Een herpositionering van een gerenommeerd deurwaarderskantoor uit Rotterdam is werkelijk een uitdaging. Net als bij alle andere opdrachten kennen we de materie niet, en dat maakt het voor ons zo boeiend.
De afgelopen jaren is bij Van Es Gerechtsdeurwaarders & Incasseerders het MT verjongd. Door deze verjonging zijn in diezelfde jaren het merendeel van hun processen geautomatiseerd. Bij nieuwe technologieën hoort een herpositionering. Een nieuwe naam. De vraag die rees was dan ook “we zijn eigenlijk een fintech, maar stralen dat niet uit. Hoe kunnen we dat anders doen?”
We zijn fintech, maar dragen dat niet uit
Dit is waar wij zijn ingestapt. Met de ambitie om koploper te worden binnen hun branche hebben wij samen met het MT gezocht naar een positionering en nieuwe naam waarmee ze de komende 10 jaar kunnen uitbouwen: LikiFin.
Van Es bestaat al ruim 25 jaar en heeft ontzettend veel data in haar bezit. Met een volledig geautomatiseerd beoordelingssysteem kunnen ze op basis van die data supersnel herkennen wat de situatie van een debiteur is. Zo kunnen ze snel de verhaalbaarheid van grote aantallen vorderingen in kaart brengen.
Daarnaast bezitten ze volledig geautomatiseerde proces flows waarin ze Tikkies, iDEAL-verzoeken, sms-en en QR-codes kunnen inzetten. Ze weten de debiteur via verschillende kanalen altijd te bereiken.
Vanwege dit alles zijn we op zoek gegaan naar een korte en pakkende naam. Een die past bij de financiële kant en bij het herkennen van de situatie van een debiteur. Bij hun liquiditeit. LikiFin is een fonetisch geschreven samentrekking van liquiditeit en finance.
Incasso met menselijke maat?
Het klinkt bijna als een paradox, incasseren met de menselijke maat. Dat is natuurlijk ook een lastig ding, mensen bewegen om over te gaan tot betalen. In het proces om te komen tot een onderscheidende positionering hebben we onderscheid gemaakt tussen
- Mensen die wel willen, maar niet kunnen betalen,
- en personen die wel kunnen, maar niet willen betalen.
Tekst gaat verder onder het beeld
Om de menselijke maat door te laten klinken in het concept hebben we een paar tooltjes ontwikkeld of nieuw leven ingeblazen:
- De BetaalRisico-scan, waarin je als debiteur kunt zien wat je kunt verwachten als je niet kunt of wilt betalen.
- De Incassokosten Calculator, waarmee je kunt berekenen welke incassokosten je kunt verwachten of in rekening kunt brengen aan de consument.
- Drie keuzemogelijkheden van gespreid betalen. Je kunt dan kiezen of je ineens, gespreid of later wilt aflossen.
Het design van LikFin is ook daarop gericht. Er is bewust gekozen voor een cartoon-stijl, omdat mensen die een betaalachterstand hebben opgelopen doorgaans anoniem willen blijven. Dat geldt ook voor de medewerkers van LikiFin zelf.
Tekst gaat verder onder de beelden
En de herpositionering zelf?
Na gedegen onderzoek naar de markt en concurrenten hebben we het positioneringsverhaal, de naam en pay-off ontwikkeld. Het mooie van LikiFin is dat het woord ‘Liki’ voor heel veel andere woorden kan worden geplaatst. Daar wordt ook gretig op voortgeborduurd. Samen met de pay-off ‘Jouw helpende hand bij betaalachterstand’ is een merk gecreëerd dat krachtig en toekomstbestendig is.
Na de ontwikkeling van de theoretische kant hebben we ook het gehele rebranding traject begeleid. Van het selecteren van een geschikte vormgever, webbouwer en andere partijen, tot en met het meenemen van de medewerkers in dit nieuwe verhaal.
Vormgeving identiteit: Studio Ruig.