Wel hierom. In een wereld die voortdurend verandert, is het vaak moeilijk om een vooruitstrevend imago te hebben. Een nieuwe merknaam of rebranding is een optie die bedrijfseigenaren vaak over het hoofd zien, maar het fris en actueel houden van je merk kan de sleutel zijn om je bedrijf aan de top van jouw branche te houden.
Stel jezelf eens drie vragen om te bepalen of jouw bedrijf een merkvernieuwing nodig heeft:
- Wat is er de afgelopen jaren in jouw speelveld veranderd?
- Welke kansen zie je waarbij je niet zo goed weet hoe je hierop kunt inspelen?
- Zijn er wijzigingen binnen je bedrijf die je dwingen om te herpositioneren?
Als je deze vragen hebt beantwoord en je hebt vastgesteld dat verandering nodig is, dan is het belangrijk om de voordelen van rebranding te kennen.
De belangrijkste voordelen van een nieuwe merknaam of rebranding
Contact met nieuwe doelgroepen
Het grootste voordeel van het vernieuwen van de look en feel van een merk is de mogelijkheid om nieuwe klanten te bereiken. Wanneer je je richt op nieuwe aspecten van je bedrijf en deze op de juiste manier promoot, zullen mensen dit opmerken. Rebranding kan de stimulans bieden die het bedrijf nodig heeft om nieuwe groei te creëren. Als je meerdere merken of bedrijfsonderdelen hebt kun je ook op deze manier kijken naar je merkarchitectuur.
Onderscheid je van je concurrenten
Naarmate je bedrijf groeit versterkt je concurrentiepositie. Rebranding kan een effectieve manier zijn om de concurrentiepositie nog sterker te maken en je onderscheidend vermogen nog groter maken. De markt ziet en onderkent dat jullie services uniek zijn en dat jullie expert zijn. Door het bedrijf een nieuwe naam te geven, een eigen uiterlijk en gevoel, stel je jezelf in staat om als marktleider op te treden.
Tekst gaat door onder afbeelding
Je blijft als merk relevant
Rebranding heeft één simpel doel: relevant blijven in de markt. Designtrends spelen een grote rol in hoe potentiële of je huidige klanten je bedrijf en alles wat het te bieden heeft zien. Door ervoor te zorgen dat je merk altijd voorop loopt, laat je jouw klanten zien dat je aandacht hebt voor de trends binnen je branche. Je valt op en trekt nieuwe aandacht.
De visuele aankondiging van een nieuw tijdperk
Het is moeilijk om te laten zien hoe het bedrijf is gegroeid als je merk dit niet weerspiegelt. Als je bent uitgebreid om nieuwe producten aan te bieden, bent gegroeid met meer diensten of nieuwe doelen voor je bedrijf hebt gesteld, dan is rebranding een geweldige manier om te laten zien dat je bedrijf evolueert.
Het vergroot je winstgevendheid
Naast deze voordelen van rebranding maakt rebranding je bedrijf ook winstgevender. Het stelt je in staat om
- nieuwe segmenten te bereiken,
- je weer te onderscheiden van je concurrenten,
- jullie expertise te laten zien
- de invloed en het bereik van je (nieuwe) producten en diensten te vergroten.
Klaar om met een nieuwe merknaam of vernieuwde identiteit te starten?
Rebranding kan een overweldigend project zijn, vooral als je niet bekend bent met de ins en outs van bijvoorbeeld de SEO-waarde van jullie website, welk CMS-platform het beste bij jullie behoeften past, of hoe je mensen op de hoogte kunt stellen van jullie merkveranderingen.
Wil je weten wat er allemaal komt kijken bij zo’n project? Lees dan deze artikelen voor handige tips om rebranding op het juiste spoor te zetten:
- Rebranding business case, met handige checklist
- Rebranding na overname of fusie? Vier belangrijke factoren waarmee je rekening moet houden.