Je denkt de laatste trends en marktontwikkelingen binnen jou eigen markt te kennen, maar is dat ook zo? En weet je welke ontwikkeling jouw doelmarkt doormaakt?
Een sterk en gedegen onderzoek levert die belangrijke informatie op waarmee je een positioneringstrategie kunt bouwen voor de langere termijn. Wij leggen de link tussen de trends en behoefte in jouw doelmarkt en de marketing gaps binnen jouw organisatie.
Wat leer je van trends en marktontwikkelingen?
Een paar voorbeelden. Een lokaal horecabedrijf dacht dat het hebben van een eigen moestuin onderscheidend was. Uit het onderzoek naar trends en marktontwikkelingen bleek dat de markt zich meer beweegt naar vloeibare concepten. Naar circulariteit, duurzaamheid en diversificatie van het aanbod. En dat de groente uit eigen tuin komt onderstreept het circulaire en duurzame, maar wordt niet als een belangrijk onderscheid gezien.
Een ander voorbeeld is die van een partij die opereert in een markt met een hoge marktdensiteit. Er worden dus veel concurrenten en substituten waargenomen. Men dacht een prijsvechter te moeten zijn, maar de doelmarkt zocht juist uitmuntende service en was bereid om daar meer voor te betalen.
Van onderzoek naar Go To Market-strategie
De basis van onderscheidend positioneren is de juiste informatie naar boven halen. De uitkomsten van het onderzoek naar trends en marktontwikkelingen zetten we af tegen de uitkomsten van ons Marketing Performance Model© en de concurrentieanalyse. Zo krijg je inzicht in de stappen die je moet nemen om het gat te dichten tussen je huidige profilering en de behoefte van je doelgroep. We laten je zien op welke wijze je je organisatie of merk onderscheidend kunt profileren.
Met de uitkomsten ontwikkelen we de Go To Market-strategie met duidelijk gedefinieerde Must Win Battles. Zo kiezen we gericht voor een juiste aanpak.
Onze kennis halen wij uit onze jarenlange ervaring én uit bronnen als TNO, McKinsey, Nielsen, CBS, Financieel Dagblad, en vele anderen. Bekijk ook de resultaten van ons eigen onderzoek naar het effect van merkbekendheid op investeringsbeslissingen.