Een killer persona opstellen: inclusief ready-to-use vragenlijst

Persona-opstellen-Ministry-of-Marketing

Wat speelt er in het hoofd van jouw ideale klant? Als je dat eens wist, dan was het opstellen van een marketingstrategie een stuk makkelijker. Met persona’s kan je hier wel bij in de buurt komen. Een persona is een fictief profiel van jouw ideale klant, gebaseerd op interviews die je houdt onder jouw bestaand doelgroep of de doelgroep die je voor ogen hebt. Vaak heb je een diverse doelgroep en kan je dan ook per segment een persona opstellen. Daarmee kan je beter begrijpen wie er in jouw doelgroep zit, wat er bij hen speelt en wat hen beweegt. Dat maakt het opstellen van een succesvolle marketingstrategie toch nét weer een stukje makkelijker. Om je op weg te helpen hebben wij alvast een vragenlijst voor je opgesteld en wat tips op een rijtje gezet om op te letten tijdens het samenstellen van een persona.

Tip 1: Contacteer de juiste mensen

De vragenlijst krijg je van ons, maar je hebt natuurlijk ook mensen nodig om te interviewen.  Begin dan ook met het opstellen van een lijst van mensen die in jouw gewenste doelgroep(en) zitten. Dit kunnen bestaande klanten zijn, maar ook wensklanten, als ze maar passend zijn bij jouw ideale klant. Denk daarbij ook goed na over wie je nodig hebt binnen een bedrijf. De CEO of CFO geeft vaak wel de goedkeuring voor een besluit, maar is vaak niet de persoon die op zoek gaat naar een dienstverlener. Dit kan een marketingmedewerker, backoffice manager of assistent zijn. Ga na hoe dat zou werken in jullie doelgroep: hoe zijn jullie binnen gekomen bij huidige klanten? Hoe werkt dat bij jullie zelf?

Vervolgens kan je de juiste mensen gaan benaderen. Doe dit op een laagdrempelige manier waarbij het duidelijk is dat je niks verkoopt, maar juist een gunst vraagt. Een beetje vleierij kan hierbij geen kwaad. LinkedIn is bijvoorbeeld een geschikt platform om er wat berichten uit te sturen.

Tip 2: Vraag ook altijd door

Onze vragenlijst is een goed begin, maar de echt relevante informatie krijg je in gesprekken. Dus gebruik de vragen vooral als startpunt en vraag door om echt tot de kern te komen. De details geven je de informatie die je nodig hebt om te zorgen dat jij jouw content echt kan laten passen bij jouw specifieke doelgroep. Uiteraard kan je de vragenlijst ook aanvullen met vragen die voor jou relevant zijn. Hoe specifieker hoe beter.

Tip 3: Zorg voor een helder en tastbaar persona

Als je alle informatie hebt verzameld met de bovenstaande vragenlijst dan moet je het natuurlijk ook nog combineren tot één persona per doelgroep(segment). Let hierbij op overeenkomsten tussen antwoorden, opvallende verschillen en waar die door zouden kunnen komen. Zodra je het terug hebt gebracht tot behapbare informatie kan je het in een persona gaan gieten. Hiervoor bestaan verschillende templates, maar deze kan je ook zelf maken. Om een persona ook echt tastbaar te maken helpt het om er een naam aan te geven en een (stock)foto bij te plaatsen. Zo wordt het makkelijker om het persona ook echt te gaan zien als een ideale klant en deze in gedachten te houden bij het uitwerken van je marketingstrategie en content.

Nu we je op weg hebben geholpen zit er maar één ding op: download onze vragenlijst en ontdek wie jouw ideale klanten écht zijn!

Deel dit artikel:

Aanmelden Ministry of Marketing Quarterly

Elk kwartaal sturen we je een update met inspirerende tips, nieuwe marketinginzichten en interessante cases

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Alles over B2B-marketing, naming en rebranding

Download Rebranding Business Case - small pop up

Als je vastzit aan meerdere merken, welk merk kies je dan?

Laat je gegevens achter en download de GRATIS whitepaper over wat nodig is bij het opzetten van een rebranding-project. Inclusief een opzet van de business case waarmee jij op basis van getallen de juiste keuze maakt.

Download whitepaper

Do-It-Yourself Dashboard

Je kiest voor een volledig ingericht dashboard met Google Analytics v4, dat inzicht geeft in

  • Google advertising (SEA),
  • SEO en op welke woorden je site wordt gevonden
  • Social Media resultaten.

Een online marketing specialist helpt je bij het inrichten van je dashboard, zodat je zeker weet dat alles goed werkt. Daarna kun je er zelf ermee aan de slag.