Een periodieke marktanalyse is belangrijk om je marketingstrategie scherp te houden. Om efficiënt te kunnen (blijven) groeien in afzet heb je inzicht nodig in je marktpotentieel. Zonder wordt het schieten met hagel.
Je doelmarkt efficiënt bereiken
Uit hoeveel potentiële klanten bestaat je doelgroep? En hoeveel moet je dus investeren om ze (allemaal) te bereiken? Door je markt te analyseren krijg je antwoord op deze vragen. Het geeft je ook inzicht in wie je doelgroep is, waar ze zich bevinden, waar ze naar zoeken en waar de markt zich als geheel naartoe beweegt. Een marktanalyse helpt je dus bepalen hoe het speelveld eruit ziet. En waar je rekening mee moet houden om goed mee te kunnen doen.
Een goed beeld van je markt geeft je inzicht in het groeipotentieel. Daardoor wordt het mogelijk om gerichte marketingactiviteiten in te zetten. Doorslaggevend daarbij is natuurlijk ook hoe je organisatie het zelf doet. Als je een goed beeld hebt van je markt én je interne organisatie op orde hebt kun je je doelgroep efficiënt bereiken.
KPI’s bepalen
Als je weet hoe het speeldveld eruit ziet kun je de rest relatief eenvoudig invullen. Dan kun je makkelijk bepalen wat je moet vertellen en waar je aanwezig moet zijn. Ook benodigde budgetten kun je dan bepalen. Als je je marktanalyse goed uitvoert kun je namelijk iets heel moois doen: key performance indicators, ofwel KPI’s bepalen.
Dit kun je bijvoorbeeld doen op basis van marktpenetratiegraad of marktaandeel. Een concreet doel is bijvoorbeeld ‘over X aantal jaar X% van de potentiële klanten op de markt bedienen’. Vervolgens kun je met conversiepercentages terugrekenen hoeveel potentiële klanten je daarvoor moet bereiken en wat dat kost.
Onderdelen van een marktanalyse
Wij werken voor opdrachtgevers uit allerlei branches. Voor ons bestaat de marktanalyse altijd grotendeels uit drie elementen. Ook al kunnen er per opdrachtgever verschillen zijn op specifieke details. De drie elementen zijn: het ontwikkelen van persona die de doelgroep representeren, een concurrentieanalyse en onderzoek naar trends & ontwikkelingen in de markt. Anders gezegd, voor een goede marktanalyse zoek je in ieder geval uit:
- Markt: Wat is je markt precies? Welke branches/doelgroepen wil je bedienen? En welke niet?
- Doelgroep: Hoe ziet je doelgroep er precies uit? Hoe groot is die doelgroep? En is er sprake van groei of juist krimp?
- Concurrenten: Welke concurrenten zijn op dezelfde markt actief? Hoe pakken zij het aan en hoe profileren zij zich?
- Trends & ontwikkelingen: Waar beweegt de markt naartoe? Wat speelt er? Wat zit er op korte termijn aan te komen?
De opmaat van je marketingstrategie
Het analyseren van de markt helpt ons bij het bepalen van een effectieve marketingstrategie. Daarom is het bij ons een vast onderdeel van onze aanpak op basis van het Marketing Performance Model©. Doordat we eerst naar de huidige situatie binnen de organisatie kijken kunnen we die confronteren met de markt en concurrenten. Dit noemen we de Reality Check. Het resultaat daarvan is vrijwel altijd een aantal concrete strategische richtingen die we met de opdrachtgever kunnen verkennen.
Overwegen jullie een marktanalyse uit te laten voeren? We bespreken graag de mogelijkheden.