Organisch zoekverkeer dipt: Google verwijdert ‘&num=100’ data

Organisch-zoekverkeer-dipt-Ministry-of-Marketing

Google heeft een nieuwe update doorgevoerd waarbij er een veelgebruikte parameter is verwijderd. In Search Console en Google Analytics zien 77% van sites hun zichtbaarheid kelderen.

Wat een kleine technische update leek, blijkt een groot gevolg te hebben voor hoe bedrijven hun SEO kunnen meten. De ‘&num=100’ parameter is verdwenen en organisch zoekverkeer dipt, wat is de link? En wat betekent dit voor de vindbaarheid van jouw bedrijf?

De update in het kort

  • Google heeft de parameter ‘&num=100’ verwijderd.
  • Tracking tools die rangschikkingen ophalen kunnen niet langer 100 resultaten in één aanvraag ophalen.
  • Het aantal vertoningen in Search Console daalt, waardoor de gemiddelde positie lijkt te verbeteren en de CTR stijgt.

Wij hebben geanalyseerd wat de verlaging van de SEO-resultaten door Google betekent en hoe wij onze cliënten nu kunnen helpen om online vindbaar te blijven.

Wat is de ‘&num=100’ parameter

SEO-tools die niet direct aan Google verbonden zijn, denk aan een Ahrefs of Semrush,willen hun informatie zo snel en efficiënt mogelijk verzamelen. Daarvoor gebruikten ze onder andere de ‘&num=100’ parameter. Met die parameter konden ze snel de top 100 zoekresultaten op een zoekterm verzamelen en dus grote datasets aan hun gebruikers aanbieden. Nu deze parameter is verdwenen kunnen er nog maar 10 zoekresultaten per keer worden opgehaald. Daardoor lopen deze tools nu tegen problemen aan en moeten ze kiezen tussen veel meer operationele kosten maken of hun gebruikers minder data bieden.

Is het verdwijnen van de ‘&num=100’ parameter de reden dat je organisch zoekverkeer dipt?

Het organische zoekverkeer dipt tegelijkertijd met deze update. Het lijkt er dus op dat deze automatische generaties altijd werden meegeteld in het aantal weergaven. Ook als je pagina dus op plek 81 stond in het zoekverkeer werd deze wel even vertoond, door deze parameter. Nu de paramater nog maar 10 is, verdwijnen er dus een hoop weergaven. Maar, is dat erg? Als dit toch weergaven waren van een bot en dus niet die felbegeerde potentiële klant, dan is deze update juist fijn. Het maakt je data zuiverder. Dat zou je nu ook al voorzichtig kunnen concluderen: hoewel de vertoningen dalen, stijgt de CTR en gemiddelde positie namelijk wel.

Organisch zoekverkeer dipt, gemiddelde positie stijgt

In de afbeelding hieronder zie je rechts dat op hetzelfde moment dat de weergaven dippen (de paarse lijn), de gemiddelde positie aanzienlijk verbeterd is (volg de oranje lijn).

Wat dit betekent voor bedrijven?

  • De rapportage veranderd: Verwacht lagere vertoningen, betere gemiddelde posities en minder ruis van de ranking op pagina 8.
  • Top 10 ranking is nu nog belangrijker geworden: Zichtbaarheid voorbij pagina 1 is moeilijker te meten en steeds minder relevant.
  • Tracking tools zullen zich aanpassen waardoor hun kosten zouden kunnen stijgen: Meer verzoeken voor ranking betekent meer serverbelasting voor ranking trackers. Ze moeten waarschijnlijk meer moeite doen om vergelijkbare resultaten op te halen, waardoor hun kosten zullen stijgen.

Moeten we nu anders gaan meten?

De dip is op het moment van schrijven nog net een week geleden gebeurd en op dit moment zijn de meningen verdeeld over of dit zo zal blijven. Zullen ranking tools zich erop kunnen aanpassen, zal Google het nog herstellen? Wie zal het zeggen. Wij houden het in ieder geval scherp in de gaten en zorgen ervoor dat we deze dips in onze rapportages opvangen om de juiste conclusies te blijven trekken.

Meer weten over dit onderwerp?

Deel dit artikel:

Aanmelden Ministry of Marketing Quarterly

Elk kwartaal sturen we je een update met inspirerende tips, nieuwe marketinginzichten en interessante cases

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Alles over B2B-marketing, naming en rebranding

Download Rebranding Business Case - small pop up

Als je vastzit aan meerdere merken, welk merk kies je dan?

Laat je gegevens achter en download de GRATIS whitepaper over wat nodig is bij het opzetten van een rebranding-project. Inclusief een opzet van de business case waarmee jij op basis van getallen de juiste keuze maakt.

Download whitepaper

Do-It-Yourself Dashboard

Je kiest voor een volledig ingericht dashboard met Google Analytics v4, dat inzicht geeft in

  • Google advertising (SEA),
  • SEO en op welke woorden je site wordt gevonden
  • Social Media resultaten.

Een online marketing specialist helpt je bij het inrichten van je dashboard, zodat je zeker weet dat alles goed werkt. Daarna kun je er zelf ermee aan de slag.