Perceptie stuurt onze besluitvorming

Op Marketingfacts publiceerden wij een artikel over Perceptie. Onze collega Marieke Hendrix schreef dat niet onze ratio, maar onze emoties bepalen of we iemand vertrouwen of niet. Perceptie stuurt besluitvorming, emotie bepaalt wat we doen. Gek genoeg benaderen bedrijven hun klanten vaak niet op die manier. Die gaan liever feitelijk te werk. Als trainer in beeldvorming begint zij altijd met een Empathy Map. Daarmee kan je in kaart brengen wat je doelgroep motiveert.

De herdershond

We zien de wereld zoals we zelf zijn, en dat stuurt onze besluitvorming. Ons brein werkt met beelden. We slaan ervaringen op als plaatje in ons hoofd met daarbij een emotioneel label als ‘goed’, ‘gevaarlijk’ of ‘fijn’. In haar trainingen laat zij vaak het beeld zien van een herdershond met de vraag waar je aan denkt als je dat plaatje ziet. Niemand geeft daarop ooit een feitelijk antwoord. Eerder zijn het omschrijvingen van het gevoel dat je krijgt bij het plaatje. Waar denk jij aan als je dit plaatje ziet?

Tekst gaat verder onder afbeelding

We vormen een beeld van de werkelijkheid door onze ervaringen in te kleuren met emotie. We gebruiken onze beeldvorming als een manier van oordeelsvorming.

Immersive storytelling

In onze opdrachten is er naast harde KPI’s vaak ook sprake van zachte factoren. Denk aan Perceptie die het lastig maakt om nieuwe dingen te proberen of bepaalde routines te doorbreken. In navolging op onze marketingadviezen trainen wij teams en geven we lezingen in beeldvorming. Door je publiek onder te dompelen in manieren van vertellen die in basisbehoeften al het interne ‘gedoe’ overstijgen. Denk aan onze behoefte tot ‘plezier’, ‘bevestiging’, of ‘bij een groep horen’.

Business as unusual

Als alles ongeveer zo’n beetje gaat als verwacht, dan heb je geen hulp nodig. Dan past routine en gewoonte. Maar wat als je bedrijf daadwerkelijk onder druk staat? Als marktomstandigheden zo snel wijzigen dat het op onderling vertrouwen en gerichte samenwerking aankomt? Beeldvorming, storytelling, visualisatie, design thinking; het zijn allemaal methodes waarmee je creatief vermogen kan ontsluiten en mensen oplossingen kan laten zien die ze eerder niet konden zien. Het enige wat je daarvoor nodig hebt is een frisse blik op je eigen werkelijkheid. Die frisse blik komen wij je graag geven.

Of lees het volledige artikel op Marketingfacts.

Auteur: Marieke Hendrix

Deel dit artikel:

Aanmelden Ministry of Marketing Quarterly

Elk kwartaal sturen we je een update met inspirerende tips, nieuwe marketinginzichten en interessante cases

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Alles over B2B-marketing, naming en rebranding

Download Rebranding Business Case - small pop up

Als je vastzit aan meerdere merken, welk merk kies je dan?

Laat je gegevens achter en download de GRATIS whitepaper over wat nodig is bij het opzetten van een rebranding-project. Inclusief een opzet van de business case waarmee jij op basis van getallen de juiste keuze maakt.

Download whitepaper

Do-It-Yourself Dashboard

Je kiest voor een volledig ingericht dashboard met Google Analytics v4, dat inzicht geeft in

  • Google advertising (SEA),
  • SEO en op welke woorden je site wordt gevonden
  • Social Media resultaten.

Een online marketing specialist helpt je bij het inrichten van je dashboard, zodat je zeker weet dat alles goed werkt. Daarna kun je er zelf ermee aan de slag.

"*" geeft vereiste velden aan

Factuuradres*
Je betaalt eenmalig:
Je betaalt maandelijks: