Het bijhouden van een marketing key performance indicator, ook wel een marketing KPI genoemd, is een handige manier om grip te houden op jouw (online) marketingstrategie. Naast het vertrouwen op je intuïtie wil je natuurlijk ook jouw keuzes kunnen baseren op data. Dat is nou precies waar een marketing KPI ontzettend geschikt voor is. Een marketing KPI kan van alles zijn; website data, feedback van klanten, hoeveelheid binnengehaalde leads en nog vele andere indicatoren. Hoe bepaal je dan welke het belangrijkst zijn en hoe zorg je ervoor dat je hier grip op houdt?
Jouw belangrijkste marketing KPI’s bepalen
Om te bepalen welke marketing KPI voor jou van belang is moet je bepalen waar jouw marketingstrategie zich vooral op focust. Ben jij nog van de old school marketing en werk jij voornamelijk met flyers, mond-tot-mondreclame en andere fysieke marketingcampagnes? Dan is het goed om je te focussen op een marketing KPI zoals vragenlijsten onder jouw klanten. Daarmee kan je bepalen waardoor ze bij jou terecht gekomen zijn.
Ben je daarentegen meer gefocust op online marketingcampagnes? Dan zijn marketing KPI’s als website conversies, de best presterende SEO-zoekwoorden of data vanuit Google Ads campagnes een stuk interessanter om te monitoren. Kijk dus vooral naar of jij offline of online marketingcampagnes voert om te bepalen welke KPI’s voor jou van belang zijn. Als je hebt bepaald welke indicatoren je wil gaan bijhouden, dan is het tijd om een overzicht te maken.
Hoe zorg je voor een goed overzicht?
Een overzicht maken van al jouw marketing KPI’s kan op verschillende manieren. Je hebt de keuze om er zelf één in te stellen of om er één aan te schaffen. Zo kan je bijvoorbeeld een marketing KPI Excel bijhouden. Het voordeel hiervan is dat het geen geld kost, het nadeel is echter dat het wel veel tijd kost. Je moet zelf de gegevens wekelijks of maandelijks verzamelen en verwerken in de Excel voordat je conclusies kan trekken.
Een andere optie is om een online marketing dashboard samen te stellen met elke marketing KPI die jij wil monitoren. Dit kan je zelf doen in verschillende programma’s. Het grote voordeel hiervan is dat de informatie automatisch kan worden gesynchroniseerd. Zo kan je bijvoorbeeld een SEO dashboard instellen dat automatisch wordt bijgewerkt met de informatie uit Google Analytics. Dan hoef jij alleen maar een moment in de week of maand in te plannen om snel en efficiënt conclusies te verbinden aan de data. Het nadeel hiervan is dat het veel werk is om uit te zoeken hoe dat precies werkt en hoe het goed blijft werken.
Marketing KPI dashboard zelf maken of aanschaffen?
Door de voor- en nadelen tegen elkaar af te wegen kan je bepalen of het zelf maken van een online marketing dashboard of het aanschaffen van een kant en klaar dashboard voor jou de beste optie is. Wil jij bijvoorbeeld maar één marketing KPI bijhouden? Kost het jou weinig tijd om die resultaten wekelijks bij te werken? Dan is een zelfgemaakt dashboard of Excel bestand een prima optie. Heb jij veel meer indicatoren die van belang zijn in jouw digitale marketingstrategie? Dan is het een slimmer idee om te investeren in een goed werkend en gesynchroniseerd marketingdashboard.
Wij weten dat veel mensen moeite hebben met het inrichten van een eigen marketing dashboard. De overtuiging is er wel, maar de technische kennis of de tijd om er goed mee aan de slag te gaan ontbreekt. Daarom bieden wij ook een vooringesteld online marketingdashboard aan. In een online meeting wordt het hele dashboard uitgelegd en gekoppeld aan jouw online marketing KPI’s. Hierbij ben je ook meteen in gesprek met een online marketing specialist die advies kan geven over het verbeteren van jouw online resultaten. Meer weten?