De SWOT-analyse is een beproefde methode om een goed beeld te krijgen van waar je staat als organisatie. Hiermee breng je in kaart welke zaken er goed gaan en waaraan gewerkt moet worden. Zo zorg je dat je voldoende in staat bent om in te kunnen spelen op kansen in de markt.
Van SWOT-analyse naar Marketing Performance
Sinds het ontstaan van de SWOT-analyse – waarschijnlijk door Albert Humphrey ergens tussen 1960 en 1970 – is de wereld ontzettend veranderd. En dat heeft marketing ontzettend veranderd. Ondanks dat de basale SWOT-analyse nog steeds een goed model is, hebben wij onze aanpak toch doorontwikkeld. Om te zorgen voor een gedegen aanloop naar het ontwikkelen van een marketingstrategie werken wij op basis van ons Marketing Performance Model©.
Net als SWOT-analyse dwingt deze aanpak ons om te kijken naar de interne organisatie en welke sterke, maar zeker ook minder sterke punten er te constateren zijn. Door die af te zetten tegen trends en ontwikkelingen in de markt (die we achterhalen in de Marktanalyse), bepalen we de meest interessante kansen en risico’s om rekening mee te houden. Daardoor krijg je een goed beeld van relevante trends en ontwikkelingen in de markt en hoe je daar bedrijfsmatig het beste mee om kunt gaan.
Samen met andere marketingmodellen
Samen kijken we door een marketingbril naar de sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen. Aanvullend gebruiken we modellen – wanneer de situatie erom vraagt. Daarbij kun je denken aan bijvoorbeeld het vijfkrachtenmodel van Porter, het 7S-model van McKinsey of het DESTEP-model. Ook behoren verdiepende interviews met medewerkers tot de mogelijkheden. Concluderend kijken we samen in ieder geval naar:
- Interne Analyse (sterktes en zwaktes) op basis van ons Marketing Performance Model©:
a. Organisatieanalyse (People, Process, Portfolio, Partnership, Perception);
b. Producten en diensten (Product, Price)
c. Positionering en profilering (Purpose, Proposition, Presentation);
d. Marketingmix (Promotion, Platform); - Externe Analyse (kansen en bedreigingen):
a. Concurrentieanalyse;
b. Doelgroepsanalyse (Customer Experience op basis van persona);
c. Trends en marktontwikkelingen (Marktanalyse).
We zetten de interne en externe elementen tegen elkaar af. Met de uitkomsten laten we je zien welke stappen je het beste kunt zetten voor het creëren van een sterkere marktpositie. Dit zijn tegelijkertijd onderbouwde keuzes die als basis dienen voor je marketingstrategie.