Verzekeringen en assurantiën zijn een klassieke dienst, met een klassieke productopbouw en manier van profileren. Wat kan je doen om je volmacht als FinTech te ontwikkelen? We geven je drie tips.
De macht van volmachten bij verzekeringen is in de afgelopen decennia groter geworden, en dat steekt bij verzekeraars. De afstand en de relatie die is ontstaan tussen volmachten, verzekeraars en tussenpersonen is te groot geworden. Verzekeraars willen meer grip op hun schadepolissen. Volmachten zijn in hun optiek te duur en te machtig geworden. Tussenpersonen verkopen liever verzekeringen via een volmacht bedrijf dan van de verzekeraar zelf.
De adviseur kan namelijk binnen de kleinere organisaties sneller zijn weg vinden en via de systemen van de volmacht polissen vergelijken van verschillende verzekeraars en klantportefeuilles beheren.
1. Klantdata, een bron van vreugde of ergernis?
Tussen 2018 en 2020 is de verzekeringenmarkt bij volmachten op premie-inkomen gegroeid met 9,6%. Sommige volmachtkantoren zijn ondertussen groter dan een middelgrote verzekeraar. Door hun toegenomen omvang kunnen volmachten steeds meer invloed uitoefenen op de bedrijfsvoering van verzekeraars.
Volmachten handelen sneller dan verzekeraars. Hebben beter zicht op klanten, maar zijn tegelijkertijd vaak een onbekende voor hun klanten. De klantdata waarover ze beschikken geven ze onvoldoende adequaat door aan verzekeraars. Dit kan tot problemen leiden met de toezichthouder, maar ook tot problemen bij het inschatten van verzekeringsrisico’s. Klantdata wordt door marketingafdelingen van volmachten te weinig ingezet voor cross-, up- of deepsell mogelijkheden. Hier liggen kansen.
2. Omarm de toename van online transacties in de B2B-markt
Polissen kun je niet veranderen. De manier van zakendoen, producten aanbieden en communiceren wel. Dankzij de online wereld worden zaken die voor de B2C-markt zijn uitgedacht nu steeds vaker toegepast op de B2B-markt. De van oudsher duidelijke scheiding tussen deze twee markten vervaagt. Online vindt oriëntatie, aankoop en service plaats. Vanuit de particuliere markt zijn iDEAL en Tikkie al naar zakelijk gebruik opgeschoven, is telefoneren videobellen geworden, zijn schadeformulieren apps geworden en is in-app contactservice gewoon geworden.
Tekst gaat door onder afbeelding
3. Zie en positioneer de volmacht als FinTech
Wil je als volmacht een stap maken naar een toekomstbestendige, servicegerichte en wendbare organisatie, een manier van werken die kostenefficiënter en klantvriendelijker is, dan zal de ‘nieuwe’ volmacht verzekeringen een sterk online positionering moeten krijgen. Een omgeving waarin je via API’s of apps oriënteert en polissen afsluit, aan- of uitschakelt, en waarmee je directe communicatie faciliteert. Een online omgeving die bijdraagt aan het vergroten van de service-level en autoriteit, zonder arrogant te worden. Door iDEAL en Tikkie te gebruiken ben je nog geen FinTech. Wel maak je het je relaties laagdrempeliger een eenvoudiger om zaken met je te doen.
Over Hans Dekker
Hans is zijn loopbaan gestart bij o.a. McKinsey, Postbank en KPMG Consulting. Aansluitend heeft hij ruim negen jaar ervaring opgebouwd als interim manager bij Achmea Zorg, Ohra, Allianz Schade, AXA/REAAL en bij de centrale organisatie van De Hypotheekshop. Sinds 2012 is hij oprichter en eigenaar van het marketing- en merkenadviesbureau Ministry of Marketing.
Geraadpleegde bronnen:
AFM Trendzicht 2021
Autoverzekering.nl
Verbond voor Verzekeraars – Marktrapport 2021
Wortell – Trendrapport verzekeringsbranche 2020