Contentmanagement

Contentmanagement is de overkoepelende term waarmee we het maken, beheren en online van content bedoelen. Content staat daarbij dan weer voor de inhoud. Denk bijvoorbeeld aan blogs, columns, nieuws, artikelen, video’s, referenties of podcasts.

Het eeuwige gebrek aan tijd

Het is binnen veel bedrijven lastig voldoende tijd te vinden om op consistente basis content te publiceren. Het creëren van bijvoorbeeld portfolioberichten, blogs en kennisdocumenten is al snel iets dat ‘erbij’ gedaan wordt. Terwijl we leven in het content-tijdperk.

Het is in het belang van je bedrijf dat je doelgroep altijd de meest recente én relevante informatie ter beschikking heeft. Anders weten die potentiële klanten bijvoorbeeld niet dat je innovatief bent, ervaring hebt in hun branche, enzovoort. Voor bedrijven en organisaties die hun online profiel willen versterken is het daarom onmisbaar.

Hoe realiseer je goed contentmanagement?

Helaas gaat het opzetten van goed contentmanagement niet met een trucje. De ‘truc’ is om het echt te zien als onderdeel van je bedrijfsvoering en dagelijkse werkzaamheden. Daarom kun je het beste jezelf of iemand anders hier verantwoordelijk voor maken. Intern of extern.

Kennis delen, de persoonlijke kant van je medewerkers laten zien, succesverhalen delen. Het zijn ideale manieren om online het vertrouwen van je doelgroep te winnen. Waarbij je ook nog eens niet afhankelijk bent van klassieke vormen van adverteren en reclame. Want goede content is vindbaar via Google.

Conversie door vertrouwen en top-of-mind bekendheid

Content draagt bij aan het vergroten van het online profiel van je bedrijf. Je maakt namelijk materiaal om op je website te zetten en vervolgens te verspreiden via bijvoorbeeld e-mail en social media. Waarmee je natuurlijk ook zorgt voor organische vindbaarheid via zoekmachines.

Hierdoor verhoog je het aantal contactmomenten met je doelgroep, wat zorgt voor meer vertrouwen. En door contact te onderhouden realiseer je een top-of-mind positie, wat ervoor zorgt dat je potentiële klant aan jou denkt op het moment dat de behoefte aan jouw product of dienst er daadwerkelijk is.

Hoe kun je het aanpakken?

Als merk- en marketingstrategen is contentmanagement niet onze kernactiviteit. Desondanks kan het voorkomen dat onze opdrachtgevers ondersteuning kunnen gebruiken met het uitstippelen én uitvoeren van hun contentstrategie. Bijvoorbeeld als gevolg van een nieuwe positionering. Dan nemen we samen de volgende stappen:

  1. Bepalen van de contentbehoeften van jouw doelgroep;
  2. (Online) customer journey vaststellen (voor welke fasen moet er content ontwikkeld worden);
  3. Vaststellen/uitwerken digitale marketingstrategie (o.a. SEO, SEA en social advertising);
  4. Maandelijks redactieoverleg met een van onze specialisten;
  5. Maandelijks creëren, beheren en publiceren van content via aangewezen kanalen;
  6. Maandelijkse evaluatie met behulp van behaalde resultaten, Google, Facebook en LinkedIn Analytics.

Zoeken jullie ondersteuning met het bepalen van de strategie en uitvoering? We bespreken graag de mogelijkheden.

Do-It-Yourself Dashboard

Je kiest voor een volledig ingericht dashboard met Google Analytics v4, dat inzicht geeft in

  • Google advertising (SEA),
  • SEO en op welke woorden je site wordt gevonden
  • Social Media resultaten.

Een online marketing specialist helpt je bij het inrichten van je dashboard, zodat je zeker weet dat alles goed werkt. Daarna kun je er zelf ermee aan de slag.