Net als in de IT is er in de technische installatiebranche een groot personeelstekort. Met een employer branding campagne kan familiebedrijf Lok Techniek uit Bodegraven toch de gewenste uitbreiding van het team voor elkaar krijgen.
In een vraaggestuurde markt is het de truc om een voorkeurspositie te creëren in het hoofd van potentiële medewerkers én hun beïnvloeders. Oftewel door te zorgen dat ze jou leuker vinden dan de rest. De vraag ‘wat maakt werken voor Lok Techniek leuker dan werken voor een andere installateur?’ staat daarbij centraal. Wij hebben geadviseerd om een Employer Branding campagne te voeren die dit overbrengt.
De vraag
Lok Techniek is een totaalinstallateur en voorziet in cv-, elektra- en loodgieterswerkzaamheden. Er is werk genoeg en ruimte voor uitbreiding van het team. Maar net in andere branches (zoals de bouw en software en applicatie ontwikkeling) is er sprake van een vragersmarkt. Een vacature uitzetten en de beste inzendingen uitnodigen (aanbiedersmarkt) is er niet meer bij. De aanwas van nieuwe vakmensen is in de technische installatiebranche is daarvoor simpelweg te laag. Meerdere inspanningen leverden dan ook geen sollicitanten op.
Ons advies
Allereerst is het van belang om Lok Techniek op de juiste manier in de werkgeversmarkt te zetten. Gebaseerd op onderzoek van Randstad (2016) weten we dat een prettige werksfeer het belangrijkst is wanneer mensen een nieuwe werkgever zoeken, gevolgd door salaris en werknemers-benefits. Verder interessant in de top 10 zijn ‘betekenisvol werk’, ‘financiële gezondheid’, ‘flexibele werktijden’, ‘kwaliteit van het product’, ‘creativiteit en samenwerking’ en ‘opleidingsmogelijkheden’. Ook ‘carrièremogelijkheden’ staat in de top 10 maar daalt de afgelopen jaren in mate van belangrijkheid.
We hebben gezamenlijk met Lok Techniek uitgezocht wat hen een aantrekkelijke werkgever maakt op de genoemde gebieden. Zo weten we welke kwaliteiten we naar voren moeten laten komen om Lok Techniek het beste voor de dag te laten komen bij technische vakmensen. Vanzelfsprekend sluit de boodschap aan bij de werkelijkheid, want anders is er risico op onvrede in het huidige team en kunnen kandidaten zich bedrogen voelen. Voor Lok Techniek spelen we zodoende in op het gevoel van een leuke werksfeer dankzij een hecht en jong team, veel ruimte voor inspraak, grappen en meedenken, opleidingsmogelijkheden en inzet voor een beter klimaat. Maar om deze kwaliteiten onder de aandacht te brengen bij de doelgroep moet eerst de aandacht getrokken worden.