Interim manager marketing en product management bij Anthura

interim manager marketing product management

Via Google zijn we rechtstreeks door Anthura benaderd voor een interim manager marketing en product management. De leidinggevende van dat team (8 fte) was langdurig uitgevallen, waardoor al een tijdje direct leiderschap aan dit team ontbrak. Of we dat konden invullen en wel per direct. Dat is bij ons natuurlijk mogelijk.

De interim-opdracht bij Anthura bestond uit twee delen:

  1. Verzorgen van tijdelijk leiderschap aan het team Product Management en Marketing.
  2. Operationele ondersteuning en coaching bieden aan datzelfde team.

Hieronder is uiteengezet hoe onze interim manager marketing Hans Dekker deze opdracht heeft opgepakt en uitgevoerd.

Deel 1 van de opdracht interim manager marketing gaat over het verzorgen van tijdelijk leiderschap aan het team Product Management en Marketing.

Deel 1: Rust in het team

Persoonsgericht leiderschap

In eerste instantie (van juni t/m eind september 2024) lag de focus op rust brengen in het team door persoonsgericht leiderschap. Het team had namelijk een aantal roerige maanden achter de rug. Door richting duidelijkheid en structuur aan te brengen ontstond die rust en focus waar het lange tijd aan had ontbroken. Het verschil in sfeer was vanaf week twee van deze interim-opdracht al duidelijk te merken. Er werd weer gelachen.

Nieuwe website

Bij aanvang van de opdracht zag Hans in zijn rol dat er al maandenlang aan een nieuwe website werd gewerkt. De afronding ervan was belegd bij een pas gestarte medewerker marketing. Samen met deze medewerker heeft Hans in zijn eerste week als interim manager marketing en product management gezorgd dat er een projectmatige structuur kwam in de aanpak. Zo is er onderscheid gemaakt tussen wat minimaal nodig is om live te gaan, en wat als extra daarna kon worden opgepakt. Dit heeft het proces naar livegang van de nieuwe website aanzienlijk versneld.

Tekst gaat door onder foto

Hans en “zijn” team bij Anthura

Welke extra mensen hebben we nodig binnen dit team?

Eén van de redenen van de onrust was onderbezetting. Bij zowel Product Management als bij Marketing was ruimte voor extra medewerkers. De directie vroeg zich af welke competenties er ontbraken en aangevuld moesten worden. Vanwege het ontbreken van de nodige expertise op dit vlak hebben ze ons gevraagd dit uit te zoeken.

Dit is gedaan met de volgende stappen:

  • Taken & competenties opstellen
  • Duidelijker onderscheid tussen huidige en nieuwe opstellen
  • Nieuwe collega’s werven

Door middel van meerdere sessies met het team, en door een-op-een gesprekken met de teamleden en een lid van de directie, is uitgekristalliseerd wie welke taken nu heeft en of dat logisch is. Het RASCI-model is hierbij gebruikt. Door de teamleden zelf dit model in te laten vullen en de gesprekken daarover te hebben, ontstaat er meer begrip en draagvlak binnen het team over waarom we deze exercitie doen. Hans fungeerde vanuit zijn rol als interim manager marketing en product management als facilitator en als smeermiddel tussen het team en de directie.

Merkidentiteit aanscherpen en bewaken

In het nieuwe brandbook werd geschetst hoe de nieuwe tone-of-voice van Anthura moest zijn. Deze was alleen zo uitgebreid omschreven, dat het bijna onmogelijk was om daarmee teksten te ontwikkelen. Van zo’n 25 eisen is dit teruggebracht naar 4 eisen. Daarbij heeft Hans als voorbeelden gebruikte zinssneden omgezet naar de maatstaven van de vier nieuwe gestelde eisen van tone-of-voice.

Samen met een vaste medewerker zijn nog andere richtlijnen onder de loep genomen en aangescherpt, zoals de vertaling van PMS-kleuren naar CMYK. Of het bepalen van de RAL-kleuren.

Losse eindjes rebranding oppakken

In 2024 is Anthura gerebrand. Door het vertrek van een collega waren er nog wat losse eindjes uit dit project. Naast zijn leiderschapsrol heeft Hans deze opgepakt en ervoor gezorgd dat de lijst met losse eindjes flik ingekort is.

Zo is voor de locaties Bleiswijk, China, Duitsland en Noord-Macedonië geregeld dat:

  • er nieuwe koffie- en theemokken kwamen, voorzien van het nieuwe logo,
  • bestelauto’s voorzien werden van nieuwe stickers,
  • BHV-bordjes werden vervangen,
  • de locaties Duitsland en Bleiswijk van nieuwe bewegwijzering werden voorzien,
  • en dat meerdere PowerPointpresentaties en teelthandleidingen werden omgezet naar de nieuwe identiteit en werden geactualiseerd.

Deel 2 van de opdracht interim manager marketing gaat over het operationeel ondersteunen van het team Product Management en Marketing. Dit liep van medio september 2024 tot en met medio feb 2025.

Deel 2: Operationeel ondersteunen van marketing

Na het leiderschap te hebben overgedragen aan de nieuwe leidinggevende, heeft Hans nog veel operationele zaken opgepakt. Zo was de continuïteit in het hoogseizoen van beurzen en evenementen gewaarborgd en kon het team nog geruime tijd gebruik maken van Hans zijn marketing-expertise en -ervaring.

Wat onder andere gedaan is:

  • Deelname SAIL Amsterdam 2025 verder vormgegeven. Deelname was al ingekocht, maar er moest een save-the-date worden uitgestuurd. Er is gezorgd dat sales de lijst met genodigden opgesteld en geactualiseerd was.
  • Beurzen in de US en Vietnam regelen: diverse dingen afstemmen en regelen met de organisator, de standbouwer, het ontwerpbureau, de drukkerij, de inkoper van give-aways, etc.
  • Opzetten van eigen event Anthura NXT, met Markt Tuitert als spreker.
  • Losse eindjes rebranding verder oppakken.
  • Hulp bij het opstellen en bijhouden van de contentkalender.
  • Hulp bij diverse technische online uitdagingen rondom de website.
  • Een complete online campagne ontwikkeld en geactiveerd voor een Anthurium-soort.

Marketingstrategie 2025 & beyond ontwikkeld

Als laatste, en minstens zo belangrijk als al het voorgaande, hebben we een marketingstrategie ontwikkeld. Een die richting en duiding geeft, en waar Anthura de komende jaren op kan voortborduren.

Alles over B2B-marketing, naming en rebranding

Do-It-Yourself Dashboard

Je kiest voor een volledig ingericht dashboard met Google Analytics v4, dat inzicht geeft in

  • Google advertising (SEA),
  • SEO en op welke woorden je site wordt gevonden
  • Social Media resultaten.

Een online marketing specialist helpt je bij het inrichten van je dashboard, zodat je zeker weet dat alles goed werkt. Daarna kun je er zelf ermee aan de slag.