mensen in beweging tijdens hun dagelijkse doen.

Interactieve betrokkenheid

Ondersteunend aan de positionering en de dienstverlening zijn twee interactieve tools ontwikkeld voor op de website. Ze laten zien hoe alle elementen van locatiemanagement en de vier labels bijdragen aan een comfortabel en veilig gevoel:

  • De Schijnveiligheidsquiz: een quiz die op een ludieke manier inspeelt op het veelgehoorde “onze beveiliging is prima geregeld”, waarbij mensen zich niet bewust zijn van situaties die veilig lijken maar dat niet zijn.
  • De Gastvrijheidsscan: een scan die laat inzien hoe bepaalde situaties gastvrij of juist ongastvrij kunnen aanvoelen voor een bezoeker van je kantoor of bedrijfsverzamelgebouw.

Vormgeving identiteit: ROGG
Bouw website
: Presis

Alles over B2B-marketing, naming en rebranding

Do-It-Yourself Dashboard

Je kiest voor een volledig ingericht dashboard met Google Analytics v4, dat inzicht geeft in

  • Google advertising (SEA),
  • SEO en op welke woorden je site wordt gevonden
  • Social Media resultaten.

Een online marketing specialist helpt je bij het inrichten van je dashboard, zodat je zeker weet dat alles goed werkt. Daarna kun je er zelf ermee aan de slag.