Marketing strategisch inrichten wordt steeds belangrijker en wel hierom. In de snel veranderende wereld van digitale transformatie verandert ook marketing in een hoog tempo. Maar met de vele beschikbare platforms en technologische mogelijkheden wordt het steeds makkelijker om te investeren in marketingactiviteiten die niet het gewenste effect hebben.
Bij veel B2B-ondernemers zien we dan ook het lastig is om marketing effectief in de organisatie te verweven. Het ontbreekt hen vaak aan structuur, waardoor er teveel wordt gefocust op de dagelijkse gang van zaken. Met hap-snap-marketingactiviteiten die niets doen voor de marktpositie tot gevolg.
Veel mensen zijn wel bekend met de marketingmix, de 4 P’s: product, plaats, promotie en prijs (al geloven wij dat het er een paar meer zijn). Er is echter een groot verschil tussen weten wat de elementen van marketing zijn, en ze strategisch samenbrengen om een overtuigende, concurrerende marketingbenadering te creëren. Een organisatie die marketing strategisch ingericht heeft zal gemakkelijker relevant blijven dan een organisatie die dat niet doet.
Hoe weet je of je marketing niet strategisch ingericht is?
- Er is geen duidelijk idee over hoe marketing bijdraagt aan bedrijfsdoelstellingen;
- Het is lastig prioriteiten te stellen over marketing;
- Er worden meerdere marketingideeën tegelijk uitgevoerd;
- Er wordt op marketinggebied veel gedaan maar het levert niet op wat beoogd wordt;
- Marketingmedewerkers worden niet betrokken bij alle afdelingen en processen;
- Nieuwe ideeën, trends, tools of tactieken worden meteen toegepast (zonder af te vragen of het echt bijdraagt);
- Marketingideeën worden niet ondersteund met duidelijke rationale of argumenten;
- Er wordt gehandeld naar eigen inzicht en geen input gebruikt vanuit sales, klanten, data, etc.;
- Resultaten van marketingactiviteiten worden niet bijgehouden.
Waarom strategie zorgt voor effectiviteit van je marketing
De mate van verandering in marketing is op zijn zachtst gezegd intens. Er is een overvloed aan (digitale) platforms, technologische mogelijkheden en daarmee het aantal manieren om een merk, product of dienst te promoten. Marketeers laten zich door de digitalisering verleiden om meer te investeren in activatie en minder aan merkbouw. Terwijl het zelden de tactiek, het ontwerp of de post is die het onderscheid maakt.
Strategische marketing is de kracht om te weten hoe alle elementen (de P’s) samenwerken en wat kan worden weggelaten. Het betekent het inbouwen van efficiëntie en nee zeggen tegen afleiding. Met marketing strategisch inrichten bedoelen we dus geen lange en moeilijk leesbare rapporten. Het gaat om slimme keuzes maken en daaraan vasthouden. Welke beslissingen maak je, waar ga je mee aan de slag en welke marketinginspanningen sluiten daarop aan.
Stel de klantervaring (Customer Experience) centraal
Niet alleen marketing verandert snel. De digitale transformatie heeft zijn weerslag op het bestaansrecht van bedrijven. Zelf invullen wat de klant wil en nodig heeft is niet meer voldoende. Om relevant te zijn en te blijven moet je echt toegevoegde waarde kunnen bieden en moet de klantervaring centraal staan in alle processen.
Vraag dus enkele goede klanten wat voor hun jullie toegevoegde waarde is. En vraag anderen waarom ze uiteindelijk geen klant werden. Of laat een customer journey onderzoek uitvoeren. Deze input is van onschatbare waarde om je producten of diensten aan de wens van je doelgroep aan te passen en je te onderscheiden van je concurrentie.
Marketing is geen afdeling
Een statement dat al zo oud is als marketing zelf, maar marketing wordt nog te vaak als een ‘afdeling’ gezien. Wanneer marketing niet wordt betrokken bij alle processen ontbreekt het aan de informatie die nodig is om het product of de service het beste te verkopen. Tegelijkertijd is het dan onmogelijk om de best mogelijke klantervaring te bieden, omdat afdelingen opereren zonder de kennis die marketing heeft over de doelgroep. Samenwerking tussen alle afdelingen is van groot belang, waarbij iedereen uiteindelijk een rol speelt in marketing.
Stappenplan marketing strategisch inrichten:
- Zorg voor een sterke bedrijfsvisie;
- Stel de klantervaring centraal en neem dit als uitgangspunt voor alle beslissingen;
- Zie marketing als een integraal onderdeel van de organisatie, waar alle afdelingen aan bijdragen;
- Verzamel en heb toegang tot data (omzetcijfers, websitebezoek, conversiepercentages, etc.);
- Stel budget beschikbaar voor marketingactiviteiten;
- Stel de ‘waarom’-vraag voordat nieuwe ideeën, -trends, -tools en -tactieken worden toegepast;
- Weet welke vragen of bezwaren zich voordoen in het verkoopproces;
- Zie het grote plaatje en blijf niet hangen in korte termijn oplossingen;
- Neem alle P’s van de marketingmix mee en bepaalt hoe ze het succes van het bedrijf positief of negatief kunnen beïnvloeden.
Zorg voor een goed doordacht plan
Maak tijd vrij voor het onderzoeken, analyseren en ontwikkelen van een marketingplan. Stel de klantervaring centraal en betrek marketing bij alle lagen van de organisatie. Zorg ervoor dat er informatie beschikbaar is om te begrijpen hoe marketing in het grotere geheel past en wat marketing kan bijdragen aan het bereiken van bedrijfsdoelstellingen.
Met deze eerste stappen laat je je marketingafdeling echt waarde toevoegen. Aan je business development, acquisitie, concurrentiepositie en algehele bedrijfsvoering.
Wil je liever kijken wat de mogelijkheden zijn met onze specialistische hulp? Neem dan contact op.