Een lead genererend platform, wat is het en wat komt er bij kijken?

Een lead genererend platform, wat is het en wat komt er bij kijken - Ministry of Marketing

Iedere organisatie heeft een website. Sinds de corona-crisis is het belang van online marketing voor B2B-bedrijven enorm toegenomen. Dat komt omdat het vinden en bezoeken van prospects ineens toch wel een dingetje is geworden. B2B-sales is daarmee sterk verschoven naar online. Het hebben van een company-website alleen is niet (meer) genoeg.

Waarom zou je een lead genererend platform willen?

De behoefte aan nieuwe contacten en ingangen is onveranderd gebleven. Maar hoe krijg je nieuwe contacten als je niet bij elkaar op bezoek kan? Het hebben van een lead genererend platform is daarop het antwoord. De voordelen:

  1. Je kunt op eigen kracht online waarde creëren.
  2. In het bedrijven van sales blijf je onafhankelijk van platforms als LinkedIn.
  3. LinkedIn is juist het platform dat jouw platform verder kan laten groeien.
  4. Op de langere termijn wordt je platform gewaardeerd als autoriteit binnen jouw vakgebied.
  5. En als laatste: het genereert uiteraard leads.

Bekijk ook deze case

Wat heb je in basis nodig voor een lead genererend platform?

Ten eerste heb je een herkenbare niche nodig. Dit is uiteraard een niche waarvan jullie de overtuiging hebben dat deze uitermate geschikt is voor het online genereren van leads. Stel daarbij heldere doelen en doelstellingen. Daarop vorm je dan weer een roadmap met activiteiten die bijdragen aan het behalen van de doelstellingen.

Ten tweede heb je voldoende budget nodig. Voordat je je platformidee of -concept werkelijk tot leven wilt blazen, moet je je realiseren dat een website live zetten niet zo moeilijk is en vaak ook nog wel betaalbaar. Waar geen rekening mee wordt gehouden is dat na livegang van je platform het feestje pas echt begint. Dan moet je door met investeren, of je nu wilt of niet.

Ten derde zijn de gekozen websitetechniek en -structuur cruciaal voor performance en vindbaarheid van het platform. Bouw de structuur op met behulp van een zoekwoordenonderzoek. Zo leer of weet je op welke onderwerpen je gevonden wilt worden en welke content je daarbij moet ontwikkelen. Gebruik voor de techniek geen standaard template, maar laat de site -ook als het op platforms als WordPress gaat- vanaf scratch opbouwen. Uiteraard met een attractief ontwerp.

De drie G’s

Als je deze drie basisingrediënten kunt afvinken, dan resteren de drie G’s. Dat zijn wat ons betreft dé punten waarmee je rekening moet houden als je een succesvol lead genererend platform wilt ontwikkelen.

  1. Geduld
    Je hebt niet binnen een aantal maanden een lead genererend platform. Natuurlijk wel live, maar voordat je als autoriteit wordt gewaardeerd ben je echt maanden, zo niet een paar jaar verder. Je hebt doorzettingsvermogen en een lange adem nodig.
  2. Geld
    Na het lezen van punt 1 mag duidelijk zijn dat het opbouwen van autoriteit geld kost. Jij of je collega’s kunnen veel zelf doen omdat jullie in jullie markt actief zijn en goed weten wat er speelt. Onze bijdrage zit in de creativiteit, proactiviteit en ervaring.
  3. Growth hacking
    Dat is niets anders dan testen, testen, testen. Wat werkt wel, wat werkt niet. En met een juiste mix van content (animaties, video’s, podcasts, artikelen).

Ssst! (het geheime ingrediënt)

Naast de drie bovenstaande punten en relevante content is er nog een zeer belangrijk ingrediënt: een lead genererende tool. Deze tool kan van alles zijn. Denk bijvoorbeeld aan een test, quiz of scan. Als het maar interessant en relevant genoeg is voor de bezoekers om de tool te gebruiken en daarna haar of zijn gegevens achter te laten.

Wil je meer weten over dit onderwerp? Neem dan contact met op met Wiebe.

Deel dit artikel:

Aanmelden Ministry of Marketing Quarterly

Elk kwartaal sturen we je een update met inspirerende tips, nieuwe marketinginzichten en interessante cases

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Alles over B2B-marketing, naming en rebranding

Download Rebranding Business Case - small pop up

Als je vastzit aan meerdere merken, welk merk kies je dan?

Laat je gegevens achter en download de GRATIS whitepaper over wat nodig is bij het opzetten van een rebranding-project. Inclusief een opzet van de business case waarmee jij op basis van getallen de juiste keuze maakt.

Download whitepaper

Do-It-Yourself Dashboard

Je kiest voor een volledig ingericht dashboard met Google Analytics v4, dat inzicht geeft in

  • Google advertising (SEA),
  • SEO en op welke woorden je site wordt gevonden
  • Social Media resultaten.

Een online marketing specialist helpt je bij het inrichten van je dashboard, zodat je zeker weet dat alles goed werkt. Daarna kun je er zelf ermee aan de slag.

"*" geeft vereiste velden aan

Factuuradres*
Je betaalt eenmalig:
Je betaalt maandelijks: