Op Marketingfacts publiceerden wij een artikel over Perceptie. Onze collega Marieke Hendrix schreef dat niet onze ratio, maar onze emoties bepalen of we iemand vertrouwen of niet. Perceptie stuurt besluitvorming, emotie bepaalt wat we doen. Gek genoeg benaderen bedrijven hun klanten vaak niet op die manier. Die gaan liever feitelijk te werk. Als trainer in beeldvorming begint zij altijd met een Empathy Map. Daarmee kan je in kaart brengen wat je doelgroep motiveert.
De herdershond
We zien de wereld zoals we zelf zijn, en dat stuurt onze besluitvorming. Ons brein werkt met beelden. We slaan ervaringen op als plaatje in ons hoofd met daarbij een emotioneel label als ‘goed’, ‘gevaarlijk’ of ‘fijn’. In haar trainingen laat zij vaak het beeld zien van een herdershond met de vraag waar je aan denkt als je dat plaatje ziet. Niemand geeft daarop ooit een feitelijk antwoord. Eerder zijn het omschrijvingen van het gevoel dat je krijgt bij het plaatje. Waar denk jij aan als je dit plaatje ziet?
Tekst gaat verder onder afbeelding
We vormen een beeld van de werkelijkheid door onze ervaringen in te kleuren met emotie. We gebruiken onze beeldvorming als een manier van oordeelsvorming.
Immersive storytelling
In onze opdrachten is er naast harde KPI’s vaak ook sprake van zachte factoren. Denk aan Perceptie die het lastig maakt om nieuwe dingen te proberen of bepaalde routines te doorbreken. In navolging op onze marketingadviezen trainen wij teams en geven we lezingen in beeldvorming. Door je publiek onder te dompelen in manieren van vertellen die in basisbehoeften al het interne ‘gedoe’ overstijgen. Denk aan onze behoefte tot ‘plezier’, ‘bevestiging’, of ‘bij een groep horen’.
Business as unusual
Als alles ongeveer zo’n beetje gaat als verwacht, dan heb je geen hulp nodig. Dan past routine en gewoonte. Maar wat als je bedrijf daadwerkelijk onder druk staat? Als marktomstandigheden zo snel wijzigen dat het op onderling vertrouwen en gerichte samenwerking aankomt? Beeldvorming, storytelling, visualisatie, design thinking; het zijn allemaal methodes waarmee je creatief vermogen kan ontsluiten en mensen oplossingen kan laten zien die ze eerder niet konden zien. Het enige wat je daarvoor nodig hebt is een frisse blik op je eigen werkelijkheid. Die frisse blik komen wij je graag geven.
Of lees het volledige artikel op Marketingfacts.
Auteur: Marieke Hendrix