Sterke merkpositionering voor innovatieve software: Fiona Festival

Fiona-Festival-Merkpositionering-Ministry-of-Marketing

Bij het organiseren van een filmfestival komt een hoop kijken: complexe planningen, unieke processen en veel stakeholders. Het zal je dan ook verbazen hoeveel filmfestivals nog voornamelijk werken met grote hoeveelheden Excel-bestanden of met software die maar gedeeltelijk bij hun behoeften past. Fiona Festival heeft samen met enkele grote filmfestivals software ontwikkeld die specifiek bedoeld is voor filmfestivals. Deze filmfestival management software kan vervolgens worden aangepast voor elk uniek festival. Duidelijk probleem, sterk antwoord, dan zou je denken, opgelost! Maar ook een geweldig product kan het verschil maken met een goede merkpositionering, waarmee ze de juiste doelgroep vinden én overtuigen.

Deze case gaat over de volgende verbeterpunten:

De marketing assessment

We zijn de samenwerking gestart met een breed assessment aan de hand van ons Marketing Performance Model©. Daar kwamen een aantal quick wins uit, maar ook wat grotere uitdagingen. Eén van die uitdagingen was hoe het product en het bedrijfsverhaal omschreven kon worden. Fiona Festival is een complex en uitgebreid software platform. Er is een heleboel over te vertellen, maar dit zorgde voor een stortvloed aan informatie op o.a. de website. Dat schrikt een potentiële klant af.

Het scherp krijgen van het verhaal was dan ook de eerste focus. Uitgangspunt daarbij was om goed in te spelen op de behoefte van de doelgroep én de barrières en mogelijke risico’s die zij ervaren. Door sparringsessies zijn we gekomen tot een kort en krachtig verhaal. Met een heldere pay-off, duidelijke USP’s en een passende tone of voice.

De online merkpositionering

Met het aangescherpte verhaal in het achterhoofd zijn we aan de slag gegaan met de merkpositionering in alle (online) uitingen. Eerst de website. Die hebben we opnieuw gestructureerd met nieuwe (kortere) teksten. Daarin wordt een duidelijk beeld geschetst van wie Fiona is, wat het platform kan en wat je van het team erachter mag verwachten. In combinatie met de, al eerder voor ze ontworpen, illustraties hebben we er een vrolijk, luchtig en bovenal overzichtelijk geheel van gemaakt.

Online-merkpositionering-website-fiona-festival-ministry-of-marketing

Kort & krachtige visuele communicatie

Naast het herstructureren van de website, was de complexiteit van het platform een grote uitdaging. Fiona Festival kan geheel worden aangepast aan de behoeften van een klant. Dat is natuurlijk een grote USP. Het zorgt er alleen ook voor dat je niet zomaar uitgelegd hebt wat er allemaal mogelijk is. Om dat makkelijker te maken hebben we in samenwerking met Studio Urrebuk en illustrator Nina Fernande een geanimeerde explainer video gecreëerd. In precies 1 minuut en 21 seconden wordt er in heldere taal uitgelegd wat Fiona Festival is, waarom je het zou moeten willen gebruiken en wat er zoal mogelijk is. Deze video heeft een prominente plek bovenaan de startpagina gekregen. Zo heeft elke bezoeker binnen 2 minuten een helder beeld van Fiona Festival en krijgen ze richting om hun specifieke vragen te vinden binnen de website.

Check ook de blog Unique Selling Point (USP) voorbeelden.

Van merkpositionering naar actief uitdragen

De algemene merkpositionering werd in het tweede kwartaal 2023 gelanceerd. Overal waar je Fiona Festival kan vinden, zie je sindsdien een vrolijk, professioneel en overzichtelijk merk. Vanaf dat moment zijn we gaan werken aan de vindbaarheid en zichtbaarheid. Dat doen we onder andere door content te creëren die relevant en interessant is voor de doelgroep. Dit zijn blogs, maar ook uitgebreide testimonials in de vorm van klant interviews. Daarmee bieden we de doelgroep een kijkje in de keuken van hun concullega’s terwijl ze ook lezen over waarom deze festivals graag met Fiona Festival werken. De verhalen versterken en bewijzen verder de beloftes en claims die in de merkpositionering gedaan worden.

De blogs en cases dragen bij aan de SEO strategie en zetten we tevens ook in als LinkedIn advertenties. Daar hebben we inmiddels een hele concrete doelgroep gevuld met potentiële klanten, die we warm houden door gericht met relevante content te adverteren. Dit levert merkbekendheid op én interessante leads.

Met de nieuwe sterke merkpositionering en online marketinginzet ziet Fiona Festival een verdubbeling van het aantal leads dat ze via hun website krijgen. Wij evalueren elk jaar opnieuw waar we staan, welke kanalen we behouden, wat vervangen moet worden en wat toegevoegd kan worden. Zo houden we hun marketingstrategie scherp.

Hebben jullie ook een ijzersterk product wat gebaat is bij een opvallende merkpositionering?

Alles over B2B-marketing, naming en rebranding

Do-It-Yourself Dashboard

Je kiest voor een volledig ingericht dashboard met Google Analytics v4, dat inzicht geeft in

  • Google advertising (SEA),
  • SEO en op welke woorden je site wordt gevonden
  • Social Media resultaten.

Een online marketing specialist helpt je bij het inrichten van je dashboard, zodat je zeker weet dat alles goed werkt. Daarna kun je er zelf ermee aan de slag.