Marketing Performance Assessment
Grote ambities, maar niet helemaal scherp waar je moet beginnen en welke aanpassingen wat op gaan leveren? Aan de hand van ons Marketing Performance Model© toetsen we je organisatie op de 12 belangrijkste marketingwaarden en laten we je in een helder overzicht zien op welke fronten je commercieel kan verbeteren en hoe je dat het beste kan aanvliegen. Je krijgt:
- Inzicht in de belangrijkste commerciële uitdagingen
- Concrete actiepunten voor de korte en lange termijn
- Beter resultaat van jullie marketinginspanningen


Marketing Performance Assessment met een uniek model
Commerciële tekortkomingen remmen een organisatie af in het behalen van doelen en ambities. Het kan bijvoorbeeld gaan over je mensen, de processen, prijsstrategie of creatief vermogen.
Het Marketing Performance Model© is een beproefde methode die wij hebben doorontwikkeld en geoptimaliseerd. Het bestaat uit de 12 belangrijkste marketingwaarden (12 P’s), verdeeld over 3 clusters:
- Company Essentials, met bedrijfsmatige elementen die nodig zijn om tractie te creëren.
- Customer Fit, met de mate waarop je productaanbod aansluit op de behoefte van de klant.
- Business Development, met middelen die nodig zijn om verkoop makkelijker te maken.
Klik eens op één van de P’s in het model en kijk of je de vragen voor jezelf kunt beantwoorden.
Performance
Model ©
Product/dienst
Wat is je aanbod? Wat is de mate van differentiatie, diversificatie en vernieuwing? En is er ruimte voor cross-, deep- en up-sell? Meer weten over wat deze P inhoudt en hoe je het kan verbeteren? Lees dan ons whitepaper met uitgebreide uitleg én praktische tips voor elke P.
Download het whitepaperPrice
Is er nagedacht over de prijsstelling? En is deze getoetst? Is er voldoende marge? En is er een voor de cliënt logische prijsopbouw? Meer weten over wat deze P inhoudt en hoe je het kan verbeteren? Lees dan ons whitepaper met uitgebreide uitleg én praktische tips voor elke P.
Download het whitepaperPlatform (plaats)
Passen de kanalen/middelen waar het product of de dienst wordt aangeboden bij je doelgroep? Is er nagedacht over directe en indirecte (affiliates, resellers) distributie? Meer weten over wat deze P inhoudt en hoe je het kan verbeteren? Lees dan ons whitepaper met uitgebreide uitleg én praktische tips voor elke P.
Download het whitepaperPromotion
Is er een duidelijke boodschap en strategie voor de communicatie naar de markt? Wordt er rekening gehouden met de verschillende fasen van de customer journey? Meer weten over wat deze P inhoudt en hoe je het kan verbeteren? Lees dan ons whitepaper met uitgebreide uitleg én praktische tips voor elke P.
Download het whitepaperProposition
Wat zijn de beloftes die worden gemaakt vanuit het merk en vanuit het product of dienst zelf? Zijn ze aantrekkelijk? En maak je ze waar? Meer weten over wat deze P inhoudt en hoe je het kan verbeteren? Lees dan ons whitepaper met uitgebreide uitleg én praktische tips voor elke P.
Download het whitepaperPortfolio
Hoe is de klant-/opdrachtenportefeuille samengesteld? En past die nog wel bij de ambities? Zijn er klanten waar je meer of juist minder mee zou moeten doen? Meer weten over wat deze P inhoudt en hoe je het kan verbeteren? Lees dan ons whitepaper met uitgebreide uitleg én praktische tips voor elke P.
Download het whitepaperPartnership
Zijn bestaande samenwerkingen zorgvuldig gekozen? Passen ze bij de ambities? En zijn er nieuwe partners te bedenken waarmee je het verschil kan maken? Meer weten over wat deze P inhoudt en hoe je het kan verbeteren? Lees dan ons whitepaper met uitgebreide uitleg én praktische tips voor elke P.
Download het whitepaperPresentation
De presentatie van de gehele organisatie. Hoe kom je over op bezoekers van je bedrijf, op werklocaties, en ook natuurlijk online? Elke P kan hier invloed op hebben. Meer weten over wat deze P inhoudt en hoe je het kan verbeteren? Lees dan ons whitepaper met uitgebreide uitleg én praktische tips voor elke P.
Download het whitepaperPurpose
Waarom doe je wat je doet? Wat is de maatschappelijke relevantie? En welke doelen en doelstellingen zijn er te definiëren? Meer weten over wat deze P inhoudt en hoe je het kan verbeteren? Lees dan ons whitepaper met uitgebreide uitleg én praktische tips voor elke P.
Download het whitepaperPeople
Zijn de kernwaarden bekend en worden ze uitgedragen? Worden klanten eenduidig te woord gestaan? Wat is de onderlinge (sociale) cultuur? Meer weten over wat deze P inhoudt en hoe je het kan verbeteren? Lees dan ons whitepaper met uitgebreide uitleg én praktische tips voor elke P.
Download het whitepaperProcess
Welke organisatorische en verkooptechnische processen zijn er? En zijn er duidelijke afspraken over gemaakt, afgestemd en gedeeld met personeel? Meer weten over wat deze P inhoudt en hoe je het kan verbeteren? Lees dan ons whitepaper met uitgebreide uitleg én praktische tips voor elke P.
Download het whitepaperPerception
Er is niet één werkelijkheid. Zijn er belemmeringen of overtuigingen die een vertragend of versnellend effect (kunnen) hebben op de ambities? Meer weten over wat deze P inhoudt en hoe je het kan verbeteren? Lees dan ons whitepaper met uitgebreide uitleg én praktische tips voor elke P.
Download het whitepaper


Wat mist er in jullie marketingaanpak?
Stop met hapsnap-marketing en kies voor een structurele en planmatige aanpak die direct resultaat geeft. Ons Marketing Performance Model© legt bloot waar jullie marketing performance hapert.
Tegen een kleine investering (vanaf 2.500 euro excl. btw) voeren wij een uitgebreid marketing performance assessment uit. Je krijgt advies over:
- Je belangrijkste marketinguitdagingen
- Resultaatverbetering van je inspanningen
- Korte en lange termijn actiepunten
- Positionering, proposities en prijsstrategie
Veelgestelde vragen
Met een marketing performance assessment doorgronden we de effectiviteit van je huidige marketinginspanningen. Je krijgt inzicht in de effectiviteit van bijvoorbeeld je proposities en prijsstrategie, de benodigde competenties, je strategie en kanalen. Op basis van een marketing performance assessment benoemen we je verbeterpunten en hoe deze gericht aan te pakken. Op termijn verbetert dit je ROI.
Ons Marketing Performance Model© is gebaseerd op de 4 p’s uit de klassieke marketingmix van Philip Kotler. Deze hebben wij uitgebreid om alle aspecten van een organisatie die aan marketing raken mee te nemen. Een sterke merk- of marketingcampagne kan alsnog het doel missen als het offerteproces niet goed geregeld is bijvoorbeeld. Daarom steken wij ons marketing performance assessment breed in, zodat je op elk vlak optimaal gaat presteren.
Marketingeffectiviteit meten we aan de hand van KPI’s (Key Performance Indicators). Hier bestaan vaste indicatoren voor, die uiteen lopen van website weergaven en Click-through-rate (CTR) tot de Return on Advertising Spend (ROAS), Return on Investment (ROI) en Customer Acquisition Cost (CAC). Daarnaast zijn er ook altijd organisatie specifieke indicatoren waarmee je de bedrijfscultuur en visie bijvoorbeeld kan evalueren en optimaliseren. Elke ‘P’ heeft hiervoor eigen vragen en KPI’s.
Een marketing performance assessment van begin tot eind realiseren wij binnen 1 maand. Daaronder valt: een sessie om samen sterktes en zwaktes te bepalen, onze analyse van de markt en concurrenten en een actieplan waar je meteen mee aan de slag kan. In de meeste gevallen blijven wij daarna betrokken bij het uitvoeren van het advies.

