Merknaam bedenken: zo doen we dat

Merknaam bedenken brainstorm

Een merknaam bedenken is een uitdaging die je op verschillende manieren kunt aanpakken. Je kunt uit de losse pols een merknaam verzinnen, maar het kan ook als onderdeel van het uitwerken van een complete merkstrategie. Zodat de merknaam aansluit bij onder anderen je positionering en merkwaarden. De ervaring leert dat je op die manier het beste resultaat krijgt. We nemen je mee in onze aanpak.

Bedrijfsnaam bedenken of merkontwikkeling?

Een bedrijfsnaam bedenken kun je zo eenvoudig maken als je wil. Er zijn online zelfs bedrijfsnaam generators te vinden. En die kunnen echt wel goede inspiratie bieden tijdens je brainstormfase, maar ons advies: laat het daar niet bij. Een bedrijfsnaam is één ding, een merk gaat een stap verder.

Een merk is een concept, en omvat bijvoorbeeld voor welke beloftes je staat en naar welke normen en waarden je handelt. Tegelijkertijd gaat het over de perceptie van je doelgroep. Een merk beïnvloed het onder anderen: imago, beleving, status, aantrekkingskracht, prijs/kwaliteit en loyaliteit. Een bedrijfsnaam heeft daar invloed op, dus een bedrijfsnaam bedenken is onderdeel van merkontwikkeling.

Aanpak merkontwikkeling

Reden genoeg dus om goed na te denken over je merkconcept, en verder te gaan dan alleen een bedrijfsnaam bedenken. Maar hoe pak je dat aan? Of het nu gaat om een start-up of een rebranding, onze jarenlange ervaring heeft ons geleerd dat je daarbij minimaal de volgende drie stappen wil doorlopen, vóórdat je overgaat tot naamgeving:

  1. Verken je markt. Dat begint met je (potentiële) klanten. Hoe ziet de doelgroep eruit? Wat vinden zijn belangrijk? Kijk vervolgens ook naar trends en ontwikkelingen: wat speelt er en welke kant gaat het in de toekomst op? Tot slot gaat het ook over concurrentie. Hoe positioneren zij zich? Hoe val je op?
  2. Bepaal je positionering en propositie(s). Wat zijn de unieke karakteristieken van jouw bedrijf, product of dienst? Welke kansen liggen er in de markt waar je met je verhaal op in kunt spelen? Welke beloftes doe je? Zorg dat het aantrekkelijk, uniek, authentiek en relevant is.
  3. Ontwikkel een marketingplan. Hoe ga je je merk in de markt zetten (en hoe past het eventueel in je merkarchitectuur? Wat wordt je prijsstrategie? Bepaalde merknamen passen beter bij prijsvechters dan premium producten.

Stappenplan merknaam bedenken

Heb je je markt, positionering en marketingplan helder? Dan kun je de stap nemen naar naamgeving. Je kunt nu lukraak gaan brainstormen, maar ons stappenplan kan je helpen om gericht en effectief te werk te gaan én tot de juiste keuze te komen:

  1. Denk na over je positionering en propositie(s). Wat beloof je en hoe kun je dat onder woorden brengen? Welke associaties wil je je merknaam laten oproepen? Probeer je merkwaarden en beloftes op allerlei manieren te verwoorden. Doe inspiratie op met synoniemen, spreekwoorden en andere bestaande merknamen. Verplaats je in je doelgroep en kijk hoe zij het zouden beleven. In deze fase is het goed om veel ideeën en opties te genereren.
  2. Denk na over hoe je je wil afzetten tegenover concurrenten in de markt? Wil je een vergelijkbare stijl of juist totaal anders? Je kunt bijvoorbeeld kiezen voor een beschrijvende merknaam (zoals Beter Bed, Vakantiediscounter of Carglass) of een meer abstracte merknaam (zoals Coolblue, Ziggo of Senseo).
  3. Kies je favorieten en bepaal een shortlist. Zorg wel dat je hier je opties openhoudt met oog op de volgende stappen.
  4. Bepaal of er mogelijke negatieve associaties te bedenken zijn, ook in andere talen. En of de namen eenvoudig en goed uitspreekbaar zijn.
  5. Doe een juridische check op beschikbaarheid. In het merkenregister kun je zien of een merknaam in een bepaalde categorie al vastgelegd is. Hier kun je je definitieve keuze zelf ook vastleggen.
  6. Check ook beschikbare domeinnamen voor je websites. Leg je favoriete namen al met .nl of .com vast voordat iemand anders het doet. Tip: check dit niet te vaak, er zijn bedrijven die dit geautomatiseerd in de gaten houden. Ze zien de activiteit en zullen je beoogde domeinnaam snel vastleggen, om hem vervolgens aan jou te willen verkopen.

Deze aanpak en stappen zijn precies hoe wij voor onze opdrachtgevers tot de mooiste merken en positioneringen komen. Geïnteresseerd? Check ook eens onze cases.

Workshop naming & (re)branding

In dit artikel beargumenteren we dat je een merknaam bedenken goed en grondig moet aanpakken. Maar wat als je nog niet zeker weet of zo’n traject voor jouw situatie geschikt is? Daarvoor hebben wij onze workshop ‘What’s in a (brand)name?‘. Hierin doorlopen we gezamenlijk de stappen naar naamgeving en geven we mee wat er allemaal bij komt kijken bij (re)branding. We geven antwoord op vragen als:

  • Hoe ontwikkel je een sterke, onderscheidende naam en een nieuw merk?
  • Welke valkuilen zijn er als het gaat om naamgeving?
  • Wat komt er allemaal kijken bij rebranding?
  • Hoe krijgen we de directie of het MT/de stuurgroep mee in onze nieuwe ideeën?

Of neem direct contact op.

Deel dit artikel:

Ontvang ieder kwartaal interessante marketing tips en updates.

Elk kwartaal sturen we je een update met inspirerende tips, nieuwe marketinginzichten en interessante cases

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Download Rebranding Business Case - small pop up

Als je vastzit aan meerdere merken, welk merk kies je dan?

Laat je gegevens achter en download de GRATIS whitepaper over wat nodig is bij het opzetten van een rebranding-project. Inclusief een opzet van de business case waarmee jij op basis van getallen de juiste keuze maakt.

Download whitepaper

Do-It-Yourself Dashboard

Je kiest voor een volledig ingericht dashboard met Google Analytics v4, dat inzicht geeft in

  • Google advertising (SEA),
  • SEO en op welke woorden je site wordt gevonden
  • Social Media resultaten.

Een online marketing specialist helpt je bij het inrichten van je dashboard, zodat je zeker weet dat alles goed werkt. Daarna kun je er zelf ermee aan de slag.

"*" geeft vereiste velden aan

Factuuradres*
Je betaalt eenmalig:
Je betaalt maandelijks: