Waarom het verbeteren van je online vindbaarheid belangrijk is? Simpel; iedereen zoekt online. Per dag zijn er wereldwijd zo’n 3,5 miljard zoekopdrachten op Google. Onder al die zoekende mensen bevindt zich ook jouw doelgroep. Mensen die je wil bereiken en ook zeker zúlt bereiken wanneer je je online vindbaarheid vergroot. Dit gaat niet alleen op voor de consumentenmarkt; ook zakelijk zoeken mensen immers online.
Het is daarom voor elk bedrijf of organisatie belangrijk dat je online vindbaar bent en goed gevonden wordt op Google. Maar hoe bereik je dat? In dit artikel leggen we de basis uit van gevonden worden op Google, met een focus op B2B. We vertellen hoe je zelf de eerste stappen kunt zetten in het verbeteren van je online vindbaarheid.
Het belang van online vindbaarheid
Online vindbaarheid zorgt ervoor dat meer mensen je site of een bepaalde pagina vinden. En dat is interessant, want via je website vergroot je je naamsbekendheid en kom je in contact met nieuwe prospects. Je online vindbaarheid verbeteren is dan ook voor elk bedrijf of organisatie ontzettend belangrijk. Het belang van online vindbaar zijn in het kort;
- Je wordt zo ook gevonden door mensen die je nog niet kennen, maar wel op zoek zijn naar wat je te bieden hebt.
- Potentiële klanten komen eerder bij jou uit dan op de website van de concurrent.
- Heb je je online vindbaarheid eenmaal goed op orde, levert het bijna automatisch en zonder veel moeite meer bezoekers op. Het is dan ook een duurzame manier om nieuwe leads te genereren.
- Ben je online niet goed vindbaar, dan zul je het meer moeten hebben van andere (offline) kanalen om je doelgroep te bereiken.
Verschil tussen online zichtbaarheid en online vindbaarheid
Het is allereerst goed om het verschil tussen online zichtbaarheid en online vindbaarheid te weten. Beiden zijn namelijk belangrijk om online succesvol te zijn. Online zichtbaarheid gaat over het totale online plaatje. Ben je bijvoorbeeld ook zichtbaar op social media, verstuur je nieuwsbrieven of adverteer je op LinkedIn?
Online vindbaarheid is daar een belangrijk onderdeel van, maar richt zich specifiek op organisch verkeer dat via zoekmachines (zoals Google) op je site komt. Kortom, als iemand op Google zoekt, dat jouw website als een van de eerste naar voren komt. Dit is waar we in dit artikel verder op in zullen gaan, zodat jij weet hoe je je online vindbaarheid kan verbeteren en snel hoger kan komen op Google. Verder delen we een aantal tips en adviezen die helpen om je online vindbaarheid te verbeteren.
De zes ingrediënten voor online succes
Wil je online succesvol zijn, dan zijn er zes punten waarmee je rekening moet houden. We noemen dit de ‘zes ingrediënten voor online succes’. Hieronder zullen we dit kort uitleggen.
- Niche; een duidelijke en onderscheidende niche is het beginpunt van je online marketing en bepaalt het vermogen om je te onderscheiden van de concurrentie. Voor een voorbeeld, zie deze case over het gerechtsdeurwaardersbureau Likifin.
- Aanbod; een helder en aantrekkelijk aanbod staat aan de basis van je online marketing activiteiten. Als je gevonden wilt worden op Google, moet er ook interesse zijn in wat je aanbiedt. Voor een voorbeeld, zie deze case over juristenplatform Jurable.
- Techniek; de snelheid en de techniek van je website hebben een grote rol op je online vindbaarheid.
- Content; content is waar het echt interessant wordt en waar we in dit artikel verder op in zullen gaan.
- Lead generatie; als je beter gevonden wordt op Google zullen de websitebezoekers snel toenemen. Maar hoe kom je met hen in contact?
- Budget; afhankelijk van hoe je je online vindbaarheid wilt verbeteren is een lange adem, tijd en budget iets waar je rekening mee moet houden.
Tekst gaat verder onder afbeelding
De zes ingrediënten voor online succes. Kan je bij alle zes ingrediënten een vinkje zetten? Dan wordt je online beter gevonden.
Hoe verbeter je je online vindbaarheid?
Het verbeteren van je online vindbaarheid in zoekmachines wordt over het algemeen bereikt door je website zo goed mogelijk in te richten en te optimaliseren voor Google. Er zijn natuurlijk meer zoekmachines, maar Google heeft veruit het grootste aandeel. En als je het bij Google goed doet, dan doe je over het algemeen ook goed in andere zoekmachines. Dit heet ‘zoekmachine optimalisatie’.
Bij zoekmachineoptimalisatie wordt onderscheidt gemaakt tussen search engine optimization (SEO) en search engine advertisement (SEA). De basisprincipes van SEO en SEA zijn hetzelfde: relevante content, een goed werkende website, geoptimaliseerd naar hoe Google en de mensen die je website bezoeken het willen zien, en goed ingerichte advertenties.
Beiden zullen je online vindbaarheid aanzienlijk verbeteren. Alleen de manier waarop is wel duidelijk anders.
Kortgezegd; met SEO ‘lok’ je mensen die zoeken in Google naar je site met content die relevanter is dan content op andere websites. Het doel is om als een van de eersten naar voren te komen op Google. SEO is een lange termijn proces. Het vergt enige kennis en vooral veel tijd en geduld (lees ook over de 3 G’s in onze blog over online lead genereren).
Met SEA verbeter je je online vindbaarheid op basis van betaalde advertenties. Je betaalt dus om als eerste naar voren te komen bij Google. Daarmee zie je bij SEA direct resultaat wat betreft je online vindbaarheid.
Tekst gaat verder onder afbeelding
Zoekmachineoptimalisatie is een toegankelijke manier om je online vindbaarheid te verbeteren. Door middel van SEA betaal je om boven in Google te staan. Met SEO optimaliseer je content en pagina’s om beter geZoekmachineoptimalisatie is een toegankelijke manier om je online vindbaarheid te verbeteren. Door middel van SEA betaal je om boven in Google te staan. Met SEO optimaliseer je content en pagina’s om beter gevonden te worden in Google. In deze afbeelding is het verschil tussen SEA en SEO te zien in de Google zoekresultaten .
Je online vindbaarheid verbeteren doe je dus door:
- Het creëren van relevante content, waarbij onderzoek naar het onderwerp en zoekwoordenonderzoek centraal staat
- Het optimaliseren van je website door Search Engine Optimization (SEO)
- Via gerichte advertenties gevonden worden op Google (SEA) en die advertenties laten verwijzen naar een specifieke landingspage mét een duidelijke call-to-action (CTA).
Wil je meer weten over hoe zoekmachineoptimalisatie ervoor kan zorgen dat je online beter gevonden wordt? In ons artikel ‘Beter gevonden worden in Google: de basics van zoekmachineoptimalisatie’ duiken we dieper in SEO en SEA en lees je alles over het belang van het verbeteren van je online vindbaarheid. Wat heb je nodig om het goed te doen in de B2B-markt en hoe pak je dat aan? Het gaat hier onder meer over zoekwoordenonderzoeken, het optimaliseren van de pagina’s of bijvoorbeeld hoe je op Google een advertentie maakt.
Waar moet je verder rekening mee houden?
Er zijn veel zaken waar je bij SEO en SEA rekening mee moet houden. De finesses en de technische details zijn erg uitgebreid. Maar je kunt je ook blindstaren op SEO en SEA alleen. Er zijn nog een aantal zaken om rekening mee te houden. Online vindbaarheid is namelijk een onderdeel van het totale (online) marketingplaatje.
- Tip 1: denk na over de basis
Aan de basis van alle (online) marketingactiviteiten staat een goed verhaal. Zoals eerder op deze pagina in de zes ingrediënten voor online succes staat beschreven, begint alles met een duidelijke en onderscheidende niche en een helder aanbod. Waar liggen de behoeftes van de klant en hoe vervul je die? Ofwel, hoe goed heb je je waardeproposities uitgedacht? Een propositie met aantrekkelijke call-to-action (CTA) zorgt er bijvoorbeeld voor dat bezoekers sneller zullen klikken omdat het beter aansluit op hun behoeftes. Ons Marketing Performance Model© geeft je de inzichten die je nodig hebt om je marketing te optimaliseren. - Tip 2: zet je bezoekers om in leads
Met alleen beter gevonden worden op Google ben je er nog niet. Hoe zet je die bezoekers ook daadwerkelijk om naar nieuwe klanten? Dit doe je door je website pagina’s zo in te richten dat het bezoekers ook daadwerkelijk omzet in leads. Het liefst ook kwalitatief goede leads. Als je dit goed weet in te richten, krijg je een duurzaam lead genererend platform. Een goede lead generende tool, zoals een test, scan of quiz kan daarbij helpen. In dit artikel over waarom je online leads zou moeten genereren lees je wat je nodig hebt om een lead genererend platform te ontwikkelen. - Tip 3: Google alleen is niet altijd genoeg
Het verbeteren van je online vindbaarheid is een vorm van ‘pull marketing’. Pas als mensen een duidelijke interesse hebben (door te zoeken op Google) haal je ze naar je site. Dit is specifiek en de kans is groot dat de advertentie aansluit op de behoeftes van de klant. Daarnaast is er ook ‘push marketing’. Dit zijn bijvoorbeeld advertenties op social media of op andere websites (display advertising). Alhoewel minder specifiek, is dit nog steeds een bijzonder waardevolle manier om klanten aan te spreken die niet zozeer online op zoek zijn naar een product of een dienst, maar wel de behoefte hebben. Ga maar eens na, wat is de laatste keer dat jij zocht op ‘boodschappen’? Toch zie je vaak advertenties van supermarkten, omdat de behoefte er wel is. Push en Pull marketing zijn beiden een goede invulling van je online marketing en kunnen elkaar versterken. Zeker als je ook hier gebruik maakt van zorgvuldig (zoekwoorden)onderzoek.
” Wat vaak mist, ook bij veel online marketingbureaus, is een écht goed doordacht onderzoek en een kritische houding die verder gaat dan alleen maar getalletjes.”
Hans Dekker, marketingadviseur en directeur Ministry of Marketing
Hoe kunnen wij helpen?
Het verbeteren van je online vindbaarheid is in principe niet heel moeilijk. Volg de juiste stappen en online tutorials en je komt al een heel eind. Echter, en dit zal je misschien wel herkennen, merken wij vaak dat de meeste bedrijven en ondernemers stuk lopen op factor tijd en kennis. Dat is waar wij, met de juiste kennis en ervaring, kunnen inspringen.
Vaak mist de technische kennis en ervarenheid om nog nét dat stapje verder te gaan en het budget zo efficiënt mogelijk in te zetten. Dit is ook het geval bij veel online marketingbureaus. Daarnaast word vaak de basis, zoals een duidelijke niche en een aantrekkelijk aanbod (de nummer 1 en 2 ingrediënten voor online succes), vergeten. De rest blijft dan automatisch achter.
Als ervaren marketing adviseurs hebben wij niet alleen de kennis in huis, maar ook juist de ervarenheid om nét dat stapje verder te gaan. Door kritisch te durven zijn en door ook ongevraagd mee te denken waar nodig helpen wij je (online) marketing tot een écht duurzaam en blijvend succes te maken. Meer weten? Ga naar de online marketing pagina of neem contact met ons op.