Mond-tot-mond reclame is één van de beste en goedkoopste manieren om meer klanten te genereren. Nu is dat makkelijker dan ooit door online reviews te verzamelen. Online reviews tonen aan dat jouw bedrijf betrouwbaar is en goede diensten/producten levert. Daarbij is het ook nog eens iets wat je grotendeels kan automatiseren, waardoor het niet veel van jouw tijd in beslag zal nemen. Oftewel, weinig investering voor een groot resultaat. Reden genoeg om hier verder in te duiken.
Waarom zijn reviews van belang?
Het is al even aangestipt, klanten gebruiken online reviews als een maatstaf voor betrouwbaarheid van een bedrijf. Online reviews verzamelen is dus een manier om jouw reputatie te laten zien. Lever jij goede diensten of producten, hoe communiceer jij met jouw klanten en wat maakt jouw bedrijf beter dan een concurrent. Dat kan een mogelijke klant allemaal terugzien in jouw online reviews. Daarnaast is het ook voor Google van belang. Wist je bijvoorbeeld dat Google Ads jouw reviews over kan nemen en automatisch kan tonen als jij in de afgelopen 12 maanden meer dan 100 reviews hebt verzameld. Hiervoor kan je een extensie aanzetten in Google Ads, waarmee het automatisch opgehaald en vertoond wordt. Zie de illustratie hieronder. Daarmee is het voor een gebruiker van Google veel aantrekkelijker om op jouw website te klikken dan op die van de concurrent. De waarom-vraag is duidelijk, dus laten we verder kijken naar de “hoe”.
Waar begin je bij het verzamelen van online reviews?
Online reviews verzamelen kan op verschillende manieren en op verschillende platforms. Dus wat past dan het beste bij jouw bedrijf. Er zijn twee dingen waar je op moet letten voor je begint met online reviews verzamelen.
- Welk platform je kiest ligt aan de grootte van jouw bedrijf.
Een groot advocatenkantoor zal meer klanten hebben en dus ook meer reviews kunnen verzamelen dan een zzp nagelstylist. Een grote hoeveelheid reviews vraagt om een ander platform en een automatisch proces, terwijl een kleine hoeveelheid reviews geschikter is voor de eigen site, zolang je daarbij maar wel de klant zelf aan het woord laat natuurlijk. Denk dus van tevoren na over een realistische inschatting van de hoeveelheid reviews en welk platform daar het beste bij past. Bij de keuze voor een onafhankelijk reviewplatform werken wij graag samen met het Nederlandse reviewplatform Feedback Company.
- Welk communicatiemiddel kies je?
Hou je hierbij vooral aan je huidige communicatiemiddel. Mail jij nu voornamelijk met je klanten, stuur dan ook de vraag om feedback in een mail. Als ze dan opeens een telefoontje van je krijgen kan dat opdringerig voelen, en dat werkt averechts. Afhankelijk van je hoeveelheid klanten kan je dit proces automatiseren. Denk hierbij aan een standaard review mail 1 week na levering van jouw dienst/product. Heb jij nu juist altijd face-to-face contact met jouw klanten, vraag ze dan vooraf of ze voor jou een review kunnen schrijven. Als je hiervoor alleen een mailtje stuurt kan dat opeens heel onpersoonlijk voelen, waardoor een klant minder snel de review zal schrijven. Het maakt dus niet zo zeer uit welk communicatiemiddel jij kiest, als het maar bij jouw bedrijf past.
Online reviews verzamelen met behulp van een checklist
Nog meer handige tips lezen over online reviews verzamelen? Om jou verder op weg te helpen hebben wij een handige checklist opgesteld. In deze gratis checklist nemen wij je mee in het hele proces van online reviews verzamelen, waardoor jij alleen nog maar de stappen hoeft af te vinken!