Marketingadvies en organisatieadvies GMP+ International

Marketingadvies GMP+ International- Ministry of Marketing

De marketingadvies vraag: “Wij zijn marktleider en zien groeikansen in Zuidoost-Azië, Oost Europa en Latijns-Amerika. Daar willen we met 10% groeien. Hoe kunnen we dit gestructureerd aanpakken en de afdeling Marketingcommunicatie een centrale rol hierin geven?”

Het advies

Allereerst hebben we onderzocht of 10% groei in deze markten een reële doelstelling was. Deze uitkomsten hebben we ter onderbouwing van ons marketingadvies gebruikt om samen met de directie het businessplan verder uit te werken. Wij hebben vooral marketingorganisatorische en communicatieve input geleverd. Organisatorisch door de afdeling M&C een belangrijke, leidende rol te geven en het op functie en competentieniveau te herinrichten. Daarnaast hebben we ervoor gezorgd dat er een afdeling business development werd ingericht en in het organigram ingetekend Communicatief door de missie, visie, kernwaarden, commerciële boodschap en pay-off te herontwikkelen. Na goedkeuring van het plan door de RvC hebben we stappen gezet met

  • het herinrichten van de afdeling M&C;
  • het benoemen van een nieuwe stafafdeling binnen de organisatie: Business Development;
  • de inzet van een interim Manager M&C;
  • het laten aanpassen van de identiteit;
  • het afnemen van interviews met verschillende kandidaten in een tweede of derde sollicitatieronde;
  • de verandering van mind-set die nodig was om commercieel slagvaardiger te worden;
  • het laten afnemen van een internationaal klanttevredenheidsonderzoek. Met de uitkomsten ervan wordt de strategie jaarlijks door hen zelf verder aangescherpt.

Het resultaat?

In één jaar tijd zijn belangrijke stappen gezet die ten goede komen van commercialiteit, cultuur en duidelijkheid. Stap-voor-stap wordt deze organisatie in de juiste richting gezet, met (vanuit ons vakgebied geredeneerd) een online platform en marketing automation als ultieme einddoel voor de bedrijfsdoelstellingen op de lange termijn.

Alles over B2B-marketing, naming en rebranding

Do-It-Yourself Dashboard

Je kiest voor een volledig ingericht dashboard met Google Analytics v4, dat inzicht geeft in

  • Google advertising (SEA),
  • SEO en op welke woorden je site wordt gevonden
  • Social Media resultaten.

Een online marketing specialist helpt je bij het inrichten van je dashboard, zodat je zeker weet dat alles goed werkt. Daarna kun je er zelf ermee aan de slag.