10 jaar Ministry of Marketing

10 jaar Ministry of Marketing

MoM = WoW. Dit stond op een klein schilderijtje dat een collega ooit cadeau aan Hans heeft gegeven. En wow, sinds 1 januari van dit jaar vieren we 10 jaar Ministry of Marketing!

Time flies when you’re having fun. Tien jaar is voorbij gevlogen en het is een mijlpaal in het leven van oprichter en eigenaar Hans. Nog nooit eerder hield hij het zo lang vol bij een werkgever 😀 en het einde is nog lang niet in zicht.

Ondernemen is een proces

In de zomer van 2011 krijgt Hans voor het eerst het idee om voor zichzelf te beginnen. Een paar maanden later schrijft hij Ministry of Marketing in bij de Kamer van Koophandel en is zijn eigen onderneming een feit. Een eigen bedrijf beginnen is makkelijk, maar hoe bouw je vanaf scratch een nieuw merk en een business op? We laten Hans zelf aan het woord: “Als startende ondernemer weet je eigenlijk niet wat er op je pad komt. Je begint een avontuur met de overtuiging dat je veel kennis en ervaring van een bepaald vak bezit en dat je daarmee andere ondernemers kunt helpen of bijstaan.”

“Om mezelf gaande te houden hield ik me in het begin voor dat er altijd markt is. Misschien is het een rare vergelijking, maar zelfs in oorlogstijd is er markt. Ik begon klassiek alleen en letterlijk aan de keukentafel en zag het als mijn taak om markt te vinden en aan mij te zien binden. Daarnaast merkte ik dat het vooral aankwam op zaaien, veel zaaien voordat je kan oogsten. Die gedachten hebben me geholpen en zo heb ik mijn onderneming stap voor stap, met vallen en opstaan, opgebouwd.”

Hans ervaart het ondernemerschap als iets waar veel bij komt kijken: “Het gaat gelukkig vaak van een leien dakje, maar soms ook niet. En op die momenten komt het erop aan. Want hoe ga je om met teleurstellingen en tegenslagen? Met wie ga en wil je samenwerken en met wie niet? Waar ga je je vestigen? Waar vind je een geschikt netwerk voor je business? En waar de beste zakenpartners die passen bij je visie van ondernemen en zakendoen? Zoveel vragen met weinig directe antwoorden. Als ondernemer moet je het uiteindelijk allemaal zelf ontdekken. Natuurlijk kan een coach of een ervaren andere ondernemer je helpen en behoeden, maar uiteindelijk ben ik het die rijpt naar volwassen ondernemerschap.”

Eigenschappen van een ondernemer

Of je ondernemend bent of niet verschilt per persoon. “Ik zie om mij heen dat personen die in dezelfde periode als ik zijn gestart als zelfstandig ondernemer, na een aantal jaren alsnog voor werknemerschap kiezen. Daaraan kan van alles ten grondslag liggen, maar er is naar mijn idee een groot verschil tussen ondernemend zijn en ondernemer zijn. Ik denk dat mensen zich daarin wel eens vergissen en denken ‘ik ben best wel ondernemend’ en dan vervolgens toch vastlopen als ondernemer. Voor mij betekent ondernemer zijn dat je bepaalde eigenschappen moet hebben. Die kun je al van huis uit hebben, of je ontwikkelt ze gaandeweg het ondernemerschap”. Een echte ondernemer ben je volgens Hans als je:

  1. Doorgaat en niet te lang blijft hangen in teleurstellingen en tegenslagen.
  2. Een onuitputtelijke innerlijke drive hebt om je onderneming te laten slagen.
  3. Momenten neemt om stil te staan bij wat je al wél hebt bereikt.
  4. Een duidelijke richting voor ogen hebt (Big Hairy Audacious Goal – BHAG).
  5. Focus houdt, niet teveel tegelijk wilt.
  6. Geduld hebt, héél veel geduld!
  7. Op tijd je rust pakt, ontspant en onthecht uit de dagelijkse werkdingen.
  8. Durft los te laten, zodat je je medewerkers vanaf dag 1 het gevoel van verantwoordelijkheid en vertrouwen kunt meegeven.

En als laatste en eigenlijk de allerbelangrijkste ‘eigenschap’ van een ondernemer: je moet een stabiel en supportive thuisfront hebben. Hans vertelt daarover: “Met mijn levenspartner deel en bespreek ik mijn ups en downs. Zij is mijn allerbelangrijkste businesscoach. Soms tot het irritante aan toe drukt ze op punten waarop ik onvoldoende antwoord kan geven. Dan heb ik er dus niet goed genoeg over nagedacht. Of wel, maar blijk ik onvoldoende in staat om iets in één keer goed uit te leggen. Zonder haar had ik als ondernemer niet gestaan waar ik nu sta. Ondanks alles en soms ook financiële onzekerheden is zij pal achter mij blijven staan en heeft ze altijd geloof gehouden in mijn kunnen. En daarop ben ik heel erg trots!”

10 jaar Ministry of Marketing logo’s

Net als bij andere bedrijven ontwikkelt ook ons merk. Hieronder zie je de evolutie van onze identiteit. De huidige identiteit (met het groene logo) is ontwikkeld met het oog op duurzaamheid en circulariteit. Want dat is wat we brengen en waar we op duwen bij de herpositionering van onze cliënten.

Tekst loopt door onder afbeelding

Logo’s van Ministry of Marketing v.l.n.r.: Eerste logo 2012-2014, tweede 2014-2016, derde 2016-2020, vierde 2020-heden

Het lukt alleen met goed personeel

Ook in een ondernemingsleven komen en gaan mensen. Passanten die Ministry of Marketing helpen groeien. De afgelopen 10 jaar zijn er welgeteld 11 medewerkers gekomen, sommigen hebben we moeten laten gaan. Eén daarvan willen we even uitlichten, en dat is de man die hierboven met een Google-certificaat van Beeckestijn Business School op de foto staat. Als trouwe partner bouwt onze gewaardeerde collega Wiebe nu ruim 6 jaar mee aan het succes van MoM. Bekijk hier het huidige team.

Het nut van een goed netwerk

Om te kunnen zaaien moet je jezelf laten zien. Per toeval liep Hans in december 2011 (een maand voor de officiële oprichting van Ministry of Marketing) tegen BNI aan. Een netwerkorganisatie waarbij de leden elkaar, daar waar mogelijk, introduceren binnen hun netwerk. Vanaf werkdag één -dat was maandag 2 januari 2012- werd Hans lid. BNI hanteert een mooie, concrete manier van elkaar business gunnen. Dit lidmaatschap maakte dat we in no-time binnen het MKB een nieuw netwerk hadden opgebouwd. Dat was ook echt nodig, want Hans had immers 17 jaar voornamelijk corporate ervaring op zijn cv staan

Tekst gaat door na afbeelding

Door de jaren heen hebben we diverse merken en uitingen ontwikkeld.

Reacties op onze bedrijfsnaam

De bedrijfsnaam spreekt wel tot de verbeelding, vertelt Hans, die in de afgelopen tien jaar reacties kreeg als: “Ministry of Marketing, wat een goede naam.” “Hoe kóm je erop?” En: “Heb je je laten inspireren door Monty Pythons’ Ministry of Silly Walks?” “Dat streelt natuurlijk.”

De werkelijkheid achter de naamkeuze ligt anders. In 2011 werd Hans 40 jaar. Daar keek hij toen best tegenop; hij vond het een heel ding. Daarnaast was hij het zat om, vooral bij corporates, weinig impact te maken. Marketeers worden vaak gezien als uitvoerders van campagnes, als regelaars van flyertjes, websites en give-aways. Soms zelfs als de afdeling feesten en partijen (‘Maar evenementen vallen toch ook onder marketing?’).

Daar wilde Hans vanaf. “Ik heb vooral een strategische opvatting van marketing: het gaat mij niet om een flyertje maken of een post plaatsen, om middeltjes, maar om wat een klant met die middelen wil bereiken.” Daarnaast wilde hij weg uit de wereld van corporates en grote ondernemingen om zijn ervaring en kennis te delen met het midden- en kleinbedrijf. Maar dan wel onder een naam die een bepaalde autoriteit claimde. Zo is de bedrijfsnaam en de uitstraling ontstaan.

De volgende 10 jaar Ministry of Marketing

“We hebben in de afgelopen tien jaar een enorme ontwikkeling doorgemaakt als marketing- en merkenadviseurs voor B2B-dienstverleners. Sinds vorig jaar hebben we besloten om een stapje verder te gaan. Door meerdere klachten die we ontvingen over de onvolwassen en vaak reactieve houding van online marketingbureaus hebben we besloten voor onze cliënten online marketing aan te bieden. Daarnaast bieden we sinds vorig jaar workshops over Marketing Gaps, Naming & (re)branding en Waardeproposities aan. Met deze twee nieuwe diensten verwachten we de komende 10 jaar nog sneller te kunnen groeien. Ook dat zal met de nodige ups en downs gaan, maar met de afgelopen 10 jaar op zak kunnen we die met gemak aan.

Deel dit artikel:

Aanmelden Ministry of Marketing Quarterly

Elk kwartaal sturen we je een update met inspirerende tips, nieuwe marketinginzichten en interessante cases

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Alles over B2B-marketing, naming en rebranding

Download Rebranding Business Case - small pop up

Als je vastzit aan meerdere merken, welk merk kies je dan?

Laat je gegevens achter en download de GRATIS whitepaper over wat nodig is bij het opzetten van een rebranding-project. Inclusief een opzet van de business case waarmee jij op basis van getallen de juiste keuze maakt.

Download whitepaper

Do-It-Yourself Dashboard

Je kiest voor een volledig ingericht dashboard met Google Analytics v4, dat inzicht geeft in

  • Google advertising (SEA),
  • SEO en op welke woorden je site wordt gevonden
  • Social Media resultaten.

Een online marketing specialist helpt je bij het inrichten van je dashboard, zodat je zeker weet dat alles goed werkt. Daarna kun je er zelf ermee aan de slag.

"*" geeft vereiste velden aan

Factuuradres*
Je betaalt eenmalig:
Je betaalt maandelijks: