Jaarlijks zie je ze weer, de marketing trends voor het komende jaar. Meestal gericht op consumentenmarketing (B2C). Aangezien wij vooral B2B-organisaties helpen hebben we goed zicht op de marketing trends binnen de zakelijke markt.
De vijf B2B marketing trends voor 2022 op een rijtje
Qua trends was het afgelopen jaar zeer interessant te noemen. En het afgelopen jaar startte eigenlijk midden maart 2020. Sinds corona zien wij namelijk een aantal zaken verschuiven en nieuwe ontwikkelingen opkomen.
Behoefte aan persoonlijk contact.
Door de lockdowns merkten we dat sales en ondernemers moeite hadden met het leggen van contact. Omdat fysieke bijeenkomsten taboe waren werd de route naar nieuwe contact en leads afgesneden. De weg naar online was natuurlijk een korte en snel gevonden, maar hoe boor je nieuwe contacten aan zonder te opdringerig over te komen? Want laten we wel wezen, niets is zo onpersoonlijk als contact op afstand.
Verpersoonlijking van merken.
Dit punt komt geheel voort uit punt 1. Vanwege de versnelde verschuiving naar online visueel contact willen merken ook visueel aantrekkelijker worden gevonden. En dat kan alleen door echte mensen in je beeldtaal terug te laten komen. Mensen zoals jij en ik. Geen stockbeelden, maar eigen oprechte foto’s.
Versterken van online profilering.
Dit punt komt deels voort uit punt 1. Al een aantal decennia wordt geroepen dat ‘content king’ is en dat is ook zo. Meer mensen zijn gaan ‘vloggen’. Blogs, video, artikelen, podcasts en testimonia worden veel vaker gepubliceerd en ingezet. Dit maakt een merk ook weer persoonlijker, en je kunt veel meer (laten) vertellen over de dingen die er echt toe doen binnen een organisatie (mensen!).
Het verlangen naar een jong en hip merk.
Dankzij de dynamische wereld van tech-georiënteerde startups en scale-ups, willen ondernemers die vastzitten in hun oude business model stappen maken naar een hipper merk. Alleen vaak weten ze niet hoe, want er komt meer bij kijken dan alleen een nieuwe naam, logo en identiteit. Wij helpen ze daar dus bij en buigen een traditionele organisatie om tot een hip en bruisend merk.
En de laatste van de B2B marketing trends 2022: Inzet van Marketing Technology (MarTech).
Eén van de zusjes en broertjes van FinTech. MarTech is een samentrekking van Marketing en Technologie en gaat verder dan alleen marketing automation. Het gaat verder dan data alleen en is een mix van digital asset management, automatiseringsplatforms, chatbots en social media monitoring tools. En vervolgens het leren van de data die je daaruit verkrijgt. Het punt is alleen dat weinigen echt weten hoe MarTech effectief in te richten, wat je er mee kunt en mag doen.