Marketing Performance Assessment

 

Grote ambities, maar niet helemaal scherp waar je moet beginnen en welke aanpassingen wat op gaan leveren? Aan de hand van ons Marketing Performance Model© toetsen we je organisatie op de 12 belangrijkste marketingwaarden en laten we je in een helder overzicht zien op welke fronten je commercieel kan verbeteren en hoe je dat het beste kan aanvliegen. Je krijgt:

Marketing-Performance-Assessment-Ministry-of-Marketing-Team

Marketing Performance Assessment met een uniek model

Commerciële tekortkomingen remmen een organisatie af in het behalen van doelen en ambities. Het kan bijvoorbeeld gaan over je mensen, de processen, prijsstrategie of creatief vermogen.

Het Marketing Performance Model© is een beproefde methode die wij hebben doorontwikkeld en geoptimaliseerd. Het bestaat uit de 12 belangrijkste marketingwaarden (12 P’s), verdeeld over 3 clusters:

  • Company Essentials, met bedrijfsmatige elementen die nodig zijn om tractie te creëren. 
  • Customer Fit, met de mate waarop je productaanbod aansluit op de behoefte van de klant.
  • Business Development, met middelen die nodig zijn om verkoop makkelijker te maken.  
 

Klik eens op één van de P’s in het model en kijk of je de vragen voor jezelf kunt beantwoorden.

Product
Price
Platform
Promotion
Proposition
Portfolio
Partnership
Presentation
Purpose
People
Process
Perception
Customer Fit
Business Development
Company Essentials
Marketing
Performance
Model ©

Product/dienst

Wat is je aanbod? Wat is de mate van differentiatie, diversificatie en vernieuwing? En is er ruimte voor cross-, deep- en up-sell?

Meer weten over wat deze P inhoudt en hoe je het kan verbeteren? Lees dan ons whitepaper met uitgebreide uitleg én praktische tips voor elke P.

Download het whitepaper

Price

Is er nagedacht over de prijsstelling? En is deze getoetst? Is er voldoende marge? En is er een voor de cliënt logische prijsopbouw?

Meer weten over wat deze P inhoudt en hoe je het kan verbeteren? Lees dan ons whitepaper met uitgebreide uitleg én praktische tips voor elke P.

Download het whitepaper

Platform (plaats)

Passen de kanalen/middelen waar het product of de dienst wordt aangeboden bij je doelgroep? Is er nagedacht over directe en indirecte (affiliates, resellers) distributie?

Meer weten over wat deze P inhoudt en hoe je het kan verbeteren? Lees dan ons whitepaper met uitgebreide uitleg én praktische tips voor elke P.

Download het whitepaper

Promotion

Is er een duidelijke boodschap en strategie voor de communicatie naar de markt? Wordt er rekening gehouden met de verschillende fasen van de customer journey?

Meer weten over wat deze P inhoudt en hoe je het kan verbeteren? Lees dan ons whitepaper met uitgebreide uitleg én praktische tips voor elke P.

Download het whitepaper

Proposition

Wat zijn de beloftes die worden gemaakt vanuit het merk en vanuit het product of dienst zelf? Zijn ze aantrekkelijk? En maak je ze waar?

Meer weten over wat deze P inhoudt en hoe je het kan verbeteren? Lees dan ons whitepaper met uitgebreide uitleg én praktische tips voor elke P.

Download het whitepaper

Portfolio

Hoe is de klant-/opdrachtenportefeuille samengesteld? En past die nog wel bij de ambities? Zijn er klanten waar je meer of juist minder mee zou moeten doen?

Meer weten over wat deze P inhoudt en hoe je het kan verbeteren? Lees dan ons whitepaper met uitgebreide uitleg én praktische tips voor elke P.

Download het whitepaper

Partnership

Zijn bestaande samenwerkingen zorgvuldig gekozen? Passen ze bij de ambities? En zijn er nieuwe partners te bedenken waarmee je het verschil kan maken?

Meer weten over wat deze P inhoudt en hoe je het kan verbeteren? Lees dan ons whitepaper met uitgebreide uitleg én praktische tips voor elke P.

Download het whitepaper

Presentation

De presentatie van de gehele organisatie. Hoe kom je over op bezoekers van je bedrijf, op werklocaties, en ook natuurlijk online? Elke P kan hier invloed op hebben.

Meer weten over wat deze P inhoudt en hoe je het kan verbeteren? Lees dan ons whitepaper met uitgebreide uitleg én praktische tips voor elke P.

Download het whitepaper

Purpose

Waarom doe je wat je doet? Wat is de maatschappelijke relevantie? En welke doelen en doelstellingen zijn er te definiëren?

Meer weten over wat deze P inhoudt en hoe je het kan verbeteren? Lees dan ons whitepaper met uitgebreide uitleg én praktische tips voor elke P.

Download het whitepaper

People

Zijn de kernwaarden bekend en worden ze uitgedragen? Worden klanten eenduidig te woord gestaan? Wat is de onderlinge (sociale) cultuur?

Meer weten over wat deze P inhoudt en hoe je het kan verbeteren? Lees dan ons whitepaper met uitgebreide uitleg én praktische tips voor elke P.

Download het whitepaper

Process

Welke organisatorische en verkooptechnische processen zijn er? En zijn er duidelijke afspraken over gemaakt, afgestemd en gedeeld met personeel?

Meer weten over wat deze P inhoudt en hoe je het kan verbeteren? Lees dan ons whitepaper met uitgebreide uitleg én praktische tips voor elke P.

Download het whitepaper

Perception

Er is niet één werkelijkheid. Zijn er belemmeringen of overtuigingen die een vertragend of versnellend effect (kunnen) hebben op de ambities?

Meer weten over wat deze P inhoudt en hoe je het kan verbeteren? Lees dan ons whitepaper met uitgebreide uitleg én praktische tips voor elke P.

Download het whitepaper
Ministry of Marketing heeft ons geholpen scherpte te krijgen in onze visie, missie en kernwaarden. Samen maakten we ze concreet, ambitieus en haalbaar. Het was nieuw voor de organisatie en leidde tot meer focus en richting, zowel voor medewerkers als klanten. Dit heeft mij goed geholpen om koers te houden.
Roland van der Post
Oud-CEO GMP+ International

Wat mist er in jullie marketingaanpak?

Stop met hapsnap-marketing en kies voor een structurele en planmatige aanpak die direct resultaat geeft. Ons Marketing Performance Model© legt bloot waar jullie marketing performance hapert.

Tegen een kleine investering (vanaf 2.500 euro excl. btw) voeren wij een uitgebreid marketing performance assessment uit. Je krijgt advies over:

Veelgestelde vragen

Met een marketing performance assessment doorgronden we de effectiviteit van je huidige marketinginspanningen. Je krijgt inzicht in de effectiviteit van bijvoorbeeld je proposities en prijsstrategie, de benodigde competenties, je strategie en kanalen. Op basis van een marketing performance assessment benoemen we je verbeterpunten en hoe deze gericht aan te pakken. Op termijn verbetert dit je ROI.

Ons Marketing Performance Model© is gebaseerd op de 4 p’s uit de klassieke marketingmix van Philip Kotler. Deze hebben wij uitgebreid om alle aspecten van een organisatie die aan marketing raken mee te nemen. Een sterke merk- of marketingcampagne kan alsnog het doel missen als het offerteproces niet goed geregeld is bijvoorbeeld. Daarom steken wij ons marketing performance assessment breed in, zodat je op elk vlak optimaal gaat presteren.

Marketingeffectiviteit meten we aan de hand van KPI’s (Key Performance Indicators). Hier bestaan vaste indicatoren voor, die uiteen lopen van website weergaven en Click-through-rate (CTR) tot de Return on Advertising Spend (ROAS), Return on Investment (ROI) en Customer Acquisition Cost (CAC). Daarnaast zijn er ook altijd organisatie specifieke indicatoren waarmee je de bedrijfscultuur en visie bijvoorbeeld kan evalueren en optimaliseren. Elke ‘P’ heeft hiervoor eigen vragen en KPI’s. 

Een marketing performance assessment van begin tot eind realiseren wij binnen 1 maand. Daaronder valt: een sessie om samen sterktes en zwaktes te bepalen, onze analyse van de markt en concurrenten en een actieplan waar je meteen mee aan de slag kan. In de meeste gevallen blijven wij daarna betrokken bij het uitvoeren van het advies.

“Door de inzet van Ministry of Marketing leidt ons online platform tot veel meer opdrachten en is de omzet in 2017, 2018 en in 2019 verdubbeld.”
Juliëtte Zwinkels - Advocaat Jurable - Zwinkels Advocatuur
Juliëtte Zwinkels
Advocaat en oprichter platform Jurable
Jurable - Specialisten in omgevingsrecht - Ministry of Marketing

Do-It-Yourself Dashboard

Je kiest voor een volledig ingericht dashboard met Google Analytics v4, dat inzicht geeft in

  • Google advertising (SEA),
  • SEO en op welke woorden je site wordt gevonden
  • Social Media resultaten.

Een online marketing specialist helpt je bij het inrichten van je dashboard, zodat je zeker weet dat alles goed werkt. Daarna kun je er zelf ermee aan de slag.